شناسهٔ خبر: 29497786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محتشمی در گفت‌وگو با فارس:

آخوندی اگر توانمند بود در وزارت راه خود را نشان می‌داد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ادعای اخیر آخوندی در ضدفساد بودن خود گفت: آقای آخوندی اگر می‌توانست، در همان وزارت راه و شهرسازی موفقیت خود را به نمایش می‌گذاشت؛ نه اینکه بیاید خود را برای شهرداری مطرح کند.

صاحب‌خبر -

مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به خروج عباس آخوندی و مسعود نیلی از دولت گفت: لیبرالیسمی که به آخوندی و نیلی نسبت داده می‌شود با نوع ارزش‌گذاری که غرب نسبت به لیبرالیسم دارد متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر از نظر کارآمدی و کارکردی این دو را در نظر بگیریم، با اینکه آقای نیلی از سالیان گذشته در کنار تصمیم‌سازان کشور حضور داشته، امّا نه از طرف وی و نه آقای آخوندی، حرف نو و اختراعی- ابتکاری مشاهده نکردیم.

محتشمی با اشاره به مشکلات ساختاری اقتصاد کشور گفت: بعد از شروع تحریم‌ها، قیمت‌ها به شکل سرسام‌آوری بالا رفت و شاهد مشکلات ارزی بودیم. همه این مشکلات، ناشی از ضعف ساختاری اقتصاد کشور است.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر روی باز شدن ال‌سی یا گشایش اعتبار، تصریح کرد: وزارت صنعت معدن تجازت فشل بودن خود را به خوبی نشان داد.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، آخوندی و نیلی را افرادی معمولی دانست و گفت: بعضاً وقتی به پیرامون‌ آن‌ها نگاه می‌کنیم رانت‌هایی هم مشاهده می‌شود؛ مخصوصاً در ارتباط با آقای آخوندی.

محتشمی افزود: اینطور نیست که نیلی و آخوندی افراد نخبه‌ای باشند و با رفتن‌شان آسیب‌ها و گسل شدیدی را در مناصبی که داشته‌اند، ببینیم. به نظر من، هر دو، افراد معمولی هستند؛ چرا که جنبه‌های اختراعی- ابتکاری و دیدگاه‌های استراتژیک ندارند و تقریباً بود و نبودشان هیچ تفاوتی برای دولت ندارد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تلاش دولت برای کنترل بازار ارز، اظهار داشت:  فرد برجسته و لیدری که بتواند اوضاع را مدیریت کند و ناهمواری‌ها را هموار کند در دولت وجود ندارد. خود آقای روحانی آنچه در توانش بود انجام داد و با به‌کارگیری ادبیات اصلاح‌طلبی، رفتارهای مدنی را در کشور سمت و سو داد، اما از آنجایی که شاید کل کابینه هم‌تراز با منظومه فکری آقای روحانی نباشد، این عدم تعادل‌ها در درون دولت ایجاد شده که ممکن است گسل‌هایی را در بخش سیاست‌گذاری ایجاد کند که نشود آن را حل کرد.

محتشمی با اشاره به اظهارات آخوندی که عدم شهردار شدنش را به شانتاژ رسانه‌‌ای جریان‌های حامی فساد منتسب کرده، گفت: من به وی حق نمی‌دهم. همچنان که واعظی فردی معمولی است؛ آخوندی هم فردی معمولی است؛ همچنان که دیدیم آقای واعظی در دوران وزارت خود کار خاصی انجام نداد.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم هژمونی‌ای که در منطقه به‌دست آورده‌ایم را حفظ کنیم و قدرت برتر منطقه باشیم، به افراد متفکر و متخصص نیاز داریم.

محتشمی افزود: آقای آخوندی اگر می‌توانست، در همان وزارت راه و شهرسازی موفقیت خود را به نمایش می‌گذاشت؛ نه اینکه بیاید خود را برای شهرداری مطرح کند.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب درباره چرایی حمایت اصلاح‌طلبان از آخوندی گفت: رگه‌های متمایل به جریان پراگماتیسم و عملگرا و مصلحت‌گرای آخوندی باعث شده بود تا برخی از اصلاح‌طلبانی که به وی تمایل داشتند، رایزنی‌هایی با آخوندی انجام دهند؛ ولی اکثریت اصلاح‌طلبان موافق آخوندی نبوده و نیستند؛ چون ایشان اصلاً اصلاح‌طلب نیست. شورای شهر پنجم با ۲۱ نفر عضو کاملاً اصلاح‌طلب،جایی برای رد پا و حضور امثال آخوندی را نمی‌دهد.

محتشمی درباره حمایت حزب اتحاد ملّت از آخوندی گفت: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، ۲۸ عضو دارد که یکی از آن‌ها حزب اتحاد است. شورای هماهنگی قرابت و نزدیکی با خاتمی دارد و اینطور نیست که یک حزب به نام اتحاد ملّت اختصاصاً با خاتمی ارتباط داشته باشد.

وی افزود: قطعاً نظر قطعی آقای خاتمی برای شهرداری تهران، آخوندی نبوده است، چرا که جنس آخوندی اصلاً از جنس اصلاح‌طلبان نیست؛ همچنان که واعظی از جنس اصلاح‌طلبان نیست.

دبیرکل حزب آزادی با اشاره به انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، گفت: نکته‌ای به آقای حناچی منتسب شده است که خود وی در یک توییت، با اشاره به آیه معروف قرآن، به خوبی به آن پاسخ داد. 

وی افزود: اینکه بحثی راجع به برادر وی؛ یعنی پیمان حناچی مطرح شده است؛ بله وی عضو منافقین است و طبعاً کسانی که در چارچوب منافقین قرار دارند- از گذشته تا حالا- در جنایات بزرگ قتل عام ۱۷ هزار شهروند ایرانی سهیم هستند.

محتشمی با اشاره به هم‌دستی منافقین با صدام و جنایات رخ‌داده از سوی آن‌ها گفت: منافقین الان به جایگاه اصلی‌شان که آمریکاست رفته‌اند و دولت آمریکا هم بدش نمی‌آید از این ابزار ترور که سازمان‌شدهی شده است استفاده کند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر رد پایی از آقای حناچی در ارتباط با منافقین وجود دارد نباید اغماض کرد. امّا اگر وی در دوران مسئولیتش، صادقانه و مشفقانه مشغول به‌کار بوده است و به نفع حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی حرکت کرده است، با توجه به تجربه و تخصصی هم که دارد طبیعی است که بتوان از وی به عنوان شهردار استفاده کرد.

محتشمی با اشاره به سوابق مدیریتی حناچی، وی را فردی دانست که به مسائل شهر تهران احاطه دارد و اظهار داشت: تنها اشکال ریزی که برخی دوستان به وی وارد می‌کنند این است که بیشتر شاکله اداری دارد تا عملیاتی؛ شهردار تهران هم باید یک فرد دیوان‌سالار- به معنای مثبت- باشد. در هر صورت، حناچی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌هایی که وجود دارد، و به‌کارگیری افراد قوی، مدیر مناسبی برای شهر تهران باشد.

وی ادامه داد: از سویی، اگر شورای شهر مقداری در سیاست خود، بر روی انتخاب از درون شورا؛ زوم کرده بود و محسن هاشمی را به عنوان شهردار انتخاب می‌کرد به اعتقاد من اوضاع و احوال شهرداری خیلی بهتر از حالتی بود که الان مشاهده می‌شود. محسن هاشمی با توجه به سابقه مدیریتی که دارد، فراز و نشیب‌های شهر تهران را می‌شناسد و می‌توانست با جمع‌آوری تیمی در داخل خود شهرداری و با کمک افکار و اندیشه‌های نو در بیرون از شهرداری، شهر تهران را در جهت ترقی و پیشرفت پیش ببرد.

انتهای پیام/

نظر شما