شناسهٔ خبر: 29492511 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ایدز در کشور همچنان روبه افزایش است

صاحب‌خبر -

عضو کمیته کشوری ایدز و دبیر علمی هفتمین سمینار سراسری ایدز به افزایش بروز این بیماری در بین زنان اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در سال جاری بروز موارد جدید ابتلا به ایدز در بین مردان و زنان ایرانی در حال برابری است.

دکتر مسعود مردانی روز سه شنبه در حاشیه هفتمین سمینار سراسری ایدز به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این در حالی است که در 10 سال پیش حدود 90 درصد بیماران ایدز را مردان تشکیل می داد و فقط حدود 10 درصد مبتلایان زن بودند.

وی بیان داشت: در کشور موارد جدید بیماری ایدز در زنان تقریبا برابر مردان شده و این موضوع نشان می دهد که زنان به خصوص دختران ما در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مردانی یکی از اهداف این سمینار را اطلاع رسانی به موقع و صحیح به مردم اعلام کرد و گفت: در این سمینار علاوه بر ارتقا آگاهی پزشکان و کادر پزشکی، در تلاش هستیم تا با آموزش عمومی، اطلاعات مردم به خصوص جوانان را نسبت به بیماری ایدز افزایش دهیم.

وی ادامه داد:انتقال بیماری از طریق تماس جنسی کمتر کار شده و امیدواریم با برگزاری این گونه سمینارها زمینه آموزش های عمومی صحیح در بین مردم به خصوص جوانان، فراهم شده و شاهد کاهش بیماری از این طریق در کشور باشیم .

موارد جدید بیماری ایدز در کشور همچنان روبه افزایش است

وی اظهار داشت: موارد جدید بیماری ایدز در ایران همچنان روبه افزایش است و الگوی اپیدمیولوژیک بیماری ایدز در کشور ما از نوع تزریقی و استفاده از سرنگ آلوده مشترک به سمت تماس های جنسی تغییر پیدا کرده است.

مردانی با اشاره به اینکه گروه های در معرض خطر ابتلا به ایدز عمدتا جوانان هستند، گفت: راه های پیشگیری از بیماری و همچنین راه های محافظتی برای مقابله با این بیماری را باید به آنان آموزش داد.

سن ابتلا به ایدز در کشور کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه سن ابتلا به ایدز در کشور کاهش یافته است، گفت: شاهد کاهش سن مبتلایان ایدز در کشور هستیم و حتی در سنین 12 تا 14 سالگی هم مواردی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: متوسط سن ابتلا به بیماری ایدز در ایران نسبت به 10 سال پیش کاهش پیدا کرده که این موضوع زنگ خطر جدی محسوب می شود.

ما با رفتارهای پرخطر به سراغ ایدز می رویم

وی اظهار داشت: ایدز بیماری نیست که به سراغ کسی بیایید، بلکه ما هستیم که با رفتارهای پرخطر آن را انتخاب می کنیم و به سراغ این بیماری می رویم. فردی که از رفتار پرخطر استقبال می کند خودش را در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد.

دبیر علمی هفتمین سمینار سراسری ایدز با اشاره به اینکه جوانان در معرض خطر ایدز قرار دارند، بیان داشت: آموزش عمومی به مردم به خصوص جوانان، بسیار کمک می کند تا آنان اقدامات موثر پیشگیری برای ابتلا نشدن به بیماری ایدز را انجام دهند.

مردانی، یکی دیگر از راه های انتقال بیماری را از مادر مبتلا به ایدز در زمان بارداری به جنین اعلام کرد و گفت: در سال های اخیر کارهای خوبی در این زمینه خیلی انجام شده و بسیاری از زنان قبل از اقدام به بارداری آزمایش ایدز انجام می دهند.

وی گفت: اگر هم مادران مبتلا به ایدز باشند، می توانند با مصرف داروها هم بیماری خود را کنترل کنند و هم صاحب فرزند سالم شوند. این داروها برای زنان باردار عوارضی ایجاد نمی کند و ضمن فراهم آوردن بهبودی مادران، سبب عدم انتقال بیماری به جنین می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در این زمینه با اقدامات انجام شده موفقیت های خوبی به دست آوردیم و این راه انتقال، کاهش چشمگیری در کشور یافته است.

وی، خون و فرآوردها های خونی را عامل دیگر انتقال این بیماری اعلام کرد و گفت: خون و فرآورده های خونی می تواند عامل انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت بی، سی و ایدز باشد که در سال های اخیر با انجام روش های جدید مولکولی از انتقال این بیماری جلوگیری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت:افتخار ما این است که یکی از سالم ترین خون های موجود در دنیا را به مردم خود تزریق می کنیم.

 حدود 59 درصد بیماران بالغ ایدزدر دنیا تحت درمان هستند

مشاور عالی سازمان بهداشت جهانی در مقاومت میکروبی گفت:در حال حاضر در دنیا حدود 59 درصد بالغین و 52 درصد کودکانی که بیماری ایدز دارند، تحت درمان هستند و این موضوع نشان می دهد که نسبت به 10 سال پیش کسانی که تحت درمان هستند، بسیار افزایش یافته اند.

وی گفت: موارد جدید عفونت ایدز از سال 2000 تا 2017 میلادی در دنیا 36 درصد کاهش یافته است، این موضوع نشان می دهد در این مدت، شاهد موفقیت برنامه های کنترل ایدز در دنیا بودیم.

مردانی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری 38 درصد در این مدت کمتر شده است، گفت: در این 17 سال 11.4 میلیون نفر به علت شروع درمان بیماری ایدز و مراقبت های بهداشتی و درمانی از مرگ نجات یافتند و این موفقیت بسیار چشمگیری در کنترل این بیماری محسوب می شود.

وی بیان داشت: خیلی از کشورها مانند استرالیا، کشورهای اسکاندیناوی و کانادا اعلام کردند که بیماری ایدز مشکل ما نبوده و دیگر معضلی به نام ایدز ندارند.

مردانی ادامه داد که در سال های گذشته داروهای مقابله با ایدز گران بود و همه نمی توانستند از این دارو بهره مند شوند اما در حال حاضر خیلی از داروهای ایدز با قیمت های مناسب در اختیار بیماران قرار می گیرد.

وی بیان داشت که در ایران کلیه داروهای موثر بر درمان بیماری ایدز به صورت رایگان از طریق مراکز مشوره بیماری های رفتار در اختیار این افراد قرار می گیرد.

دبیر علمی هفتمین سمینار سراسری ایدز افزود: علیرغم کاهش بیماری در برخی از کشورها، در آسیای میانه از جمله آذربایجان ، قرقیزستان ، گرجستان و کشورهای خاورمیانه موارد جدید بیماری روبه افزایش است. این موضوع نشان می دهد که اقدامات پیشگیرانه در این کشورها از مشکلات اساسی است.

هفتمین سمینار سراسری ایدز برای ارتقا آگاهی پزشکان و پرسنل پزشکی در مورد آخرین یافته های و اطلاعات علمی و بالینی در خصوص درمان و پیشگیری بیماری ایدز برگزار می شود.

این سمینار توسط مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و دانشگاه های سراسر کشور از 30 آبان تا 2 آذر در سالن همایش های دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما