شناسهٔ خبر: 29497781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس؛

سوءمدیریت؛ آتشی که بر جان جنگل‌های کالیفرنیا افتاده است

وقوع آتش‌سوزی در بسیاری از نقاط آمریکا و دنیا پدیده شایعی است اما روند آتش‌سوزی‌هایی که در دهه گذشته در کالیفرنیا به وقوع پیوسته‌اند نشان می‌دهند این وقایع را دیگر نمی‌توان در دسته بلایای طبیعی تقسیم‌بندی کرد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس- در ایالت کالیفرنیای آمریکا یک زن حامله حین فرار از زبانه‌های آتش، وضع حمل کرد. در ویدئوهای منتشر شده خودروهای زیادی در حال فرار از آتش‌سوزی دیده می‌شوند. در شبکه‌های اجتماعی، صدها نفر از مسئولان خواسته‌اند عزیزانشان که مفقود هستند را پیدا کنند. 

اینها نمونه‌هایی از صحنه‌هایی هستند که مشاهده آنها از ۸ نوامبر (۱۷ آبان‌ماه)، پس از آغاز آتش‌سوزی مهیب در منطقه «بیوت» در شمال کالیفرنیا به امری روزمره برای مردم این منطقه تبدیل شده‌اند.

آتش، بر اساس نام منطقه‌ای که از آن آغاز شده -«جاده کریک کمپ»- به «کمپ‌فایر» یا «آتش‌سوزی کمپ» شهرت پیدا کرد، اما تنها به آن منطقه محدود نماند. 

ساعاتی بعداز وقوع «کمپ‌فایر» آتش‌سوزی مهیب دیگری از جاده‌ای به نام «وولزی کانیون» در شهر «ونچورا» آغاز شد و به تأسی از نام منطقه به آتش «وولزی» معروف شد؛ در منطقه مجاور، حریق دیگری به نام «هیل» چند روز بعد آغاز شد.  

خسارات و تلفات در ۳ کانون‌ آتش‌سوزی 

  • کمپ‌فایر

 آتش‌سوزی کمپ تا این لحظه مرگبارترین و مخرب‌ترین آتش‌سوزی تاریخ ایالت کالیفرنیا محسوب می‌شود. آتش تا این لحظه در منطقه‌ای به مساحت ۵۷ هزار هکتار گسترده شده و ۱۱۸۶۲ سازه را تخریب کرده است.

از این میان، ۹۷۰۰ ساختمان، خانه‌های ویلایی و ۱۱۸ ساختمان، مجتمع آپارتمانی بوده‌اند. با توجه به پیشروی‌های آتش و ناتوانی در مهار آن، این ارقام به سرعت در حال تغییر و رو به افزایش هستند.

کمپ‌فایر، مطابق آخرین آمارهای رسمی، حدود ۱۹ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشته و از این لحاظ پرهزینه‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ ایالت کالیفرنیا به شمار می‌رود.

 دست‌کم ساکنان ۷ شهر کوچک که نزدیک به ۵۲۰۰۰ نفر هستند در اثر آتش‌سوزی مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند. بخش‌های زیادی از شهر «پارادایز»، با ۲۶۰۰۰ نفر جمعیت، در روزهای اولیه آغاز آتش‌سوزی به طور کامل نابود شد. 

ساکنان منطقه بیوت، در یک اردوگاه اسکان موقت در شهر «شیکو» زندگی می‌کنند.

بسیاری از آوارگان، طبق نوشته «سی‌ان‌ان»، با گذشت ۱۱ روز از آغاز آتش‌سوزی سرگردان هستند و سازمان‌دهی‌ خاصی برای رسیدگی به وضعیت آنها صورت نگرفته است.

عده زیادی به «شیکو» که پرجمعیت‌ترین شهر بیوت است و ۱۵ مایل با کانون کمپ‌فایر فاصله دارد رفته و در یک اردوگاه اسکان موقت داخل چادر زندگی می‌کنند. 

اما شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید این سکونت‌گاه با توجه به قرار گرفتن در دامنه تپه و احتمال وقوع باران در روزهای آینده با خطر وقوع سیل مواجه است و ساکنان بایستی به زودی جای دیگری برای نقل مکان پیدا کنند.

این شبکه خبری همچنین گفته شمار زیادی از خانواده‌هایی که آتش‌سوزی کمپ‌فایر خانه‌هایشان را نابود کرده به «شیکو» آمده‌اند هنوز جایی را برای اسکان پیدا کرده‌اند. 

 

  کمپ‌فایر آمارهای بی‌سابقه‌ای هم از لحاظ تلفات دارد. تا کنون علاوه بر ۷۷ نفری که کشته شده‌اند از سرنوشت ۱۲۷۶ نفر دیگر هم خبری در دست نیست و انتظار می‌رود شمار کشته‌شده‌ها در روزهای آینده افزایش پیدا کند. 

«سی‌ان‌ان» نوشته مسئولان ایالت در برابر اندوه صدها نفر از خانواده‌هایی که به دنبال دریافت اطلاعاتی از عزیزان مفقودشان هستند، دورنمایی یأس‌آور ارائه می‌کنند: انتظار نمی‌رود آتش تا ۳۰ نوامبر مهار شود. 

«کوری هونیا»کلانتر منطقه «بیوت» می‌گوید: «[آتش‌سوزی] سهمگین است. لغت دیگری برای توصیفش پیدا نمی‌کنم. بی‌سابقه است. هیچ‌کس تا حالا مجبور نبوده با آتش‌سوزی‌ای در این وسعت دست و پنجه نرم کند که تا این حد خرابی به بار آورده و متأسفانه باعث مرگ این همه آدم شده است.»

وی می‌افزاید: «هرج‌و مرجی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم فوق تصور است و شمار مفقودین ممکن است تغییر کند».

«سادیا کوئینت» به سی‌ان‌ان می‌گوید نمی‌داند چه بر سر عمویش که در خانه‌ای در شهر «پارادیس» زندگی می‌کرده آمده است. او گفت: «فقط این را می‌دانیم که خانه‌اش سوخته و ماشین او داخل پارکینگ بوده است. بنابراین، فقط منتظریم کلانتری منطقه به آنجا برود و به ما بگوید که جسدش آنجا هست یا نه.»

او اضافه کرد: «صبوری می‌کنیم، چون می‌دانیم فعلاً فقط ما نیستیم که به این مصیبت گرفتار شده‌ایم.»

آثار کمپ‌فایر، زندگی را در مناطق اطراف «بیوت» هم مختل کرده است. در «منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو»، در شمال کالیفرنیا دود ناشی از آتش باعث آلودگی هوا شده و مدارس را به تعطیلی کشانده است. 

آتش «وولزی»

ساعاتی بعد از وقوع کمپ‌فایر در روز 8 نوامبر، آتش مخرب دیگری در شهرهای «ونچورا» و «لس‌‌آنجلس» به وقوع پیوست. این آتش‌سوزی تا کنون 39234 هکتار را در بر گرفته و حدود 1500 سازه را تخریب کرده است.

آخرین آمارها حاکی است آتش در این ناحیه که به «وولزی» معروف شده بیش از 295 هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌ها کرده و 3 نفر هم بر اثر آتش‌سوزی جان باخته‌اند. تنها به مدد قطع وزش بادهای شدید موسوم به «سانتا آنا» بوده که بیش از 90 درصد این آتش مهار شده است.

خانه‌های شمار زیادی از ساکنان از جمله منازل برخی چهره‌های مطرح هالیوود بر اثر وولزی به خاکستر تبدیل شده و مقام‌ها درباره تداوم خطرات علیه کسانی که قصد دارند احیاناً به منازلشان بازگردد هشدار داده‌اند.

فاکس‌نیوز به نقل از مقام‌های آتش‌نشانی ونچورا نوشته است: «تیرهای برق سوخته، خانه‌های آسیب‌دیده و آتش‌گرفته، جاده‌های مملو از خرابه‌های ساختمان‌ها و گارد ریل‌های سوخته‌ خطرات زیادی از لحاظ ایمنی برای ساکنانی که قصد بازگشت دارند ایجاد می‌کنند.»

آتش‌سوزی «هیل» 

در شهرستان «ونچورا»، واقع در قسمت جنوبی ایالت آتش‌سوزی کوچکی مساحتی به‌وسعت تقریباً 18 کیلومترمربع را سوزانده است. دو سازه در این منطقه سوخته‌اند و دو ساختمان آسیب دیده‌اند. آتش‌سوزی در این منطقه تقریباً به طور کامل مهار شده و تلفاتی به جا نگذاشته است. 

دلایل وقوع

 

مقام‌های کالیفرنیا همچنان از علت آتش‌سوزی اطلاع دقیقی در دست ندارند.

برخی از افراد شکایتی را علیه شرکت «Pacific Gas & Electric» که به اختصار «پی.جی اند ای» خوانده می‌شود تنظیم کرده‌اند. «کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا» روز دوشنبه اعلام کرد تحقیقات درباره نقش «پی. جی اند ای» و همچنین شرکت «Southern California Edison» را در ارتباط با آتش‌سوزی اخیر آغاز کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است دقایقی پیش از آتش‌سوزی، این دو شرکت که در زمینه انرژی فعالیت می‌کنند، مشکلاتی را در ارتباط با خطوط برق‌رسانی در همان مناطقی که آتش شعله‌ور شده بود گزارش کرده‌اند.

دو روز قبل از آغاز آتش‌سوزی، این دو شرکت به مشترکان خود هشدار داده بودند به دلیل شرایط آب‌وهوایی نامساعد، باد شدید و خشکی منطقه ممکن است با قطعی برق مواجه شوند.

آنها همچنین هشدار داده بودند به دلیل نگرانی های ایمنی ممکن است برق را در برخی نقاط قطع کنند اما هیچ کدام از این شرکت‌ها این اقدام را در مقیاس وسیعی از منطقه صورت نداند و حتی روز پنج شنبه (روز آتش سوزی) قطع برقی صورت نگرفت.

با این‌حال مقام‌های آمریکایی می گویند به دلیل پیچیدگی اوضاع ممکن است مشخص شدن دلیل اصلی آتش‌سوزی ماه‌ها زمان ببرد.

سومدیریت یا بلایای طبیعی؟

با آنکه این سه آتش‌سوزی در کالیفرنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند آنها تنها حریق‌هایی نیستند که در سال جاری در این ایالت اتفاق افتاده‌اند. کالیفرنیا، در واقع، یکی از بلاخیزترین ایالت‌های آمریکا از حیث حریق محسوب می‌شود. 

آمارهای رسمی نشان می‌دهند تنها در سال جاری میلادی، ۷۵۷۹ مورد آتش‌سوزی در کالیفرنیا اتفاق افتاده‌ که ۶۷۴۹۵۷ هکتار زمین را طعمه حریق کرده است. این آتش‌سوزی‌ها تا کنون بیش از ۲.۹۷۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورده‌اند. 

نگاهی به روند کلی آتش‌سوزی‌ها در گذر زمان هم چندان امیدبخش نیست. از میان ۱۰ آتش‌سوزی در کالیفرنیا که در طول تاریخ بیشترین خرابی‌ها را در این ایالت به بار آورده‌اند ۶ مورد ظرف سه سال گذشته اتفاق افتاده‌اند.

در نظر داشتن این نکته مهم است که وقوع آتش‌سوزی در بسیاری از نقاط آمریکا و دنیا پدیده شایعی است؛ درباره حریق سال ۲۰۱۸ در کالیفرنیا اما مسئله این است که آنها (طبق آمارهایی که ووکس‌نیوز گزارش داده) حدود ۳۰ درصد نسبت به دهه گذشته سهمگین‌تر شده‌اند به طوری که تخریب‌های گسترده و تبعات مرگبار آنها را دیگر نمی‌توان در دسته بلایای طبیعی تقسیم‌بندی کرد. 

به واقع، فعالیت‌های بشری سهم عمده‌ای در تشدید مخاطرات، هزینه‌ها و لطمات ناشی از آتش‌سوزی‌ها داشته‌اند. این مخاطرات، رو به گسترش هستند و این یعنی اینکه برای مناطق وسیعی از آمریکا، آینده پیش رو خطرناک‌تر است. 

پایگاه خبری ووکس‌نیوز در همین راستا نوشته است: «آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از مفهوم بلایای طبیعی فراتر می‌روند، چون تصمیم‌های تعمدی و تبعات ناخواسته مربوط به توسعه‌ی شهری باعث شده مناطق زیادی از این ایالت به انبار باروت تبدیل شود»

سکونت در مسیر بلا

بسیاری از نواحی کالیفرنیا به طور طبیعی گرم و خشک هستند و بخش زیادی از سال، در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند. اما جمعیت در این ایالت در دهه اخیر افزایش عمده‌ای داشته؛ مسئله‌ای که ایجاد نوعی همپوشانی میان مناطق پرخطر و مناطق دارای تراکم جمعیتی را به همراه داشته.

 نقشه زیر نشان می‌دهد با افزایش جمعیت در ایالت کالیفرنیا تراکم جمعیت (سمت چپ) در مناطقی که خطر آتش‌سوزی در آنها بیشتر است، افزایش پیدا کرده است. 

 

مطالعات عملی انجام شده نشان می‌دهند انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۴۵ هزار مسکن در مناطقی که از حیث خطر آتش‌سوزی در وضعیت قرمز قرار دارند ساخته شوند. 

«لین تالماچوف»، یک سخنگوی سازمان  اداره جنگل‌بانی و پیشگیری آتش‌سوزی به رسانه‌های آمریکا گفت: «شاهد این هستیم که ساخت و ساز در مناطق در معرض آتش بیشتر و بیشتر می‌شود. ۹۵ درصد جمعیت این ایالت، تنها در 6 درصد اراضی آن ساکن شده است.»

مدیریت جنگل

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند  وجود ۱۲۹ میلیون قطعه درخت خشک‌شده که در ۸.۹ میلیون جریب پراکنده شده خطری بالقوه برای وقوع آتش‌سوزی در کالیفرنیا به شمار می‌رود.   

 

 

وجود این درختان باعث می‌شود در فصول گرم مانند اکنون، جرقه‌های کوچک آتش، رعد و برق یا اشتباهات انسانی به وقوع آتش‌سوزی‌های مهیب منجر شود. 

وزارت کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر هشدار داده بود از نوامبر ۲۰۱۶ نزدیک به ۲۷ میلیون قطعه درخت دیگر در ایالت کالیفرنیا خشک شده‌اند و احتمال دارد با توجه به هوای گرم باعث آتش‌سوزی در این منطقه شوند. 

«کریستال بکهام»، عضو کمیسیون «لیتل هوور» که یک نهاد مستقل نظارتی در کالیفرنیا است به واشنگتن‌اگزماینر گفت: «ازدحام درخت‌ها در جنگل‌های ما بیش از حد زیاد است.»

وی گفت: «مناطقی هستند که تعداد درخت‌ها در آنها چهار برابر تعدادی است که باید باشد. وقتی این همه درخت با این تراکم کنار هم قرار می‌گیرند، نمی‌توانند به آبی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند بنابراین در برابر خشکسالی، حشرات و بیماری آسیب‌پذیر می‌شوند. و وقتی که این درخت‌ها می‌میرند و خشک می‌شوند به تهدید برای آتش‌سوزی تبدیل می‌شوند.»

کارشناسان می‌گویند در چنین شرایطی دو روش برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی وجود دارد. روش اول، ایجاد آتش‌های عمدی برای کنار زدن مواد قابل اشتعال از سطح جنگل و دادن فضای تنفس بیشتر به درختان است. 

روش دوم این است که مسئولان درخت‌های کوچکتر را قطع کنند تا احتمال سرایت آتش به درخت‌های مجاور در جنگل‌های خشک را کاهش دهند. 

روزنامه واشنگتن‌اگزماینر نوشته اجرای این پروژه‌ها هزینه‌بر هستند و سازمان‌ها مسئول در ایالت کالیفرنیا تاکنون بخش اعظم بودجه‌های دریافتی را به مهار آتش‌سوزی اختصاص داده‌اند تا پیشگیری از آنها.

انتهای پیام/ 

نظر شما