شناسهٔ خبر: 29493077 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

فایل‌ صوتی ۷ دقیقه‌ای درباره قتل خاشقجی منتشر شد

صاحب‌خبر -

فایل‌ صوتی ۷ دقیقه‌ای درباره قتل خاشقجی منتشر شد

یک شبکه خبری ترکیه‌ای بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقچی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کرد.

به گزارش فارس، همانطور که وزیر دفاع و رسانه‌های ترکیه وعده داده بودند، بخش‌هایی از فایل صوتی مربوط به روز قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول رسانه‌ای شده و در دسترس عموم قرار گرفت.

بخش‌های منتشر شده البته حاوی صوت زمان قتل وی نیست و فقط چند جمله از مجادلات لفظی بین خاشقچی و افرادی که به نظر می‌رسد قصد صدمه‌زدن به وی را دارند، می باشد.

در این بخش کوتاه از فایل صوتی که توسط وبگاه شبکه «هابرترک» منتشر شده، شنیده می‌شود که خاشقچی در «بخش الف» کنسولگری می‌گوید: «دست من را رها کنید! چه می‌کنید؟» این بخش مروبط به صدور روادید است که هفت دقیقه از فایل صوتی در آنجا ضبط شده است.

بر این اساس، بلافاصله بعد از ورود خاشقچی به بخش صدور روادید کنسولگری سعودی در استانبول، چهار نفر به سمت وی هجوم آورده و با گرفتن دستان خاشقچی سعی در کشاندن وی به بخش دیگری از کنسولگری داشتند.

آن چهار نفر، خاشقچی را به «بخش ب» کنسولگری که محل انجام کارهای اداری است، می‌برند. سه نفر دیگر نیز در این بخش به سمت وی هجوم می‌آورند.

طبق گزارش هابرترک، یکی از آنها «ماهر عبدالعزیز المطرب» رهبر تیم ترور 15 نفره بود. نفر دیگر «محمد العتیبی» سرکنسول سعودی بوده است. این در حالی است که پیشتر العتیبی در نشست خبری که داشته هرگونه حضور در این واقعه را تکذیب کرده بود.

در ادامه این فایل صوتی شنیده می‌شود که مطرب با فریاد کشیدن بر سر خاشقچی می‌گوید: «ای خیانت‌کار! تو را به سزای اعمالت می‌رسانیم».

هابرترک گزارش می‌دهد که در ادامه این فایل صوتی، مجادلات لفظی و صدای درگیری مهاجمان با خاشقچی شنیده می‌شود.

بر این اساس، بعد از قتل خاشقچی، 19 تماس از «بخش ج» کنسولگری – که دفتر سرکنسول در آنجا واقع شده – با شماره‌ای در عربستان سعودی گرفته می‌شود. در این فایل صوتی مشخص است که چهار تماس برقرار شده بین المطرب و «سعود القحطانی» مشاور دربار سلطنتی و از نزدیکان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است.

هنوز هیچ مقام رسمی ترکیه‌ای یا سعودی به این گزارش هابرترک واکنش نشان نداده‌اند.

روزنامه «ینی شفق» روز گذشته در مطلبی وعده داده بود که فایل‌های صوتی قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی به زودی منتشر می‌شود و تاکید کرد که کار ولی‌عهد سعودی دیگر تمام شده و محمد بن سلمان با سر به زمین خواهد خورد.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز گفته بود تیم تحقیقاتی پلیس و دادستانی این کشور فایل‌های صوتی قتل خاشقچی را در اختیار داشته و در حال بررسی رسانه‌ای کردن آنها با توجه به تحولات آتی هستند.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ دهم مهر (سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

نظر شما