شناسهٔ خبر: 29495498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کنسول ایرانی لیتوانی در تهران:

لیتوانی درخواستی برای میزبانی "سازوکار ویژه مالی" اروپا نداشته است

کنسول افتخاری جمهوری لیتوانی در ایران در پاسخ به ایسنا، گفت: لیتوانی درخواستی برای میزبانی "سازوکار ویژه مالی" اروپا (SPV) نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محسن کریمی طبسی عصر سه‌شنبه(۲۹ آبان) در نشستی خبری در محل کنسولگری ادامه داد: لیتوانی از جمله کشورهای بی‌طرف در اروپاست و همیشه تعامل مثبت و خوبی با ایران داشته است.

وی گفت: لیتوانی عضو اتحادیه اروپاست و حضور هیات بلندپایه و برگزاری همایشی در حوزه‌های فرهنگی، علمی و گردشگری حاکی از اراده این کشور برای ادامه همکاری و تعامل با ایران است.

کریمی طبسی در پاسخ به این پرسش که "آیا دولت، شرکت‌ها و موسسات لیتوانیایی از تحریم‌های آمریکا نگرانی ندارند؟" اظهار کرد: وقتی مقامات و مسئولان مختلف این کشور در این سطح در ایران حضور پیدا می‌کنند، به این معناست که از آمریکا نگرانی ندارند و این پیام مثبتی برای ایران دارد. دولت لیتوانی به من اجازه داده است تا شرکت‌های مختلف لیتوانیایی را به ایران معرفی کنم تا به‌طور مطلوب این تعامل شکل بگیرد. دولت لیتوانی مصمم به همکاری گسترده با ایران است.

وی در ادامه با تاکید بر اراده دو کشور برای گسترش روابط دیپلماتیک و کنسولی، تصریح کرد: در حال حاضر دو کشور ایران و لیتوانی سفارت در این کشورها ندارند و کنسولگری افتخاری لیتوانی در تهران وظایفی که یک سفارت دارد را انجام می‌دهد. در حال حاضر ایرانیانی که قصد سفر به لیتوانی داشته باشند، باید به آنکارا بروند و کارهای مربوط به اخذ ویزا در آنجا انجام می‌شود. در عین حال تلاش داریم تا با نزدیکی بیشتر روابط، هرچه سریع‌تر کارهای مربوط به صدور ویزا به‌طور کامل در ایران و متعاقبا در لیتوانی انجام شود.

به گزارش ایسنا، محسن کریمی طبسی اولین سفیر ایرانی است که از سوی دولت لیتوانی به عنوان کنسول لیتوانی، مسئولیت کنسولگری این کشور در تهران را به عهده گرفته است و همزمان از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ به عنوان سفیر صلح انتخاب شده است.

وی در پاسخ به ایسنا که "آیا تابعیت لیتوانی را دارد؟"، گفت: خیر. با وجود این‌که این تابعیت به بنده داده شد، اما آن را نپذیرفتم و صرفا پاسپورت ایرانی دارم. با این‌حال برای رفت‌وآمد نیازی به ویزا ندارم و این مساله از سوی دولت لیتوانی تسهیل شده است. بنابراین اکنون به عنوان یک ایرانیِ مورد تایید لیتوانی، در مقام کنسول لیتوانی در تهران حضور دارم و این مساله نیز از سوی وزارت امور خارجه و دولت ایران نیز پذیرفته شده است.

کریمی طبسی تاکید کرد که این برای اولین‌بار است که یک ایرانی از سوی کشوری خارجی، به‌عنوان سفیر منصوب می‌شود که حاکی از اعتماد متقابل و رویکرد مثبت لیتوانی به ایران است.

وی، حجم تعاملات اقتصادی دو کشور در سال گذشته(۲۰۱۷ میلادی) را ۱۳ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: عمده این رقم به صادرات ایران به لیتوانی مربوط است و انتظار داریم در آینده این میزان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

این دیپلمات همچنین از ثبت فدراسیون صلح جهانی در سوییس خبر داد و گفت: دبیرکل این فدراسیون من هستم و قصد دارم در رابطه با صلح و دوستی در جهان کارهایی را در ایران شروع کنم. فعالیت این فدراسیون هفته آینده، ۵ آذر به‌عنوان یک مرکز بین‌المللی برای حمایت از صلح شروع می‌شود.

این مقام لیتوانیایی درباره همکاری این کشور با ایران به‌ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو با توجه به تحریم‌های آمریکا، گفت: لیتوانی شرکت‌های قوی که تجهیزات پزشکی تولید می‌کنند در اختیار دارد و همچنین در زمینه تولید دارو سرآمد است. با وجود تحریم‌های آمریکا، مطمئن هستم که لیتوانی آمادگی صادرات تجهیزات پزشکی و دارو به ایران را دارد و در این حوزه هیچ مشکلی نیست به‌علاوه این‌که تحریم‌ها این موارد را شامل نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کشوری که بخواهد به روی ایران فروش دارو و تجهیزات پزشکی را ببندد، مردم ایران آن‌ها را فراموش نخواهند کرد.

کریمی طبسی همچنین در رابطه با نقل و انتقال مالی و بانکی در تعاملات اقتصادی دو کشور ایران و لیتوانی، خاطرنشان کرد: در این رابطه مشکلی وجود نداشته و نخواهد داشت. ما باید تلاش کنیم تا راه‌های تعامل باز بماند، به‌علاوه این‌که دولت ایران حتما برای این شرایط سازوکارهایی را اندیشیده است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که لیتوانی در سال ۲۰۲۰ ریاست اتحادیه اروپا را به دست می‌گیرد، تصریح کرد: به عنوان نماینده این کشور معتقدم این اتفاق بهترین فرصت برای حل‌وفصل مسایل دوجانبه خواهد بود.

کنسول افتخاری لیتوانی در تهران، همچنین از برگزاری همایش "همکاری‌های علمی، فرهنگی و گردشگری جمهوری لیتوانی و ایران در روز دوشنبه ۵ آذر در هتل اسپیناس پالاس تهران خبر داد و گفت: میهمانان این همایش در سطح معاونان وزیران خارجه و سفیران کشورهای خارجی مقیم ایران و رییسان دانشگاه‌های معتبر دو کشور، مقاماتی از وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت و نیز برخی از نمایندگان مجلس ایران خواهند بود.

کریمی طبسی گفت: چند کمپانی بزرگ و مهم لیتوانی در جمع هیات لیتوانی در سفر به تهران هستند که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند. لیتوانی در حوزه IT، تجهیزات پزشکی و تولید دارو از جمله کشورهای مهم اروپا و جهان است که می‌توانیم در این حوزه‌ها همکاری خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم با گسترش روابط و تعاملات در حوزه گردشگری، سالیانه ۲۰۰ هزار ایرانی به لیتوانی سفر کنند و به همین میزان لیتوانیایی به ایران سفر کنند که رقم قابل‌توجهی است.

وی محورهای برگزاری این همایش را "ایجاد دبیرخانه همکاری‌های علمی با جامعه علمی ایران، ارتباط با دانشجویان خارج از کشور، توریسم‌درمانی و تاسیس فدراسیون صلح جهانی" دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین محورهای این همایش حضور رییسان ۹ دانشگاه معتبر لیتوانی در ایران و بررسی راه‌های ارتباط و نقل‌وانتقال دانشجو میان دو کشور در زمینه‌های علمی مختلف است.

انتهای پیام

نظر شما