شناسهٔ خبر: 29491392 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

سهام نفتی‌ها سودآورتر از سایر شرکت‌ها/ درآمد سهام سرمایه‌گذاران نفتی بالاتر می‌رود

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، وقتی سخن از سود سهام به میان می آید، سود سهام شرکت های نفتی در اغلب موارد بالاتر از میانگین سایر شرکت ها قرار می گیرد. صرف نظر از اینکه شرکت های نفتی در دوران مساعد، فورانی از گردش پول نقد را تولید می کنند، دلیل دیگر برای درآمد بالا در این است که سهام نفتی به دلیل قرار گرفتن در معرض قیمت نفتی ریسک پذیری بالاتری داشته، همین مسئله باعث شده است که چندین سال پیش، تولید کنندگان نفتی پرداختی هایشان را کم و یا حذف کنند. از این رو درآمد بالا به تولیدکنندگان کمک می کند تا بتوانند به پرداخت غرامت برای سرمایه گذاران که ریسک های دوران ناپایداری قیمت های نفتی را متحمل می شوند، بپردازند. بنابراین می توان از عواید سهام این بخش به سود بالایی دست یافت.

بیشترین سهام اغلب مربوط به شرکت هایی است که در زمینه فعالیت هایی که به حمل و نقل، پردازش و ذخیره نفت و گاز می پردازد نقش دارند. در عین حال، اگر این زاویه دید را محدود به عرصه تولیدات نفتی کنیم، اندکی این لیست محدودتر خواهد شد:

WhatsApp Image 2018-11-20 at 06.03.58

چندین سال بطول انجامید تا صنعت نفت بتواند این مسائل را حل کند. ترکیبی از بالا بردن تقاضا و کاهش عرضه، که بخشی از آن به موجب توافقی که توسط چند کشور تولید کننده نفتی، از جمله اعضای اوپک جهت کاهش تولیدشان بود، این صنعت را قادر ساخت تا در نهایت در سال 2017 بار دیگر ترمیم شود. دلیل دیگر برای اینکه چرا این تولیدکنندگان نفتی به خوبی به سرمایه گذاران خود سود می دهند، این است که در طی آنچه که در سال های اخیر روی داده است، سرمایه گذاران اندکی بیمناک شده اند. پس از بهره مندی از یک دوره طولانی که در آن قیمت نفت سه رقمی بود، قیمت های نفتی در سال 2014 شروع به افت و خیز کرد، چرا که تقاضا کاهش یافته بود ولی تولید همچنان افزایش داشت. این به سرعت در چرخش پول شرکت های نفتی که نفت را به فروش می رساندند رخنه پیدا کرد. با پایین آمدن گردش پول، توانایی این شرکت ها برای احداث چاه های جدید کاهش یافت، و آنها دیگر نمی توانستند از عهده الزامات مالی دیگرشان همچون پرداخت بدهی ها و پرداخت سود سهام بر آیند. این مصائب مالی نقش ویران کننده ای بر این بخش داشت، و طی این لطمه زیادی به سرمایه گذاران وارد کرد و صدها شرکت کوچک نفتی به ورشکستگی رسیدند، در حالی که شرکت های بزرگتر دیگری هم از هزینه هایی چون سوددهی شان کم کردند.

با اینکه قیمت های نفتی به اوج خود نرسیده اند ولی رشد قابل توجهی نسبت به پایین ترین سطح خود دارند.  به موجب تدابیر این صنعت در راستای کاهش هزینه ها در دوران رکود اقتصادی، شرکت های نفتی ازین پس می توانند فورانی از گردش پول را برای تامین هزینه پروژه های سرمایه ای، خرید دوباره سهام هایشان، و پرداخت سودهای بیشتر برخوردار شوند.

در عین حال که درآمد و سود سهام شرکت های نفتی در حال افزایش است، قیمت های سهام آنها به همان سرعت افزایش نیافته است. از این رو سهام شرکت های نفتی در حال حاضر پایین تر از ارزش ذاتی خود قیمت خورده و می توانند محل خوبی برای درآمدزایی در آینده باشند.

نظر شما