شناسهٔ خبر: 29497856 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

آمارها نشان می‌دهد ۱۰،۹ درصد از بوشهری‌هایی که در سن کار قرار دارند، بیکارند. به غیر از مردم، مسئولان هم از بالا بودن میزان بیکاری در استان شاکی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، لازم نیست منتظر ارائه گزارش مرکز آمار باشید، کمی به دور و بر نگاه کنید جوان‌هایی را می‌بینید که در سن کارند، اما از کار خبری نیست.

زهرا مادر سه پسر است که در رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اند به هوای اینکه این رشته‌ها بازار کار بهتری دارند. یکی از آن‌ها دو سال پیش بعد از مدت‌ها بیکاری، توانست کاری پیدا کند که آن هم خیلی مطمئن نیست، اما دو پسر دیگر هنوز نتوانسته اند کار پیدا کنند.

علیرضا تازه مدرک کارشناسی خود را در یکی از رشته‌های علوم انسانی از یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران گرفته است، به خیلی‌ها سپرده برایش کار پیدا کنند. او به نوعی سرپرست خانواده‌اش به شمار می‌رود. اما کاری که بتواند به او کمک کند تا به این هدفش برسد، نیست.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

هدی تمام مدارج تحصیلی را پشت سر گذاشته و مدرک دکتری‌اش را هم گرفته است. دختر پرتلاشی است، اما کاری که بتواند نظرش را جلب کند و متناسب با درسی که خوانده باشد، وجود ندارد.

این‌ها حکایت جوانان بوشهری است که در سن کارند و همچنان جویای کار ، اما علاوه بر این‌ها کسانی هم هستند که کار داشته‌اند، ولی حالا به علت‌های گوناگون کارشان را از دست داده‌اند.

بیش از ۱۰ درصد بوشهری‌ها بیکارند

گزارش مرکز آمار ایران از شرایط بازار کار در بهار ۹۷ نشان می‌دهد که میزان بیکاری در استان بوشهر ۱۰.۹ درصد است؛ ۱.۲ درصد کمتر از میانگین کشوری، میانگین میزان بیکاری در کشور ۱۲.۱ درصد اعلام شده است.

استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و لرستان در بهار ۹۷ بالاترین میزان بیکاری را به میزان ۲۲.۸ درصد، ۱۸.۶ درصد و ۱۵.۹ درصد داشته اند.

استان‌های زنجان و همدان با ۸.۲ درصد و اردبیل با ۷.۷ درصد و سمنان با ۷.۱ درصد کمترین میزان بیکاری را دارند.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میزان بیکاری ۱۴ استان کمتر از استان بوشهر است. بر همین اساس، میزان بیکاری در بهار ۹۷ در استان بوشهر ۰.۲ درصد بیشتر از بهار ۹۶ شده است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر می‌گوید: استان بوشهر جزء استان‌هایی است که میزان بیکاری‌شان کم است و این موضوع نشان می‌دهد شرایط کار در استان ما بهتر از میانگین کشوری است.

سیامک وطن خواه افزود: میزان مشارکت اقتصادی در استان بوشهر در بهار ۹۷، چهار درصد بیش از بهار ۹۶ شده و از ۳۶.۱ درصد به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

کدام شهرستان‌ها بیشتر بیکار دارند؟

در میان شهرستان‌های استان بوشهر تنگستان و دشتی بیشترین میزان بیکاری را دارند. آن طور که مسئولان استان بوشهر می‌گویند آمار بیکاری در تنگستان ۱۸ و دشتی ۱۵ درصد است.

استاندار بوشهر چندی پیش در جمع مسئولان شهرستان تنگستان گفت: میزان بیکاری در این شهرستان زیبنده مردم نیست و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی، سواحل، گردشگری و آبزی‌پروری نباید میزان بیکاری در تنگستان ۱۸ درصد باشد.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

عبدالکریم گراوند از شورای برنامه‌ریزی و توسعه خواست راهکار‌های و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در تنگستان را شناسایی و برنامه‌ای برایش تدوین کند.

سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز بار‌ها از بیکاری ۱۸.۱ در تنگستان و ۱۵.۲ درصدی در دشتی انتقاد کرده است.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تنگستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر نبود صنایع پایین دستی را عامل بیکاری در شهرستانی می‌داند که هم ساحل دارد و هم نخلستان.

محمدحسینی در همین حال معتقد است، بعضی وقت‌ها کار هست، اما کسی به سراغش نمی‌رود، چون دردسر دارد.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

او مصداق این موضوع را هم کسانی عنوان می‌کند که به سراغ او و همکارانش می‌آیند برای یافتن شغل و زمانی که به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند که خودشان کار ایجاد کنند عقب نشینی می‌کنند و می‌خواهند پشت میزنشین باشند، هر چند اگر درآمدش کم باشد.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تنگستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهرمی‌گوید: اگر چه مشکلاتی در اقتصاد جامعه وجود دارد و شاید افراد بگویند این مشکلات باعث می‌شود اگر کاری راه انداختند نتوانند موفق شوند، اما به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط کار در جامعه باید نگاهمان را به شغل عوض کنیم. نباید منتظر باشیم که دولت فرصت شغلی ایجاد کند باید خودمان هم دست به کار شویم.

محمد حسینی برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال زا در روستا‌ها را فرصتی می‌داند که باید از آن برای کارآفرینی بهره برد آن هم در شهرستانی که ۷۰ درصد جمعیتش در روستا‌ها زندگی می‌کنند.

وی می‌گوید: ۱۶۸ طرح برای گرفتن این گونه تسهیلات به دستمان رسیده که بیشترشان در زمینه صنایع غذایی، گلخانه، صنایع تبدیلی کشاورزی، پرورش دام و فرش دستباف، هستند و برای اجرای این طرح‌ها ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات در نظرگرفته شده است.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تنگستان، اشاره می‌کند: اگر این طرح‌ها اجرا شوند، ۶۳۴ نفر صاحب شغل می‌شوند.

به گفته محمدحسینی، تا کنون ۶۳ طرح توانسته‌اند ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات بگیرند.

رکود و بیکاری

برخی از افراد می‎گویند کار هست؛ کارکُن نیست. آن‌ها معتقدند جوانان امروز به دنبال کار‌های کم دردسر هستند و دوست ندارند سختی بکشند.

در پاسخ به این افراد بعضی از جوانان معتقدند به هر دری زده‌اند، نتیجه نگرفته‌اند. زیرا بسیاری از شغل‌ها اشباع شده‌اند یا به علت شرایط اقتصادی جامعه مشتری ندارند.

محمدرضا یکی از همین جوان‌هاست که مغازه فروش وسایل کامپیوتر برای خودش دست و پا کرده بود، چند ماهی هم کار کرد، اما مشتری نداشت و آن را بست. حالا نمی‌داند چه کند.

البته این جوان بختش را داشته که بتواند سرمایه‌ای جمع کند و مغازه‌ای راه بیندازد، بسیارند جوانانی که در سن کارند، اما از یک سو فرصت کاری برایشان نیست و از سوی دیگر سرمایه‌ای برای راه انداختن کار ندارند.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

اکبر حالا دوره جوانی‌اش را پشت سر گذاشته و کم کم دارد وارد میانسالی می‌شود می‌گوید چند شغل عوض کرده در این سال‌ها؛ نبود مشتری و شرایط اقتصادی جامعه او را مجبور کرده بار‌ها شغلش را تغییر دهد.

هومن چندماهی است دانشگاهش تمام شده و دنبال کار است، فعلا کاری موقت پیدا کرده است. می‎گوید قبل از اینکه همین کار موقت را پیدا کند این قدر بیکاری به او فشار آورده بود که حاضر بود هر کاری پیدا کند هر چند متناسب با تحصیلاتش نباشد، انجام بدهد.

بیکاری در پایتخت انرژی کشور

بوشهر را پایتخت انرژی کشور می‌نامند، زیرا از یک سو بیش از ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور در این استان استخراج و به شبکه سراسری وارد می‌شود و از سوی دیگر بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از جزیره خارگ صادر می‌شود.

وجود تاسیسات عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر این تصور را به وجود می‌آورد که هیچ جوان بوشهری نباید دغدغه کار داشته باشد؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

هنوز مصوبه سال ۸۴ دولت در خصوص به کارگیری نیمی از نیرو‌های مورد نیاز صنایع نفتی استان از میان جوانان استان با وجود تاکید‌های مسوولان ارشد کشور به طور کامل محقق نشده است.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

حسن روحانی هم، در سفری که ۱۳ شهریور به عسلویه داشت، به این نکته اشاره کرد و گفت: مردم بومی مناطق همجوار صنعت نفت به ویژه عسلویه باید از حرکت رو به رشد اقتصادی کشور بیشترین بهره را بگیرند و از توان و استعداد آن‌ها در آینده در همین مناطق و برای چرخش اقتصاد کشور استفاده شود.

او افزود: اشتغال ۳۳ درصدی ساکنان استان بوشهر که در مناطق همجوار صنعت نفت و میدان گازی پارس جنوبی زندگی می‌کنند در این صنایع، بسیار ناچیز است و باید افزایش یابد.

جوانان استان بوشهر می‌گویند پیمانکاران این صنایع غیر بومی هستند و بیشتر سراغ غیربومی‌ها می‌روند و نظارتی هم بر روی آن‌ها نیست که حتما نیروی بومی بگیرند.

این موضوع بار‌ها باعث برگزاری تجمع‎های اعتراض آمیز در مناطق مختلف به ویژه عسلویه و کنگان شده است؛ اعتراض‌هایی که نتیجه بخش نبوده است.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

نداشتن مهارت یکی از حلقه‌های گمشده چرخه یافتن کار

برخی از کارشناسان در کنار مشکلات جامعه برای ایجاد فرصت‌های شغلی، نداشتن مهارت را یکی از چالش‌های جوانان برای یافتن شغل مناسب می‌دانند.

آنان می‌گویند جوانان در دبیرستان و دانشگاه مهارتی نمی‌آموزند و زمانی که درسشان پایان می‌یابد نمی‌دانند باید چه کنند.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، می‌گوید: آماده‌ایم که به جوانان مهارت بیاموزیم و حتی جوانانی که تحصیل کرده دانشگاهی هستند برای آموختن مهارت به مراکز فنی و حرفه‌ای می‌آیند.

عبدالمجید دراهکی خاطرنشان می‌کند: در نیمه نخست امسال دو میلیون نفر ساعت آموزش ارائه شده و تا پایان سال باید ۳ میلیون ۷۰۰ هزار نفر ساعت آموزش فنی حرفه‌ای ارائه شود.

وی با اشاره به وجود ۱۵ مرکز دولتی و ۱۲۷ مرکز آموزش خصوصی فنی و حرفه‌ای در استان بوشهر ادامه می‌دهد: برای قشر‌های مختلف جامعه متناسب با نیاز جامعه و منطقه طرح‌های مهارت‌آموزی تدوین شده است و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای تمرکز ویژه‌ای به جوانان و نوجوانان دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از تفاهم‌نامه‌هایی می‌گوید که برای آموزش نیرو‌های مورد نیاز وزارت نفت و نیروگاه اتمی بوشهر امضا شده است.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

به گفته دراهکی تفاهم‌نامه‌ای که با نفت به امضا رسیده، چهار ساله است و ۵۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی می‌افزاید: با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان انرژی اتمی ایران هشت هزار نفر در ۱۹ رشته تخصصی مورد نیاز ساخت واحد‌های دوم و سوم نیرگاه اتمی بوشهر آموزش می‌بینند که با ارائه این آموزش‌ها تا کنون ۱۲۷ نفر در نیروگاه اتمی مشغول به کار شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر یادآوری می‌کند که باید تا پایان سال آینده چهار هزار و ۵۰۰ نفر آموزش ببینند و به نیروگاه اتمی بوشهر معرفی شوند.

دراهکی می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای هم با شرکت صدرا داریم که صد جوشکار را برای ساخت ۱۰ فروند‌کشتی آلومینیومی در این شرکت آموزش دهیم که تا کنون ۲۷ نفر آموزش لازم فرا گرفته‌اند.

پرداخت تسهیلات راهی برای ایجاد شغل

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد شغل بیان کرد: هر چقدر تلاش کنیم برای ایجاد شغل، باز هم هر سال افراد زیادی به جویندگان کار افزوده می‌شوند و باید به فکر آن‌ها هم بود.

رنج جوانان پایتخت انرژی کشور از بیکاری

سیامک وطن خواه پرداخت تسهیلات را یکی از راه‌های کمک به ایجاد شغل عنوان کرد و گفت: از اواخر سال ۹۶ تا کنون ۹۸۳ میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح‌های اشتغال روستایی اختصاص یافت که همه آن جذب شده است.

وی افزود: این تسهیلات بیشتر برای اجرای طرح‌هایی در زمینه‌های کشاورزی، صنایع دستی و بوم‌گردی هزینه شده است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نرخ این تسهیلات را ۴ تا ۱۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: وام گیرندگان می‌توانند ۲ تا ۸ درصد تسهیلات را هم یارانه بگیرند.

وطن خواه با بیان اینکه ۹۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال فراگیر به این استان اختصاص یافته است، گفت: نرخ این تسهیلات ۱۰ تا ۱۶ درصد است و متقاضیان می‌توانند ۲ تا ۸ درصد یارانه تسهیلات دریافت کنند.

جوانان استان بوشهر امیدوارند اراده‌ها برای گشودن گره بیکاری محکم‌تر شود و آن‌هایی که دستشان می‌رسد زودتر کاری کنند، تا یافتن موقعیت کاری، دیگر چالش زندگی‌شان نباشد.

انتهای پیام/ک

سلیمه کهن‌سال

نظر شما