شناسهٔ خبر: 29492556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

پوتین پوشش آسمان لبنان با اس ۳۰۰ را بررسی می‌کند

یک وبگاه صهیونیستی مدعی شد که رئیس‌جمهور لبنان با کمک حزب‌الله، از همتای روسی خود درخواست کرده که جهت محدود کردن فعالیت نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، آسمان این کشور هم تحت پوشش سامانه‌های پدافندی مستقر در سوریه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری دانشجو» «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان از روسیه درخواست کرده که آسمان این کشور را نیز تحت چتر پدافند موشکی مستقر در سوریه قرار دهد تا مانع پرواز جنگنده‌های صهیونیستی برفراز لبنان شوند.

وبگاه امنیتی «دبکافایل» وابسته به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، در خبری اختصاصی مدعی شد که عون این پیام را از طریق کانال‌های ارتباطی محرمانه به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داده است و او نیز در حال بررسی این درخواست است.

این وبگاه گزارش می‌دهد که درخواست بیروت از مسکو برای تحت پوشش قرار گرفتن آسمان لبنان در سطوح عالی وزارت دفاع روسیه مورد بررسی است و این وزارتخانه تمایل دارد آن را تایید کند.

منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌گویند عون این درخواست را بعد از تدوین پیش‌نویس‌های مختلف و با کمک جنبش مقاومت حزب‌الله و دبیرکل آن یعنی «سید حسن نصرالله» طراحی کرده است.

بر این اساس، اگر رئیس‌جمهور روسیه با درخواست همتای لبنانی خود موافقت کند و آسمان این کشور را تحت پوشش سامانه‌های پدافند موشکی خود (اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰) که در سوریه مستقر هستند قرار دهد، محدودیت دیگری بر فعلیت نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین شمال مدیترانه است.

منابع نظامی و اطلاعاتی دبکافایل با رد اظهارات روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود بعد از انهدام هواپیمای روسی برفراز لاذقیه، تحرکات نیرو‌های منتسب به ایران در سوریه و ارسال تسلیحات برای حزب‌الله کاهش یافته، تاکید کردند که در واقع تهران به هدف خود رسیده است.

این منابع مدعی هستند ایران دور جدیدی از ارسال سلاح به حزب‌الله را به پایان رسانده و تجهیزات لازم برای ساخت کارگاه‌های تولید تسلیحات نقطه‌زن را به سوریه و لبنان ارسال کرده است. دبکافایل در پایان ادعاهایش آورده است که با ساخته شدن این کارگاه‌ها، در صورت پاسخ مثبت پوتین به عون، کار رژیم صهیونیستی برای بمباران کردن آن‌ها بیش از پیش سخت خواهد شد.

در تاریخ ۲۸ شهریور یک فروند هواپیمای «IL-۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه هنگام گشت‌زنی با ۱۵ خدمه بر فراز لاذقیه به دلیل آنچه مسکو آن را «اقدام فریبکارانه» خلبان جنگنده صهیونیست توصیف کرده، مقابل آتش سامانه‌های پدافند موشکی سوریه قرار گرفته و منهدم شد.

این حادثه زمانی رخ داد که مرکز صنایع نظامی ارتش سوریه در لاذقیه هدف حملات موشکی قرار گرفت. یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که «پدافند هوایی سوریه با موشک‌های متخاصمی که از جانب دریا به سوی لاذقیه شلیک شد مقابله کرد و موفق شد تعدادی از آن را قبل از رسیدن به اهدافش، منهدم کند».

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه پس از آن اعلام کرد که به‌خاطر «اقدامات بی‌پروایانه» برخی بازیگران منطقه‌ای، مسکو تصمیم گرفته سامانه‌های پدافند موشکی S-۳۰۰ را در اختیار سوریه بگذارد. چند هفته قبل کار استقرار این سامانه‌ها در دمشق پایان یافت.

روزنامه «هاآرتص» نیز در یادداشتی با استقبال از تصمیم روسیه برای محدود کردن عملیات‌های هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه، نوشت که تل‌آویو فقط زبان زور را می‌فهمد و لازم بود که مسکو این محدودیت‌ها را بر آن اعمال کند.

نظر شما