شناسهٔ خبر: 29492239 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارشناس ارشد تغذیه:

خانواده ها نقش مهمی در فرهنگسازی پیشگیری از دیابت دارند

رفسنجان - کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به شعار امسال هفته دیابت به نام «خانواده و دیابت»، گفت: خانواده ها نقش مهمی در فرهنگسازی پیشگیری از دیابت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فائزه خبازیان ظهر سه شنبه در همایش بزرگ دیابت در تالار عقیق رفسنجان با اشاره به نامگذاری ۱۴ نوامبر به نام روز دیابت، اظهار داشت: روز ۱۴ نوامبر به عنوان روز دیابت نامگذاری شده است زیرا اولین کسی که انسولین را کشف کرد در این روز به دنیا آمده و به دلیل اهمیت این موضوع که یک فرد جان انسان‌ها را نجات داده این روز را روز جهانی دیابت نامگذاری کردند.

وی افزود: دیابت را می‌توان کنترل کرد و نقش مسئولان بهداشتی در کنترل و پیشگری دیابت بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دیابت قابل پیشگیری است، یادآور شد: با پیشگیری می‌توانیم جلوی بسیاری از عوارض دیابت را گرفته و در حقیقت کاری کنیم که جلوی خود دیابت را بگیریم که سراغ‌ ما نیاید.

کارشناس ارشد تغذیه عنوان کرد: در هر پنج دقیقه یک فرد دیابتی در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهد و در هر هشت ثانیه افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شوند.

خبازیان با اشاره به شعار امسال هفته دیابت به نام «خانواده و دیابت»، تصریح کرد: خانواده ها نقش مهمی در فرهنگسازی پیشگیری از دیابت دارند و عضو کوچکی از جامعه بزرگ است که جامعه را به سمت سلامتی پیش ببرد.

توصیه هایی برای پیشگیری از دیابت

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه به ذکر توصیه هایی برای افراد دیابتی پرداخت و گفت: پرهیز از استرس و عصبانیت در سلامتی به ویژه کنترل قند خون مؤثر است.

خبازیان افزود: در افراد دارای اضافه‌وزن اگر پنج تا هشت درصد وزن خود را  کم کنیم از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی در امان می‌مانیم همچنین می‌توانیم بیماری‌های قلبی و عروقی و قند خون را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در هر وعده غذایی از سبزیجات حتما استفاده شود و باید یاد بگیریم میزان غذای مصرفی‌مان را به جای کفگیر با قاشق اندازه بگیریم که در کنترل چاقی هم مؤثر است.

خبازیان با اشاره به اصلاح شیوه تغذیه و تأکید بر پیاده‌روی و ورزش کردن، تصریح کرد: استفاده از میان‌وعده سالم در کنترل قند خون و کاهش چاقی مؤثر است میان‌وعده‌هایی مانند میوه و انواع لبنیاتی که مورد علاقه افراد است پیشنهاد می‌شود.

به گفته وی خوردن سبزیجات خام قبل از غذا موجب کاهش اشتها می شود که این امر در افراد چاق می‌تواند خوشایند باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه با معرفی میوه‌های دارای رنگ‌های سبز تیره، نارنجی، زرد، قرمز و بنفش، یادآور شد: برخی میوه‌ها قند بیشتری دارند که افراد دیابتی باید مدنظر داشته باشند.

خبازیان در پایان تأکید کرد: اگر موارد یادشده رعایت شود شیوه صحیح زندگی و تغذیه رعایت شده و از بسیاری از بیماری‌ها ایمن می‌شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان نیز در این همایش اظهار داشت: اصلاح تغذیه، پیاده‌روی و داشتن تحرک بدنی از عوامل پیشگیری از دیابت به شمار می روند.

احمد جمالی‌زاده افزود: هدف ما در دانشگاه علوم‌پزشکی آشنایی جامعه با بیماری‌ها و شیوه‌های کنترل آن و ارتقای سطح سلامت جامعه است که امیدواریم به آن دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگ دیابت در رفسنجان با برنامه های آموزشی و متنوع برگزار شد. همچنین در این همایش قند و فشار خون، قد و وزن افراد شرکت کننده اندازه گیری شد.

نظر شما