شناسهٔ خبر: 29492889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش همکاری های علمی و فرهنگی ایران و لیتوانی برگزار می شود

تهران-ایرنا- کنسول افتخاری لیتوانی در ایران از برگزاری همایش همکاری‌های علمی،فرهنگی و گردشگری ایران و لیتوانی خبر داد و گفت این همایش پنجم آذرماه با حضور نمایندگانی از بخشهای وزارت خارجه،گردشگری و دانشگاهی دو کشور برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا «محسن کریمی طبسی» با بیان این مطلب، گفت: همایش همکاریهای علمی فرهنگی و گردشگری ایران و لیتوانی با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، گردشگری و دانشگاه های لیتوانی دوشنبه هفته آینده (پنجم آذرماه) در محل هتل اسپیناس تهران برگزار خواهد شد.
به گفته وی، قرار است نمایندگان دانشگاه‌های این کشور نشست های مشترکی با نمایندگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت برای توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی داشته باشند.
کنسول افتخاری لیتوانی در ایران در خصوص موضع لیتوانی در قبال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، گفت: لیتوانی کشوری بی طرف است با این حال حضور نمایندگان این کشور در تهران نشان دهنده عزم آنها برای تداوم همکاری‌ها با ایران است.
وی همچنین درخصوص حجم مراودات تجاری ایران و لیتوانی گفت: با توجه به اینکه دو کشور در یکدیگر سفارت ندارند، حجم مبادلات اقتصادی دو طرف بالا نبوده است، با این حال سال گذشته ایران 13 میلیون دلار صادرات به کشور لیتوانی داشته است.
به گفته کنسول افتخاری لیتوانی در ایران، جمهوری اسلامی ایران در حوزه غذا و دارو و لیتوانی در زمینه لیزر و آی تی ظرفیتهای گسترده ای دارند و شرکتها و تجار دو طرف می توانند در این زمینه ها باهم همکاری کنند.
کریمی طبسی در ادامه از عزم دو کشور برای برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور خبر داد و اظهار داشت سال آینده همکاری‌های اقتصادی دو کشور روند رو به رشد خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد روابط دو طرف در سال آینده روند رو به رشدی داشته باشد و افزود: لیتوانی در حوزه آی تی جزو 5 کشور برتر دنیاست و با توجه به اینکه شرکتهای بزرگ این کشور به دنبال بازار هستند، ایران می تواند جزو بهترین بازارها برای آنها باشد.
کنسول افتخاری لیتوانی افزود علاوه بر این شرکت های لیتوانی در حوزه تجهیزات پزشکی و داروسازی هم ظرفیت های گسترده ای دارند و علاقمند به توسعه همکاری ها با ایران هستند.
وی در پاسخ به این سوال که توسعه همکاری های تجاری بین دو طرف ممکن است با موانع بانکی روبرو شود، گفت: ایران نشان داده است می تواند موانع پیش روی روابط تجاری خود را برطرف کند.
این دیپلمات اروپایی همچنین درپاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا، اظهارداشت: درخواستی برای استقرار نهاد SPV سازوکار مالی اروپا در لیتوانی نشده است.
کنسول افتخاری لیتوانی با اشاره به اینکه لیتوانی در ایران سفارت ندارد، اظهار داشت: تمام کارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در ساختمان کنسولگری لیتوانی در تهران انجام می شود.
کریمی طبسی که از سال 2018 به عنوان سفیر صلح جهانی انتخاب شده است، حل مشکلات پیش روی دانشجویان ایرانی مقیم خارج را از اهم اهداف و فعالیتهای خود در این زمینه اعلام کرد.
سیام**2021**1535

نظر شما