شناسهٔ خبر: 29496265 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

گزارش «حمایت» از هشدار کارشناسان درباره سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

تصادفات روزانه 32 میلیارد به کشور زیان می زند

حوادث رانندگی بعد امراض قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ‌و‌میر در کشور به‌شمار می‎رود که ۸۰ درصد قربانیان آن نیز مردان هستند، نکته مهم دیگر اینکه درصد بالایی از این آمار نیروی کار فعال در کشور را در بر می‎گیرد.

صاحب‌خبر - مصدوم شدن 370هزار نفر در سال بیش از 51 درصد افرادی که جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند، 21 تا 50 سال، سن داشته‌اند، آماری که سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا آن را اعلام کرده است و حکایت از این امر دارد که تعداد زیادی از نیروی کار در جامعه به دلیل بی‌توجهی در هنگام تردد خودرو یا موارد مربوط به جاده و نقص خودروها جان خود را از دست می‌دهند که البته باید به این رقم تعداد افرادی را که دچار معلولیت‌ می‌شوند را نیز اضافه کرد. به‌عبارتی سالانه حدود 370هزار نفر در تصادفات رانندگی مصدوم می‌شوند که طبق اظهارات پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، 15 تا 20 درصد این تعداد عددی معادل 60 تا 70 هزار نفر، برای همیشه معلولیت پیدا می‌کنند. حوادث رانندگی، سومین عامل مرگ و میر اشاره به این موضوع ضرورت دارد که حوادث رانندگی پس از مشکلات قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر در ایران بوده و ۸۰ درصد این قربانیان را مردان تشکیل می‌دهند که عموما در این سن سرپرست خانوار هستند، تا به آنجا که سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی معتقد است، حدود ۲۰ درصد پدیده بی‌سرپرستی ناشی از تصادفات بوده است. این درحالی است که نهادهای مختلف ذی‎ربط مانند سازمان اورژانس، راهداری، وزارت کشور و پلیس‌راهور درحال انجام فعالیت‌هایی در جهت کاهش تلفات جاده‌ای هستند و تاکنون نیز توانسته‌اند موجب کاهش بخش قابل‌ توجهی از این آمار و ارقام شوند، هرچند که هنوز این رقم در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالا است، تاجایی که تصادف یکی از چند عامل اصلی مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌رود. افزایش آمار جانباختگان از سوی دیگر طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال96، 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی ترافیكی كشته شده‌اند، این تعداد نسبت به سال قبل از آن 7/1 درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه گفته می‌شود بیشترین كاهش امسال مربوط به ماه فروردین با 8/12درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه بهمن با 2/19 درصد بوده است. این در حالی است که سردار مهری بیان کرده است؛ بیش از 90 درصد ترددها و جابجایی بار و مسافر به صورت زمینی و 9 درصد به‌صورت ریلی و هوایی است، بر این اساس در پایان سال 96 بیش از 21 میلیون خودرو در کشور تردد داشته‌اند. موضوع مهم دیگر اینکه بیش از 80 درصد جانباختگان حوادث رانندگی در درون شهرها عابران پیاده‌ و موتورسیکلت‌ها هستند. آنچه که شاید موجب شده تا مسئولان پلیس راهور بر اصلاح عرض برخی از پیاده روها به منظور کاهش آمار مرگ عابران پیاده در حوادث رانندگی تاکید داشته باشند. به‌عبارتی عرض پیاده‌راه‌ها در برخی شهرها کمتر شده و این خود یکی از عوامل خطر آفرین برای عابران حتی موتورسواران به‌شمار می‌رود. موضوعی که در شورای‌عالی ترافیک مصوب و ابلاغ شده تا عرض پیاده‌روها افزایش یابد. البته به این عوامل باید وجود خودورهای بدون استاندارد را نیز اضافه کرد. زیرا که به اعتقاد رییس پلیس راهور ناجا تنها حدود 55 استاندارد را خودروسازان رعایت می‌کنند، که رقم چندان قابل قبولی نیست. توجه به این نکته ضروری است که گفته می‌شود روزانه بیش از ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. البته به گفته برخی مسئولان هزینه تصادف هر نفر هفت میلیارد ریال بوده که در سال گذشته رقمی در حدود ۴۳۰ میلیارد ریال هزینه بر کشور تحمیل کرده است، آنچه که سرهنگ جاور صفاری، جانشین فرماندهی پلیس راه استان گیلان به آن اشاره کرده است. همچنین روزانه به طور میانگین در سطح کشور 45 نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و 970 نفر نیز مصدوم می‌شوند. این در حالی است که رییس پلیس راهور ناجا سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و در خارج از شهر را علت 15درصد علت تصادفات دانسته و عنوان کرده است حدود هشت درصد جان‌باختگان حوادث رانندگی مربوط به کودکان زیر 10 سال است.عددی که باعث شده تا لایحه اجباری شدن استفاده از صندلی کودک برای سرنشینان عقب سر از کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بیاورد و مورد بررسی قرار گیرد. خبری که ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس آن را داده است، با این توضیح که طبق مصوبه این کمیسیون و رأی اکثریت اعضای کمیسیون، استفاده از صندلی کودک در صندلی عقب خودرو برای حفظ ایمنی بیشتر کودکان اجباری و مصوبه کمیسیون صنایع و معادن درباره اجباری شدن استفاده از صندلی کودک در خودرو، پس از تصویب اعضا، جهت بررسی در صحن مجلس، تقدیم هیات‌رییسه پارلمان شد. باید دید آیا می‎توان از آمار کنونی جانباختگان حوادث رانندگی در کشور بکاهد یا خیر.

نظر شما