شناسهٔ خبر: 29496277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ حقایق پرونده خاشقجی را ناديده گرفته است

وزير دفاع سابق و رئيس سابق سيا:ترامپ چشمانش را به روی حقایق پرونده خاشقجی بسته است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، لئون پانتا وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» گفت: دونالد ترامپ چشمش را به روی حقایق پرونده جمال خاشقجی بسته است.

پانتا در پاسخ به اين سئوال که زمانی که حمله اوباما برای دستگیری اسامه بن لادن اتفاق افتاد شما رئیس سازمان سیا بودید، لطفاً در مورد اظهارنظر رئیس جمهور ترامپ در مورد دستگیری بن لادن صحبت کنید گفت: خب، برای من سخت است که حتی شروع به حرف زدن در مورد این رئیس جمهور کنم، بویژه اینکه او در مورد احتمالاً باافتخارترین و شجاعانه ترین عملیات هایی که به فرماندهی دریاسالار مک ریون انجام شده صحبت می کند - مک ریون این عملیات را در یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا فرماندهی کرد؛ او وارد یک عملیات بسیار خطرناک شد. اما آنها اسامه بن لادن، دشمن شماره یک ملت آمریکا، را از بین بردند. این رئیس جمهور به مک ریون و تمامی اعضای یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا که در این عملیات مشارکت داشتند یک عذرخواهی به خاطر آنچه که گفته است بدهکار است. رئیس جمهور جایگاه خود به عنوان فرمانده کل قوا را نزد نه تنها اعضای تیم عملیات بلکه نزد کل نیروهای نظامی تضعیف کرده است.
پانتا همچنين در پاسخ اين پرسش که دیدگاه شما در مورد این اظهارنظر او که شما و مک ریون و دولت اوباما می بایسته بن لادن را زودتر از اینها دستگیر می کردید، چیست؟ گفت: ده سال طول کشید تا ما بن لادن را پیدا کنیم. به لطف تلاش های سخت افسران اطلاعاتی، ما در نهایت توانستیم او را پیدا کنیم. در ضمن، ما تا سه ماه مانده به انجام عملیات، هیچ اطلاعاتی در مورد مکان آن ساختمان در اختیار مک ریون قرار ندادیم. زمانی که ما به آنها محل این ساختمان را اطلاع دادیم، دریاسالار مک ریون عملیات را طراحی کرد و رئیس جمهور آن را تأیید کرد - این یک عملیات پرخطر بود، اما آنها این عملیات را با موفقیت انجام دادند. این یکی از پرافتخارترین لحظات در تاریخ معاصر ما به لحاظ عملیات نظامی است. این رئیس جمهور باید بداند که این نوع شجاعت ها و دلیری ها برای محافظت از امنیت این کشور حائز اهمیت است.
پانتا در ادامه اين گفتگو در پاسخ اين سئوال که می خواهم از شما در مورد پاسخ رئیس جمهور در مورد خاشقجی سوال کنم، زیرا او آشکارا توضیحات سعودی ها را پذیرفته است و بسیاری فکر می کنند این نوعی لاپوشانی است؛ او همچنین با ارزیابی سازمان سیا که پنجشنبه گذشته در کمیته اطلاعات مجلس سنا و مجلس نمایندگان ارائه شد مخالف است - که ان بی سی، واشنگتن پست، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال در این زمینه گزارش هایی را منتشر کرده اند. اما وزارت امور خارجه - مایک پمپئو، رئیس سابق سیا - گفت: نتیجه گیری نهایی وجود ندارد. نيز گفت: سازمان سیا ارزیابی اطلاعات خود را در اختیار رئیس جمهور و سران کشور قرار می دهد. سازمان سیا میزان صحت این اطلاعات را با درجه مشخصی از اطمینان تعریف می کند. در این مورد، آنها اطلاعات مربوطه را با درجه بالایی از اطمینان ارائه کردند و گفتند ولیعهد پادشاه در عربستان سعودی به طور مستقیم در عملیات خاشقجی دست داشته است. درجه بالایی از اطمینان وجود دارد و این بدان معناست که شواهد مستحکم و واضحی دال بر این موضوع وجود دارد. صادقانه بگویم سایر کشورها - ترکیه و دیگران - وجود چنین رابطه ای (رابطه ولیعهد با قتل خاشقجی) را تأیید می کنند. اما اینکه رئیس جمهور این اطلاعات و حقایق این پرونده را نادیده می گیرد و موضع قاطعانه ای در مقابل قتل یک فرد و مثله کردن آن در سفارت این کشور اتخاذ نمی کند این پیام شفاف را به دنیا مخابره می کند که آمریکا در برابر اینچنین رفتارهای یک کشور هیچ اقدامی انجام نمی دهد.
پانتا در پاسخ اين پرسش که رئیس جمهور روز یکشنبه در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در مورد محمد بن سلمان صحبت کرد و گفت محمد بن سلمان به او اطمینان داده که این کار را انجام نداده است. او اساساً روابط کاری یا اقتصادی یا هر رابطه دیگری با این متحد - از جمله مقابله با ایران در سوریه و در دنیا و همچنین یمن - را مهم تر از شواهدی می داند که جامعه اطلاعاتی او در اختیارش قرار داده اند. نظر شما چیست؟ نيز گفت: این رئیس جمهور زمانی که بخواهد، چشمش را به روی حقایق می بندد. زمانی که (ولادیمیر) پوتین گفت: روسیه تلاش نکرده ‏انتخابات ما را تضعیف کند، رئیس جمهور گفت: من به هرآنچه که پوتین می گوید باور دارم – حتی او در برابر اطلاعات شفافی ‏که عکس این را نشان می دهد (آن را انکار می کند). حال در خصوص عربستان سعودی هم شرایط مشابهی وجود دارد. ولیعهد ‏پادشاه به او گفته که در این ماجرا نقش نداشته و رئیس جمهور با وجود اطلاعات و گزارش هایی که عکس این را می گوید حرف ‏او را قبول می کند. من فکر می کنم رئیس جمهور کاری که بخواهد انجام می دهد. این یک مسئله مربوط به امنیت ملی است و ‏نشان می دهد رئیس جمهور چگونه به تهدیدات واکنش نشان می دهد. اگر رئیس جمهور عامدانه چشم خود را به روی حقایق آشکار ‏می بندد این حاکی از ضعف شدید اوست؛ این مسئله پیام ضعیف بودن آمریکا را به سراسر جهان مخابره می کند؛ این پیام را ‏مخابره می کند که ما نه تنها در مقابله با دشمنان مان بلکه در برخورد با متحدانمان هم حقایق و واقعیت را نادیده می گیریم.‏
پانتا در پايان در جواب اين سئوال که من همچنین می خواهم در مورد اظهارنظر رئیس جمهور در مورد آتش سوزی کالیفرنیا از شما ‏سوال کنم؛ رئیس جمهور کالیفرنیا را کشور فنلاند مقایسه کرد که یک کشور سرد و بارانی است؛ رئیس جمهور همچنین افراد را ‏مقصر این آتش سوزی دانست و گفت آنها جنگل را به اندازه کافی تمیز نمی کنند. نيز گفت: باز هم می گویم که این یک نشانه دیگر است که ثابت می کند رئیس جمهور نمی خواهد به واقعیت گوش دهد و نمی خواهد به حقایق توجه کند و در دنیای خود زندگی می کند و بدون در نظر گرفتن حقایق و واقعیت خودش نتیجه گیری می کند. ما وضعیت کالیفرنیا را به خوبی می دانیم. ما می دانیم که تغییرات اقلیمی چه تأثیری بر این منطقه گذاشته است. ما شاهد خشکسالی بوده ایم؛ این خشکسالی باعث ایجاد بوته های خشک زیادی شده است و باد هم به این مسئله افزود و منجر به آتش سوزی شد. جری براون این آتش سوزی را یک ناهنجاری بی سابقه خوانده است. من فکر می کنم این رئیس جمهور توجه به حقیقت و خودداری از حقیقت سازی را نه تنها به مردم کالیفرنیا بلکه به مردم کشور بدهکار است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2860831" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2282738/2860831?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما