شناسهٔ خبر: 29494835 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

ایران خواستار وضع تعرفه های ترجیحی محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اروپا شد

صاحب‌خبر -

ایران خواستار وضع تعرفه های ترجیحی در مورد محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اروپا در شرایط تحریم به منظور افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در دومین روز از همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استاندارد ها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: در شرایط تحریم فعلی که موجب کاهش توان رقابت پذیری صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران می شود، انتظار داریم با توافقنامه های تعرفه های ترجیحی، زمینه رقابت پذیری صادرکنندگان ایرانی فراهم شود.

دکتر شاهرخ شجری در عین حال بر ایجاد و اجرای زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با همکاری اتحادیه اروپا تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از استراتژی های ما ایجاد زنجیره های ارزش با تاکید بر صادرات محصولات کشاورزی است و در دور مذاکرات قبلی با اتحادیه اروپا قرار شد یک پروژه همکاری به ویژه در زمینه سیب داشته باشیم.

وی با بیان این که ظرفیت های خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در زمینه زعفران، کشمش، سبزی و صیفی جات وجود دارد، تصریح کرد: یکی از استراتژی های ما تغییر حرکت از صادرات محصولات خام کشاورزی به سمت صادرات محصولات فراوری شده با ارزش افزوده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی افزود: در این راستا، با سرمایه گذاری های مشترک می توان در زمینه فرآوری گیاهان دارویی پیشرفت هایی به دست آورد.

وی با اشاره به این که بخش کشاورزی 7 درصد از GDP جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: در ایران سهم بخش کشاورزی در GDP 10 درصد است.

شجری ادامه داد: تنوع اقلیمی ایران موجب شده دامنه گسترده ای از محصولات قابل کشت باشد و موقعیت جغرافیایی مناسب، ایران را به عنوان یک هاب منطقه ای برای دسترسی به بازارهای پیرامون مطرح می کند.

وی اضافه کرد:جمعیت ایران با احتساب جمعیت سایر کشورهای همسایه، بازار 400 میلیون نفری را برای محصولات کشاورزی فراهم کرده است.

شجری با بیان این که ایران نزدیک به 17 میلیارد دلار با جهان گردش مالی تجاری دارد، اظهار داشت: حدود 3 میلیارد دلار میزان گردش مالی تجاری ایران با اتحادیه اروپا است.

وی انتقال پول و مسایل بین بانکی را از چالش های مهم در زمینه صادارت عنوان و ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا از طریق بانک های کوچک این چالش را برطرف کند.

در این همایش همچنین مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم مذاکرات با شرکای اروپایی برای تجارت بلند مدت و پایدار در بخش کشاورزی تاکید کرد.

هومن فتحی گفت: ایران به دلیل پتانسیل های منحصر به فرد علمی و کشاورزی، تلاش تولید کنندگان و حمایت های گسترده دولت در سال های اخیر دستاوردهای مهمی بدست آورده و توان صادراتی خوبی به دنیا از جمله اتحادیه اروپا دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این همایش ها و جلسات، فرصت های تجاری جدیدی برای محصولات کشاورزی ایران ایجاد شود.

در این همایش، مدیرکل روابط بین الملل کشاورزی اتحادیه اروپا با بیان این که اتحادیه اروپا علاقه مند به تجارت پایدار با ایران است، اظهار داشت: اهداف ما این است که ببینیم در چه زمینه هایی می توانیم تبادلات تجاری و همکاری های خود را با ایران گسترش دهیم.

جان کلارک افزود: اتحادیه اروپا درصدد است تا سطح تجارت خود را در بخش صنعت کشاورزی ایران با توجه به استانداردهای بالای این اتحادیه توسعه دهد.

وی گفت: ما تلاش می کنیم که روابط دقیق، منظم و شفاف با بخش خصوصی کشاورزی ایران داشته باشیم.


نظر شما