شناسهٔ خبر: 29496607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سینماگران مستقل و ضدسلطه جهان در جشنواره مقاومت گردهم می‌آیند

دبیر جشنواره فیلم مقاومت، تشکیل شبکه جهانی سینماگران مستقل و ضدسلطه، صدور پیام و سخنرانی اندیشمندانی چون چامسکی و بارسامیان علیه سرمایه‌داری آمریکا، شکل گیری کمپین حمایت از مردم یمن و انتخاب چهره سال مقاومت از میان رهبران انقلابی جهان اسلام را از جمله برنامه‌های این جشنواره معرفی کرد که چهارم آذر با مراسمی افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -
سرویس ادب و هنر-

به گزارش خبرنگار کیهان، محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نشست خبری این رویداد گفت: جشنواره مقاومت به مثابه بزرگترین گردهمایی فیلمسازان انقلاب، با حضور بیش از ۲۰۰ سینماگر از پنج قاره و ۲۳ کشور و تمامی استان‌های کشور برگزار می‌شود. این جشنواره پس از برگزاری در تهران در استان‌های اصفهان، زنجان، همدان و سپس در قالب هفته سینمای مقاومت در چند کشور که اولین آنها لبنان است برگزار خواهد شد.
وی شکل‌گیری کمپین حمایت سینماگران داخلی و خارجی از مردم یمن را یکی از برنامه‌های پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت معرفی کرد و از انتخاب چهره سال مقاومت، ازمیان یکی از چهره‌های انقلابی در جهان اسلام در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.
دبیر جشنواره فیلم مقاومت همچنین بر گسترش دایره مضامین در سینمای مقاومت تأکید کرد و ادامه داد: از نظر ما، مطالبه‌گری اجتماعی و مبارزه با فساد هم یکی از شاخصه‌های فرهنگ مقاومت است؛ سینماگر انقلابی، امروز باید مطالبه گر باشد و با فساد و رانت، مبارزه کند. به همین دلیل هم فیلم‌هایی با این مضامین که نمایش آنها متوقف شده، در جشنواره مقاومت امکان نمایش دارند. جشنواره مقاومت همان طور که در عرصه جهانی، صدای هنرمندان مستقل است در عرصه داخلی هم باید صدای انقلاب باشد.
خزاعی با اشاره به فشارها برای ممانعت از حضور برخی سینماگران در جشنواره مقاومت از سوی دولت‌های غربی و عربی، گفت: هنوز فراموش نکرده‌ایم که در دوره گذشته فیلمسازی که فیلمی درباره حادثه 11 سپتامبر ساخته بود از سوی دولت آمریکا اجازه نمایش فیلم خود در جشنواره مقاومت را نیافت، امسال نیز برای استیون هاپکینز، کارگردان فیلم «مسابقه» چنین شرایطی را به وجود آوردند که مجبور شد از حضور در جشنواره مقاومت انصراف دهد. در این دوره همچنین از چند فیلمساز جهان عرب آثاری درباره مسائل منطقه در این جشنواره حضور خواهد داشت که اسامی سازندگان این فیلم‌ها برای اینکه در کشورهایشان با مشکلاتی مواجه نشوند، اعلام نمی‌شود. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به «خاشقجی تنها نیست» درباره جنایات رژیم حاکم بر عربستان سعودی و «داعش: شروع» یاد کرد.
وی در ادامه درباره اهمیت و جایگاه جهانی جشنواره فیلم مقاومت تأکید کرد: این جشنواره پژواک صدای سینماگران مستقل در جهان است و برای بسیاری از سینماگرانی که به دلیل نگاه متفاوت و مستقل و بینش معارض با حاکمیت نظام سلطه سانسور می‌شوند، فرصتی است. اهمیت این جشنواره تا حدی است که حتی اندیشمندی چون نوام چامسکی علاقه داشت در این جشنواره حاضر باشد اما چون فرصت نیافت، با انتشار پیامی برای جشنواره مقاومت، برای آن اهمیت قائل شد. همچنانکه دیوید بارسامیان به این جشنواره می‌آید و در نقد نظام سرمایه‌داری و آمریکا سخنرانی می‌کند که نشانه جایگاه مهم جشنواره مقاومت است. این چهره‌ها به اینکه در جشنواره‌ای متعلق به جمهوری اسلامی ایران حضور می‌یابند، افتخار می‌کنند.
این تهیه‌کننده، شبکه سازی برای جبهه جهانی سینمای مقاومت را از دیگر راهبردهای این جشنواره دانست و گفت: در این جشنواره فرصتی ایجاد شده تا هنرمندانی از سرتاسر جهان که دغدغه مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم دارند، با یکدیگر تبادل نظر کنند. چرا که در دیگر نقاط دنیا چنین فرصتی برایشان فراهم نیست.
به گفته وی تربیت سفیران هنری خارجی و فعالیت شان در کشورهای خود از دیگر ماموریت‌های منحصر به‌فرد جشنواره فیلم مقاومت است. وی ادامه داد: بخش آموزش جشنواره مقاومت به منظور تربیت و حمایت از استعدادهای جوان فیلمسازی در سطح منطقه و در برخی کشورهای هدف از طریق «مدرسه سینمایی روایت» اقدام به آموزش یک هفته‌ای تعدادی از نیروهای علاقمند به سینما و فیلمسازی (منتخب جوانان سینماگر از کشورهای منطقه و جهان اسلام) می‌نماید. این مدرسه از سال 2012 افتتاح شد و تاکنون بیش از 270 هنرجو و مستندساز از کشورهای مختلف منطقه‌ای از جمله: لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین، افغانستان، و... تربیت کرده است.
خزاعی، با تأکید بر اینکه برگزاری مراسم اختتامیه، پایان جشنواره مقاومت نیست، ادامه داد: این جشنواره، نهضت بین‌المللی فیلم مقاومت است. از این رو، در نحوه حضور، رصد و جذب آثار و چینش سینماگران و همچنین در ایجاد بسترهای گفتمانی و آموزشی این راهبرد را مد نظر داریم. این جشنواره با اختتامیه‌اش آغاز می‌شود.
گفتنی است، در ابتدای این نشست، از پوستر‌های بزرگداشت سید ضیاءالدین دری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، یدالله صمدی و حمید آخوندی؛ چهار سینماگر فقیدی که در جشنواره مقاومت گرامی داشته می‌شوند، با حضور خانواده آنها رونمایی به عمل آمد.

نظر شما