شناسهٔ خبر: 29493603 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جریمه 56 میلیارد ریالی تاوان تخلف اقتصادی در ساوجبلاغ

کرج-ایرنا- همزمانی تشدید تحریم ها و نوسان قیمت ارز در کشور سبب شد تا برخی از این رهگذر با احتکار و گرانی مبالغ هنگفتی به جیب زده و شوک بزرگی به بازار وارد کنند، اما هوشیاری دستگاه های نظارتی و مردم، روزهای سختی پیش روی فرصت طلبان از جمله در ساوجبلاغ قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نوسان قیمت سکه و ارز در ماه های گذشته با خود پیامدهایی داشت که از جمله آن که برخی به طمع مال اندوزی افتادند و از خرید و فروش سکه و ارز گرفته تا بالا بردن قیمت ها، احتکار و قاچاق کالا دست زدند.
آنچه در این میان قابل تامل بود اینکه این افراد حتی به پوشک و نیازهای اولیه نوزادان و کودکان شیرخوار هم رحم نکردند و انبارهایشان را به قصد گرانی و احتکار از کالا ها مملو نگه داشتند و روزهای تیره و تاری پیش روی اقتصاد ، بازار و قشر محروم جامعه قرار دادند.
تلاش های زیر پوستی برای مخفی نگه داشتن کالاهای مورد نیاز مردم حرکتی موذیانه و عافیت طلبانه بود که برخی مرتکب آن شدند و از زوایای مختلف اقتصاد و جامعه را بدون اینکه هنوز حرکت عملی از سوی دشمن صورت گرفته باشد در شوک بزرگی فرو بردند.
روزهای سیاه بازار در گم شدن اجناس رقم خورد و هر روز کالایی نایاب یا کمیاب می شد و قیمت ها به لحظه تغییر می کرد، اما مردم، صبر، حوصله و استقامت همیشگی را پیشه کردند و نگاه ها به سمت اقدام های قانونی، مدیریت بحران ، برنامه ریزی ، نظارت ، کنترل و برخورد تند قضایی با متخلفان متمرکز شد.
اکنون چند روزی است که اخبار خوشحال کننده ای از اقدامات قانونی مسئولان با متخلفان کلان و خرد اقتصادی کشور به گوش می رسد و ترمز قیمت های افسار گسیخته به سمت میخ کوب پیش می رود.
دلاری که به قیمت 180 هزار ریال رسیده بود اینک تب قیمتش فروکش کرده و خریداران دوران گرانی را روانه صرافی ها یا به قولی حراجی ها هدایت کرده است.
اتخاذ سیاسیت های پولی و ارزی در بانک مرکزی و تغییر رویکردهای اجرایی و مدیریتی همزمان با اعمال خشم قانونی این روزها، بازار را به سمت آرامش و ثبات هدایت می کند.
از دیگرسو، ناکامی رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر توقف کامل فروش نفت ایران در 13 آبان ماه جاری سبب شد تا بر خلاف انتظار فرصت طلبان داخلی و دشمنان خارجی، اقتصاد ایران با مدیریت بحران، کم کم روال عادی را درپیش گیرد.
با این حال اگر چه مسئولان اجرایی و نظارتی در روزهای نخست بحران ، سخت مشغول کنترل چالش ها و مشکلات اقتصادی بودند اما از شناسایی و تعقیب متخلفان غافل نماندند و مردم ، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، دستگاه های اقتصادی و اجرایی ، اتاق اصناف و تمام دلسوزان کشور پای کار آمدند و مجرمان اقتصادی را یکی پس از دیگری روزانه زندان کردند.
اما در این میان مسئولان اجرایی، مردم و دستگاه قضایی در مناطقی مانند شهرستان ساوجبلاغ الگوی خوبی از مقابله با فرصت طلبان به نمایش گذاشتند و اخلالگران اقتصادی را یکی پس از دیگری به دست قانون سپردند.
آنطور که مسئولان شهرستان ساوجبلاغ می گویند: متخلفان عرصه اقتصادی و صنفی هزینه گزافی بابت سوء استفاده های خود پرداخت کرده و با پرداخت جریمه یکی پس از دیگری تنبیه می شوند.
رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان ساوجبلاغ در نشست ستاد تنظیم بازار این شهرستان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون به 630 پرونده متخلفان اقتصادی در این شهرستان رسیدگی شده است.
محسن راستین افزود: برای این متخلفان 56 میلیارد و 500 میلیون ریال جریمه صادر شده که در این میان مبلغ 44 میلیارد ریال متعلق به یک واحد تولیدی مواد لبنی بوده که خودسرانه افزایش قیمت داشته است.
وی گفت: به منظور کنترل قیمت ها و نظارت بیشتر بر بازار، گشت تعزیرات حکومتی با همکاری واحد های نظارتی شهرستان فعال است .
راستین افزود: ناظران و تیم های سیار بازار شهرستان ساوجبلاغ را زیر ذربین نظارت قرار داده و از گرانفروشی ، کم فروشی، درج نکردن قیمت تا احتکار، قاچاق و تقلب در فروش با تشکیل پرونده قضایی به دست عدالت سپرده می شوند.
وی به این موضوع هم اشاره کرد که مشکلاتی مانند سوء تغذیه کودکان و خانواده ها از نگاه نظارتی مسئولان اجرایی و قضایی ساوجبلاغ دور نمانده و دراین زمینه نظارت بر قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی به خوبی پیش می رود.
فرماندار ساوجبلاغ نیز در این نشست با اشاره به اقدام های انجام شده درزمینه با قاچاق کالا و احتکار گفت: یکی از اولویت ها، تامین نیازهای اساسی مردم و تنظیم قیمت مایحتاج عمومی است.
ابوالقاسم پالیزگیر گفت: نظارت بر توزیع اقلام اساسی مهم ترین اولویت ستاد تنظیم بازار است تا کالاهای هدف به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.
وی افزود: در شرایط کنونی اقتصادی وقتی تولید به اندازه کافی صورت گیرد سودجویان نمی توانند نبض بازار را به دست گرفته و برای منفعت خود، مصرف کنندگان را در فشار قرار دهند.
پالیزگیر خاطرنشان کرد: توزیع کالاهای اساسی، کالای قاچاق و احتکار شده باید برای تنطیم بازار هر چه باشتاب تر صورت بگیرد نه اینکه مدت ها در انبارها بلاتکلیف بماند.
فرماندار ساوجبلاغ افزود: باید توجه به مصوبه تنظیم بازار طبق اولویت به گونه ای اقدام شود که دسترسی مردم مناطق کم برخوردار به کالاها بیش از پیش تسهیل یابد.
پالیزگیر از اداره تعزیرات خواست هر چه باشتاب تر تکلیف فروشگاه های بزرگ را مشخص کند و مانع از فعالیت فروشگاه های بزرگ فاقد مجوز شود.
وی در زمینه فعالیت داروخانه ها نیز گفت: در بازدیدهای صورت گرفته از برخی داروخانه ها مشخص شد قیمت درج شده روی دارو و قیمت عرضه شده و فاکتور همخوانی ندارد و این امر بار منفی و روانی برای افکار عمومی است .
پالیزگیر با نارضایتی از نحوه‌ی برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا درساوجبلاغ گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه تعادل بخشی به قیمت ها است و باید چارچوب ها برای برپایی نمایشگاه رعایت شود ضمن آنکه قیمت‌ها به نسبت بازار متعادل باشد.
فرماندار ساوجبلاغ از تخصیص اعتبار برای احداث نمایشگاه دائمی خبر داد و گفت: باید هر چه باشتاب تر شهرداری زمینی را به این منظور در اختیار اصناف قرار دهد تا علاوه بر عرضه مستقیم کالا شاهد ایجاد اشتغال پایدار نیز باشیم.
** 61 پرونده با 76 کد تخلف در اتاق اصناف ساوجبلاغ
رئیس بازرسی اتاق اصناف ساوجبلاغ اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم در بازار، تیم نظارتی به طور مستمر و روزانه بر بازار نظارت می‌کند چرا که ایجاد تعادل در بازار یکی از اهداف این بازرسی‌ها است.
مرتضی فلاح زاده از بازرسی هفت هزار و 183 پرونده صنفی طی هفت ماه گذشته خبر داد و گفت: در این میان 61 پرونده با 76کد تخلف به ارزش 225 میلیارد ریال به تعزیرات حکومتی ساوجبلاغ معرفی شده است.
وی افزود: در بازرسی های صورت گرفته 26 واحد متخلف پلمب و 73 اخطاریه تعطیلی صادر شده است.
شهرستان 250 هزار نفری ساوجبلاغ در غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد و امسال تعدادی انبار کالای احتکاری از جمله پوشک بچه در این شهرستان کشف و ضبط شد.
امسال بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال کالای احتکاری و قاچاق در استان البرز کشف و ضبط شده است.
7410/ 6155

نظر شما