شناسهٔ خبر: 29492973 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی استان مرکزی است که در صورت ایجاد این صنایع شاهد توسعه روز افزون صادرات محصولات کشاورزی خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ کافی نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان مرکزی، سبب شده تولیدکنندگان این بخش نتوانند از ظرفیت واقعی صادرات انواع محصولات کشاورزی به ویژه انار به خارج از کشوراستفاده کنند.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: البته این مشکل تنها به بخش صادرات انار ختم نمی شود و دیگر محصولات کشاورزی را هم شامل می شود.
صفری می افزاید: از انجا که ساوه؛ شهر یاقوت های سرخ پس از فارس دومین تولیدکننده انار در ایران است، کمبود صنایع تبدیلی برای فرآوری انار با توجه به ظرفیت بالای برداشت این محصول و سود سرشار از صادرات فرآورده های این میوه بهشتی به خارج از کشور بیش از دیگر محصولات کشاورزی استان مرکزی حائز اهمیت است.
ضرورت وجود صنایع تبدیلی؛ افزایش ارزش افزوده محصول...
صنایع تبدیلی بخش کشاورزی مجموعه فعالیت‌های صنعتی است که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی، شیمیایی، ذخیره سازی، بسته بندی و توزیع؛ به تبدیل و نگهداری آنها کمک می کند.

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی
ایجاد ارزش افزوده بالا، افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش ضایعات و توسعه اشتغال پایدار از ویژگی های صنایع تبدیلی است.
اکنون 4هزار نفر در ۲۲۴واحد فعال صنایع تبدیلی برای فرآوری انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی مشغول به کار هستند.

 

کارخانه فرآوری نارایران؛ بزرگترین واحد فرآوری انار در دنیا...
ساوه تنها شهری است که با 6هزار و 800هکتار سطح زیر کشت انار، رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده و همچنین از قطب های تولید انار در دنیا هم هست.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

حال آنکه وجود "نارایران" بزرگترین کارخانه فرآوری جهان هم در ساوه، حتی با وجودی که باز هم کافی نیست اما این دو ظرفیت عظیم و منحصر به فرد در کنار هم برای توسعه روزافزون صادرات محصولات فرآوری شده انار در استان مرکزی در نوع خود بی نظیر است.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

 

 

 

در این کارخانه ضایعات محصول شامل پوست و خرابی یا گندیدگی از انار جدا شده و پس از شست و شو و جداسازیِ دانه ها به مرحله آبگیری و سپس با رعایت کامل بهداشت به آخرین مرحله یعنی شفاف سازی منتقل می شود.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزیجوادی مدیر نارایران با بیان اینکه در این کارخانه روزانه ۳۵۰ تن انار فرآوری می شود می گوید: از هر ۱۲کیلوگرم انار یک کیلوگرم کنسانتره انار تولید و همه تولیدات هم به کشورهای اروپایی صادر می شود.

 

نبود صنایع تبدیلی مانعی بزرگ بر سر را توسعه صادرات انار...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه هم می گوید: سالانه بیش از ۱۵۰هزار تن انار در ساوه برداشت می‌شود که از این میزان ۵۰هزار تن در 2واحد صنایع تبدیلی و و بیش از 30واحد محلی و نیمه صنعتی این شهرستان فرآوری می شود.

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

شریفی می افزاید: به علت نبود صنایع تبدیلی کافی، انار مازاد بر ظرفیت این 2واحد به بیش از ۷۰واحد فرآوری، آبگیری و تولید کنسانتره در کشور ارسال می شود و دقیقا نکته همینجا است که در صورت افزایش تعداد صنایع تبدیلی، 

 

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزیعلاوه بر کاهش هزینه های جانبی، همه انارهای برداشت شده در زمان کمتری در استان مرکزی فراوری خواهند شد که افزایش میزان صادرات، ارزآوری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دو چندان را در پی خواهد داشت.

سرمای زودرس؛ کاهش 100 هزارتنی تولید انار...
او می گوید: با توجه به سرمازدگی درختان انار ساوه در سال گذشته، میزان برداشت امسال از 150به به 50هزار تن کاهش یافته که با این حال حدود 80درصد آن یعنی 40هزار تن فرآوری شده است.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه تاکید کرد با کف بُر کردن درختان سرما زده، برداشت یاقوت های ترش و شیرین ساوه از سال آینده به همان ظرفیت قبلی خواهد رسید.  

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

 

شریفی در عین حال به ورشکستگی کارخانه فرآوری ره توشه خوراک در شهرستان ساوه هم اشاره ای کرد و گفت: این کارخانه که در سال 95 راه اندازی شد می توانست به توسعه فرآوری انار در منطقه باشد، اما متاسفانه پس از یک سال، فعالیتش متوقف شد.
شریفی تاکید کرد: اکنون راه اندازی مجدد این واحد صنعتی در دست اقدام است.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

 

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم می گوید: سطح باغ های انار استان 10هزار و 200هکتار است که 9هزار و 800هکتار آن در شهرستان ساوه است و 400هکتار هم در شهرستان های محلات، دلیجان و تفرش است.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزیزارعی می افزاید:سطح زیر کشت انار در ایران 89هزار هکتار با متوسط عملکرد تولید 13تن است و هر سال از 20مهر تا 20آبان به طور میانگین 750 هزار تن انار برداشت می شود.
هکتار است.

انار، ضدسرطان و انواع بیماری ها...
طبع انار ترش، سرد و خشک و انار شیرین هم تا حدی معتدل است.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

انار گردش خون را بهبود می بخشد، آنتی اکسیدان قوی در آن فولیکول های مو را تقویت می کند، ویتامین ث موجود در آن برای سلامت پوست مفید است و آب آن هم با پیشگیری از سرطان پروستات، پستان و تضمین سلامت قلب؛ چربی های اطراف معده و شکم را در افراد چاق کاهش می دهد.

 

ظرفیت بالای ارز آوری با صادرات زمردهای مَلَس ساوه...
انار ساوه 12رقم تجاری از جمله انار ملس، ممتاز ساوه، آلک تبریزی ساوه، انار تابستانی و انار آقا محمدعلی دارد.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

با همین ظرفیت کنونی صنایع فرآوری انار در استان مرکزی سالانه 20هزار تن انار فرآوری شده به خارج از کشور صادر می شود که به ازای هر کیلوگرم 2دلار و در مجموع 40میلیون دلار ارز عاید کشور می شود.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

 

 

مقصد یاقوت های سرخ و ترش و شیرین ساوه؛ آلمان، روسیه، ترکیه، کره جنوبی و برخی کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس است.

صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

استان مرکزی با 90هزار بهره بردار در ردیف 10 استان برتر کشور در بخش کشاورزی است.

 

 ایجاد تعاونی باغ داران گامی مثبت برای توسعه صادرات این محصول...
فرماندار ساوه هم درباره توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد زیرساخت های صادراتی از جمله پایانه صادراتی در این شهرستان از ایجاد تعاونی باغ داران انار ساوه ویژه صادرات این محصول خبر داد و گفت: این تعاونی متشکل از همه خانوارهای روستایی است و امکاناتی مثل سردخانه، خط فرآوری و پایانه صادرات انار؛ به محض راه اندازی به طور کامل صادرات انار را به عهده خواهد گرفت.

 صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولیدات کشاورزی

او افزود: الآن هم پیگیر موافقت و تصویب این طرح در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم و با راه اندازی آن بخشی از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

 

 

حرف آخر...
اکنون با وجود فراهم بودن زیرساخت های بسیار مناسب مثل وجود بیشترین سطح زیرکشت انار ساوه در جهان، وجود بزرگترین کارخانه تبدیلی دنیا و ظرفیت برداشت سالانه 150هزار تن انار در این شهرستان که پیشتر هم به آن اشاره کردم می توان امیدوار بود که با حل موانع صادرات، توسعه سردخانه های استان مرکزی از ظرفیت کنونی 30 به 70هزار تن، تجهیز 7هزار از 10هزار هکتار باغ های انار شهرستان ساوه به سامانه آبیاری تحت فشار و در آخر هم حلقه مفقوده اصلی یعنی افزایش تعداد صنایع تبدیلی انار به ویژه راه اندازی مجدد کارخانه غیرفعال شده فرآوری در ساوه،
موانع سد راه توسعه بخش فرآوری و صادرات انار از استان مرکزی به خارج از کشور شاهد رشد و بالندگی اقتصادی در استان باشیم.
نویسنده و سردبیر: سیداحمد طباطبایی

 

 

 

 

 

نظر شما