شناسهٔ خبر: 29491588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پس از 6 ماه انتظار برای طراحی ساز و کار تبادل مالی

اعتراف به پایان برجام؛ عراقچی: اروپایی‌ها یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند

 موگرینی با بیان اینکه قادر نیست زمانی را برای طراحی ساز و کار تبادل مالی تعیین کند توپ را در زمین سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، مواضع و اظهارات متفاوت و گاه متناقض از مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور گاه درک نوع نگاه و اندیشه ماورای سیاست‌های دولت را در مورد برجام و ادامه دادن این توافق با کشورهای اروپایی در قالب 1+4 دشوار می‌کند.

ماه‌هاست که دولت روحانی پس از خروج آمریکا از برجام به دنبال حفظ این توافق با کمک کشورهای اروپایی است که وعده داده‌اند در صورت متعهد ماندن تهران به محدودیت‌هایش کانال مالی مستقلی را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و مبادلات مالی و پولی با تهران ایجاد کنند، اما با گذشته هفته‌ها از اجرای دور نهایی تحریم‌های آمریکا و موعد از پیش اعلام شده برای اجرای این سازوکار که SPV نام گرفته اروپایی‌ها نه تنها از این مکانیزم رونمایی نکرده‌اند که حالا حتی حاضر نیستند زمان مشخصی را برای اجرای آن تعیین کنند.

 وقتی موگرینی دبه می‌کند

آنچه موضوع را پیچیده‌تر کرده اینکه در هفته‌های اخیر هیچ یک از کشورهای اروپایی به دلیل فشار آمریکا و ترس از مجازات، حاضر نشده‌اند میزبان این سیستم باشند.
روز گذشته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات ایران و1+4 هم وقتی درباره زمان راه‌اندازی این کانال تبادل مالی اروپا با ایران مورد سؤال قرار گرفت با بیان اینکه قادر نیست زمانی را برای آن تعیین کند توپ را در زمین سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس انداخت و گفت آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند.

 بدعهدی اروپا صدای عراقچی را هم در آورد

دیروز اما عباس عراقچی هم با ادبیاتی متفاوت و این بار ناامیدتر و عصبانی‌تر از ناتوانی اروپایی‌ها حتی در ثبتSPV سخن گفت و لب به کنایه و انتقاد گشود. سیدعباس عراقچی که در همایش تحولات منطقه و نظام بین‌الملل در دانشگاه علامه سخن می‌گفت، اظهار داشت: 6 ماه فرصت کمی نیست که آن ها(اروپایی‌ها) نتوانند راه حل عملی پیدا کنند، ولی متأسفانه هنوز قادر نیستند SPV را رسماً اعلام کنند؛ چرا که فشارهای آمریکا به اروپا بشدت سنگین است.
وی تصریح کرد: چه اروپا بخواهد با ما بازی کند و چه به دلیل فشارهای آمریکا و اسرائیل قادر به اجرای تعهداتش نباشد، در نتیجه فرقی ندارد و ما با شرایطی مواجه هستیم که اروپایی‌ها یا نخواسته یا نتوانسته‌اند که ساز و کار مالی را ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: البته تکلیف ما مشخص است و تا زمانی که بقا در برجام منافع ملی ما را تأمین کند، در آن باقی می‌مانیم و این مسئله روشن است و با کسی تعارف نداریم، اما اروپایی‌ها باید بدانند که این وضعیت نمی‌تواند پایدار بماند.

 پیدا کنید قربانی را!

با وجود تند و کنایه‌آلود شدن مواضع عراقچی، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه اما دیروز در مواجهه با پرسش‌های متعدد خبرنگاران در مورد تأخیر کشورهای اروپایی در راه‌اندازی کانال تبادل مالی با ایران در موعد از پیش تعیین شده و اینکه برنامه دولت در صورت شکست این طرح چیست؟ پاسخی عجیب داد.

وی با بیان اینکه در چارچوب اصول سیاست خارجی برای برخی از اقدامات سیاسی بخصوص مسائل پیچیده و نو که اجرای آن‌ها با سختی‌هایی همراه است عموماً تاریخی را مشخص نمی‌کنند، اظهار داشت: ما دنبال منافع و مصالح کشور هستیم و خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی و ساختگی نمی‌کنیم.

این در حالی است که رئیس جمهور روحانی پس از خروج آمریکا از برجام به صراحت در تلویزیون ظاهر شد و در مقابل همگان گفت که اروپایی‌ها چند هفته زمان دارند تا برجام را حفظ کنند.

بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به این موضوع که عباس عراقچی نیمه مهر ماه در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری گفته بود دولت ایران به اروپایی‌ها تأکید کرده که کانال تبادل مالی آن‌ها باید تا 13 آبان اجرایی شود، در غیر این صورت ماندن در برجام برای کشور فایده‌ای ندارد، با بیان اینکه ما اتکا به اتحادیه اروپا نخواهیم کرد و در صورت نیاز و ضرورت از همه گزینه‌های خود استفاده می‌کنیم، گفت: من اعتقاد ندارم که ماندن ما در برجام بی‌فایده است.

قاسمی با تأکید بر اینکه مقامات عالی رتبه کشور این موضوع را با حساسیت و به صورت دقیق در چارچوب منافع و مصالح کشور پیگیری می‌کنند و آن‌ها هستند که بر اساس گزارشات کارشناسان اخذ تصمیم می‌کنند که ماندن یا نماندن ما در برجام در شرایط فعلی به نفع ما هست یا نه؟ ادامه داد: شاید زمانی تصور می‌شد که ما در تاریخی مشخص به نتایج مشخصی می‌رسیم که این موضوع محقق نشد، ولی مذاکرات و تلاش‌های اروپایی‌ها ادامه دارد و اگر به نقطه‌ای برسیم که نامطلوب بود و ماندن در برجام یا هر تعهد دیگری متضمن منافع کشور نبود بلکه ضررهایی به کشور وارد می‌کرد، حتماً تصمیمات دیگری از سوی مقامات کشور اتخاذ می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما