شناسهٔ خبر: 29492572 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلک واتر در صدد تاراج معادن غنی افغانستان

تهران - ایرنا - یک رسانه افغانستان اعلام کرد که شرکت امنیتی بلک واتر خواهان ورود به این کشور برای استخراج معادن غنی و تأمین مخارج جنگ طولانی مدت آمریکا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، اخیراً گزارش‌های متعدد مبنی بر تلاش شرکت امنیتی نظامی بلک واتر به رهبری اریک پرنس برای خصوصی سازی جنگ در افغانستان منتشر می‌شود؛ اما نکته‌ای که کمتر مرکز خبری به آن توجه نکرده است، حضور شرکت بلک واتر در افغانستان و استخراج ثروت معادن طبیعی این کشور است.
به گفته مقامات افغانی، اریک پرنس مؤسس شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر به دنبال استخراج طلا و مس از معادن کشور افغانستان است.
در مصاحبه خبرگزاری تی آر تی ترکیه با برخی از مقامات افغان نسبت به فعالیت‌های اریک پرنس در کابل، گفته می‌شود اریک پرنس چشم طمع به معادن طبیعی افغانستان دارد و اوایل سال 2018 و در ماه سپتامبر برای بررسی فرصت‌های استخراج معادن به این کشور سفر کرده است.
اریک پرنس که رئیس گروه خدمات لژیستیکی جنگ است، در سال گذشته برنامه خود برای خصوصی سازی جنگ افغانستان و استخراج معادن این کشور را با کاخ سفید مطرح کرد.
طرح پیشنهادی اریک پرنس شامل استخراج مواد معدنی کمیاب در برخی از مناطق ناپایدار افغانستان بود که از طریق این طرح آمریکا می‌تواند به منابع لیتیوم ارزشمند برای باتری‌ها دست پیدا کند و برای افغانستان نیز موقعیت شغلی جدیدی برای بومیان این کشور فراهم می‌گردید.
به گفته برخی از مقامات افغانی، اریک پرنس و شرکای وی برای بررسی طرح خود در ژانویه سال 2018 با برخی از مقامات وزارت معدن افغانستان دیدار و گفت گو کرد.
همچنین یک شرکت امنیتی افغانستان در راستای همکاری با اریک پرنس نشستی برای دیدار وی با وزیر معادن افغانستان برای بررسی برنامه سرمایه گذاری بلک واتر در کشور فراهم کرد.
اریک پرنس و شرکای وی از جمله شاهین مایان در 13 ژانویه سال جاری با مقامات وزارت معادت افغانستان دیدار و گفت گو داشتند و با توجه به خروج «نرگس نهان» وزیر معدن با معاون وی به بحث و مذاکره پرداختند.
طبق گفته‌ کارشناسان معدن افغانستان، مقامات دولت ترامپ در حقیقت به دنبال دست یافتن به منابع آرشیو نقشه زمین شناسان شوروی در اواخر دهه 1970 تا 1980 و طرح زمین شناسان آمریکایی بعد از سال 2001 برای تشخیص کیفیت مواد معدنی و مشاهده الگوهای آنان هستند.
به گزارش ایرنا، در هفته گذشته حدود 200 تن از نمایندگان نهادهای مدنی و شماری از کارشناسان امور اقتصادی و سیاسی افغانستان دیروز در کابل پایتخت افغانستان گرد هم آمدند تا انتقادشان را نسبت به رویکرد خصوصی سازی جنگ در کشورشان و دادن امتیاز بهره برداری از معدن طلای استان «بدخشان» و مس «بلخاب» در استان «سرپل» به شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی اعلام کنند.
این نهادها تأکید کردند که قراردادهای معدن طلای بدخشان و مس بلخاب که تحت فشار آمریکا و انگلیس در واشنگتن امضا شد فرآیندی سیاسی داشته و آنها رئیس جمهوری افغانستان را متهم کردند که با امضای این دو قرارداد دنبال سو استفاده از قدرت این کشورها در جهت دهی به انتخابات آینده ریاست جمهوری است.
بحث ورود شرکت بلک واتر برای گرفتن امتیاز مدیریت خصوصی جنگ در افغانستان اگر چه بارها از سوی همه طرف‌های دولتی و آمریکایی رد شده است اما در ظاهر رسانه‌های غربی و به دنبال آنها رسانه‌های افغانستان پایان نمی‌یابد و به نظر می‌رسد «اریک پرنس» مدیر بلک واتر یا هم فکرانش قصد دارند با تکرار خبر موضوع را عادی سازی و سپس اجرایی کنند و هزینه خود را نیز از محل استخراج معادن افغانستان بردارند.
آساق**9473**1663**

نظر شما