شناسهٔ خبر: 29497788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه انتخاب ریاست پلیس بین الملل؛

کاخ سفید روسیه را متهم به سوء استفاده از اینترپل کرد

تهران- ایرنا- کاخ سفید ادعا کرد روسیه پلیس بین الملل را سیاسی کرده و از آن سوء استفاده می کند و واشنگتن با انتخاب معاون روس اینترپل برای ریاست این نهاد بین المللی مخالف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «گرت مارکیس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن به شدت از «کیم جونگ یانگ» رئیس موقت اینترپل برای ریاست دائمی این نهاد بین المللی حمایت می کند.
مارکیس همچنین در پیامی توئیتری با این ادعا که «دولت روسیه از اینترپل برای آزار و اذیت مخالفان سیاسی خود سوء استفاده می کند»، مخالفت شدید آمریکا با انتخاب «الکساندر پروکوپچوک» به ریاست پلیس بین الملل را اعلام کرد.
پروکوپچوک یک ژنرال وزارت کشور روسیه است که در حال حاضر سمت معاونت رئیس اینترپل را به عهده دارد.
برخی منتقدان دولت روسیه پیشتر هشدار داده بودند که پروکوپچوک از نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور است و مسکو تلاش کرده از اینترپل برای تحت تعقیب قرار دادن مخالفان خود استفاده کند.
مجمع عمومی پلیس بین الملل قرار است روز چهارشنبه در دوبی رئیس جدید این نهاد بین المللی را انتخاب کند.
مقام های روسیه منتقدان کرملین را متهم به سیاسی کردن این انتخابات و تلاش برای بی اعتبار کردن پروکوپچوک کرده اند.
«منگ هونگوِی» رئیس پیشین اینترپل که پیش از آن معاون وزیر امنیت عمومی چین بود، اوایل ماه جاری پس از سفر به چین ناپدید شد.
بعد از یک هفته بی خبری از سرنوشت منگ، کمیسیون ملی نظارتی چین که یک نهاد عالی نظارتی در این کشور محسوب می شود، اعلام کرد او به اتهام «رشوه خواری» و «تخطی از قانون» دستگیر شده و در حال بازجویی است.
اینترپل سپس اعلام کرد که کیم مقام ارشد عضو کمیته اجرایی این نهاد به طور موقت سکان ریاست را در دست گرفته تا در نشست آتی مقام‌های اینترپل از 18 تا 21 نوامبر (27 تا 30 آبان) جایگزینی برای منگ تعیین شود.
شبد**9416**9122

نظر شما