شناسهٔ خبر: 29496594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وزیر انگلیسی برای آزادی جاسوس آمد نه برای برجام

مدیحه سرایی برای جاسوس دوتابعیتی؛ نازنین زاغری یک مادر جوان است! وزیر انگلیسی برای جاسوس دوتابعیتی تهران آمد نه برای برجام، فرش قرمز روزنامه دولت برای وزیر گستاخ انگلیسی، دروغ زنجیره‌ای‌ها برای بزک اروپای بدعهد، ناکارآمدی دولت عامل تشدید اقدامات ضدایرانی و در اردوگاهشان نظارت استصوابی ‌دارند، به شورای نگهبان حمله می‌کنند! از جمله مطالب دیروز مطبوعات زنجیره‌ای بود.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی ـ

روزنامه همدلی دیروز در مطلبی نوشت: «وزیر خارجه بریتانیا برای موضوعی مانند برجام به تهران نیامده و دلیل سفر او، مسائل دوجانبه فوری‌تری است که دلیل اصلی آن همان‌طور که پیش‌تر گفتیم آزادی خانم زاغری است.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «در محافل بریتانیا تبلیغات عاطفی بسیار زیادی روی زاغری شده چون به هرحال ایشان یک مادر جوان است.»
همدلی افزود: «پس از خروج آمریکا از برجام، سفر هانت به ایران یکی از مهم‌ترین رخدادها در حوزه سیاست خارجی است و از آنجایی که دولت بریتانیا استراتژیک‌ترین شریک ایالات متحده است و در عین حال از برجام حمایت می‌کند، می‌توان از این سفر بهترین بهره‌ها را برد و در کنار این موضوع و موضوع نازنین زاغری، فاصله گرفتن دولت بریتانیا از دولت سعودی به واسطه ترور «جمال خاشقجی» نیز مزید بر دلایلی است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند امتیازهای لازم را از شرایط پیش آمده جهانی و منطقه‌ای بگیرد.»
این روزنامه زنجیره‌ای همراستا با رسانه‌های معاند به تبرئه و مظلوم‌نمایی از یک جاسوس دوتابعیتی پرداخته است. این در حالی است که زاغری به ۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.
گفتنی است خرداد سال ۹۵، سپاه ثارالله استان کرمان طی بیانیه‌ای، خبر از بازداشت یک ایرانی با تابعیت انگلیسی به نام «نازنین زاغری» داد. پس از دستگیری «نازنین زاغری» تبلیغات سنگین و فشرده‌ای از سوی رسانه‌های انگلیسی و رسانه‌های فارسی ‌زبان معاند صورت گرفت. این رسانه‌ها با انتشار تصاویر احساسی از نازنین زاغری و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری، مادری بی‌گناه! است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد.
«نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است. زاغری کارمند بنیاد اصطلاحاً خیریه تامسون رویترز بود و بنا بر اظهار صریح «ونیک ویا» مدیر اجرایی این بنیاد «زاغری روزنامه‌نگار نیست و در این بنیاد به‌عنوان «مدیر پروژه» کار می‌کرده است.»
لازم به ذکر است که اعتراف این روزنامه زنجیره‌ای مبنی بر اینکه وزیر خارجه انگلیس برای برجام به تهران نیامد، بلکه برای جاسوس دوتابعیتی آمد، مصداقی دیگر از بی‌عملی اروپا در موضوع برجام است.
فرش قرمز روزنامه دولت برای وزیر گستاخ انگلیسی
روزنامه ارگان دولت ایران روز گذشته در یادداشتی به سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران پرداخت و نوشت: «وجه مهم دیگر سفر وزیر خارجه انگلیس ناظر به تقویت مناسبات دوجانبه تهران- لندن است. رابطه دو کشور بعد از وقوع انقلاب اسلامی یک رابطه ثابت و رو به‌ رشد نبوده و همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. فقدان اعتماد میان طرفین بعضاً به بروز رویدادهای تنش‌زا در صحنه دیپلماتیک دو کشور انجامیده است. حوادثی که گرچه حتی به قطع رابطه رسمی در مقاطعی از تاریخ مناسبات دو کشور انجامیده اما مجموعه موضوعات و منافع مشترکی که همواره در این رابطه وجود داشته، باعث شده طرفین به رغم وجود مشکلات، بکوشند از هر فرصتی برای تقویت رابطه دوجانبه بهره گیرند.»
این روزنامه نوشت: «جایگاهی که ایران در منطقه دارد و از سوی دیگر اهداف اقتصادی که انگلیس در پی رابطه با تهران به‌ویژه در دوران پس از برجام جست‌وجو می‌کند، باعث شده تا این کشور در مقابل خروج آمریکا از این توافق ایستادگی کند. اقدامی که با وجود روابط نزدیک ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا صورت گرفته و منجر به آن شده که دولتمردان آمریکا برای پیگیری سیاست تحریم‌شان علیه ایران حتی از سوی یکی از نزدیک‌ترین متحدان اروپایی خود همراهی نشوند.»
اقدام تاسف بار روزنامه ارگان دولت در فرش قرمز انداختن زیر پای وزیر خارجه انگلیس در حالی است که این فرد پیش از سفر به تهران گستاخانه و هتاکانه به مسئولان کشورمان گفته بود به ایران هشدار می‌دهم که زندانی کردن افراد دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی را متوقف کنند. وزیر خارجه انگلیس قبل از ورود به تهران خواستار آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» شد که به جرایم امنیتی در ایران زندانی شده بود. وی گفته بود «باید ببینیم آن [افراد] بیگناه دو تابعیتی بریتانیایی- ایرانی که در ایران زندانی هستند، به [جمع] خانواده‌های خود در بریتانیا بازگشته‌اند. من داستان‌های ناراحت‌کننده بسیار زیادی از خانواده‌های کسانی که مجبور به تحمل این جدایی وحشتناک شده‌اند، شنیده‌ام» هانت همچنین گفته بود «من با پیام روشنی برای سران کشور وارد ایران می‌شوم، زندانی کردن افراد بیگناه نباید به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده شود.»
بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین انگلیس نیز سال گذشته در یک سفر دیپلماتیک به تهران آمد که قبل و بعد از سفر او، مهم‌ترین محور مذاکرات وی تلاش برای آزادی «نازنین زاغری» جاسوس ایرانی‌تباری که اکنون تابعیت انگلیس هم دارد، عنوان شده بود. آیا آن‌گونه که وزیر خارجه پیشین انگلیس می‌گفت، زاغری واقعا برای آموزش خبرنگاری به ایران آمده بود!؟ یعنی دولت روباه پیر استعمار برای آزادی معلم روزنامه‌نگاری این همه به تقلا افتاده است؟
پس از دستگیری نازنین زاغری، سپاه ثارالله کرمان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نامبرده یکی از «سرشبکه‌های اصلی» موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را «طی سالیان گذشته» انجام داده است.»
از سوی دیگر، ادعای روزنامه ارگان دولت مبنی بر تلاش انگلیس برای حفظ برجام درحالی است که این کشور به همراه فرانسه و آلمان حتی حاضر به پذیرش میزبانی ساز و کار مالی ادعا شده برای دور زدن تحریم‌های آمریکا نشده است.
دروغ زنجیره‌ای‌ها برای بزک اروپای بدعهد
روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «گشایش کانال تجاری ایران و اروپا» نوشت: «هیئت اقتصادی اتحادیه اروپا در سفر به ایران مسیرهای تجارت در حوزه کشاورزی و تونل ضدتحریم را تعیین تکلیف کردند.»
در روزهای گذشته عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه گفته بود: «هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند؛ اتریش و لوکزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است.»
علیرغم بی‌عملی و وقت کشی طرف اروپایی، روزنامه‌های زنجیره‌ای با دروغ پراکنی به بزک برجام اروپایی مشغولند.
در روزهای گذشته در ادامه وقت‌کشی اروپا در اجرای تعهدات برجامی، لوکزامبورگ اعلام کرد که میزبانی کانال مالی ایران و اروپا را نپذیرفته است.پیتر گوشل‌باوئر، سخنگوی وزارت خارجه اتریش نیز در روزهای گذشته درباره امکان میزبانی این کشور برای کانال مالی ایران و اروپا (SPV) گفت که در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.
پیشتر، پایگاه آمریکایی بلومبرگ از بی‌عملی اروپا و پاسکاری کشورهای اروپایی برای میزبانی کانال مالی ایران و اروپا خبر داده بود.اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام، ۷ ماه فرصت داشتند مکانیسم ادعایی خود برای دور زدن تحریم‌ها را راه‌اندازی کنند اما وقت‌کشی کردند.
در اردوگاهشان نظارت استصوابی ‌دارند، به شورای نگهبان حمله می‌کنند!
روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: «اگر ما به دنبال تشکیل نهاد بالادستی برای احزاب اصلاح‌طلب هستیم، باید ترکیب آن مجموعه به شکلی باشد که اکثریتی تاثیرگذار را زیر چتر خود قرار دهد. وقتی می‌گوییم زیر چتر خود قرار دهد به این معنی نیست که صدها نفر را درون یک شورا فقط جمع جبری کنیم چون این مسئله نه عملی است و نه مفید. بلکه کسانی که در این شورا عضو می‌شوند و مورد تأیید آقای خاتمی قرار می‌گیرند و قرار است در هرگونه انتخابات و فعالیت‌های سیاسی دیگر، به گونه‌ای صدای واحدی برای کل جبهه اصلاحات باشند، آن منظومه باید به گونه‌ای عمل کند که صداهای مخالفی از درون جبهه اصلاحات مقابل آن نگیرند.»
روزنامه ایران چندی پیش در گفت‌وگو با یک مدعی اصلاح‌طلبی نوشته بود: «من بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم ما در مجموعه اصلاحات، خودمان برای خودمان نظارت استصوابی درست کرده‌ایم... باید در اصلاحات به سمت تشکیل جبهه فراگیر حرکت کنیم که البته کار ساده و راحتی نیست و زحمت دارد. سازوکاری که برای اداره کشور برنامه داشته باشد، در گزینش نامزدها واقعاً کارآمدترین نامزدها را انتخاب کند نه اینکه «رابطه بازی» شود و هر کسی سعی کند نفرات و ارادتمندان خود را هل بدهد در لیست. با چنین سازوکاری می‌توان از کسانی که وارد مجلس و شورا شدند، حساب کشی کرد تا مردم متوجه شوند چه اقداماتی کرده‌اند.»
ناکارآمدی دولت، عامل تشدید اقدامات ضدایرانی
روزنامه اصلاح‌طلب قانون در گزارشی به‌اشاره به حواشی سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان غربی، ناکارآمدی دولت در حل مشکلات مردم را عامل اصلی تشدید اقدامات ضدایرانی و تحرکات عناصر ضد انقلاب در کشور عنوان کرد و نوشت: «ناكارآمدي‌هاي دولت حسن‌روحاني سبب شد انتقادهاي فراواني به وجود آيد و اعتراضاتي به مشكلات كشور از جانب اقشار مختلف ايجاد شود. همه جريان‌ها حتي آن دسته كه از طرفداران او نيز هستند به اين رويه مديريتي اعتراض دارند. در اين بين برخي جريان‌ها به دليل دلسوزي‌ای كه دارند از دولت انتقاد مي‌كنند ولي عده‌اي فرصت‌طلب به ميدان آمده‌اند و مي‌كوشند كه از اين وضعيت براي رسيدن به اهداف شوم ضدايراني خود استفاده كنند. براي مثال در سفري كه روز گذشته حسن‌ روحاني به آذربايجان غربي داشت، گروهي با شعارهاي ضد ايراني و توهين به پرچم مقدس كشورمان كوشيدند اميال نهفته خود را در ميان اعتراضات مردم به رخ بكشند. نژادپرست‌هاي نفوذي هيچ برنامه و دليل مشخصي براي خود ندارند و همواره از هر فرصتي سعي مي‌كنند فضا را آشفته كنند و حتي برخي از اين اقشار، از كشورهاي غريبه نيز براي اين مسائل كمك مي‌گيرند و مشكلات كشور دغدغه آنها نيست.»
اذعان روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت به این مسئله در حالی است که این جریان پیشتر تلاش می‌کرد هرگونه اعتراض یا اغتشاش و آشوب در کشور را به جریان رقیب با هدف تخریب دولت نسبت دهد.

نظر شما