شناسهٔ خبر: 29490796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد فلسفه:

مشکلات انسان به کمال طلبی او بر می‌گردد

نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک فیلسوف و پژوهشگر حکمت اشراق گفت: همیشه ساده‌ترین مسائل پیچیده‌تر حل می‌شوند تا معادلات چند مجهولی! در واقع مسائل راحت‌تر سخت‌تر حل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی، امروز(سه‌شنبه) در همایش علامه طباطبایی در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: حیات سه خصلت از دید فلاسفه دارد، تغذیه، تنمیه و تولید مثل، اما انسان و زندگی انسان فقط نباید محدود به این موارد باشد.

وی افزود: تغذیه، تنمیه و تولید مثل مهم است، انسان یک حیوان است و فقط با یک صفت از همه ممتاز می‌شود، آن چیست؟ سخن گفتن است، سخن تنها صوت نیست، سخن معنی دارد، حیوانات معنی را نمی‌فهمند و چون حیوانات معنی رو نمی‌فهمند اشتباه هم می‌کنند، انسان به حکم ناطق بودن و فهمیدن معنی بیش از حیوانات اشتباه می‌کند و اشتباهاتش را می‌فهمد.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران، گفت: چند صفت در انسان است که حتی در فرشتگان هم وجود ندارند، انسان حیوان آرزومند است یعنی آینده‌نگر است، عظمت هر شخص به آرزوهای تو بستگی دارد، امید به آینده، چه کسی آینده رو می‌فهمد کسی که گذشته را بفهمد، به گذشته می‌اندیشیم و عبرت می‌گیریم.

ابراهیمی دینانی تصریح کرد: توجه به تاریخ آموزنده است. توجه به گذشته موجب اندیشه به آینده می‌شود و انسان اگر امیدوار نباشد لحظه‌ای زنده نمی‌ماند. انسان زنده است و زندگی می‌کند، اما این زندگی در تغذیه، تنمیه و تولید مثل خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: زندگی معنی دارد. حتی بی‌معنی بودن نیز معنی دارد، اما زندگی انسان با زندگی همه موجودات فرق دارد. هیچ موجودی در این عالم نمی‌آید مگر اینکه به کمال برسد. همه موجودات به کمال می‌رسند، اما انسان به کمال مطلوب رسیده است.

این فیلسوف و پژوهشگر حکمت اشراق، گفت: در قرن بیست و یکم، هر انسانی دوست دارد به کمال برسد، هرکسی کمال را در چیزی می‌بیند، یکی در اقتصاد و دیگری در چیزهای دیگر. انسان چرا کمال می‌خواهد؟ مشکلاتی که انسان دارد به دلیل کمال طلبی است.

ابراهیمی دینانی با بیان اینکه انسان عقل دارد و کمال خواه است، گفت: این همه ارزشی که برای آدمی قائل می‌شوند به واسطه عقل است. مصادیق عقل را نمی‌گویم، هیچ انسانی جز پیامبر از عقل کل برخوردار نیست، عقل اساس تکامل است، عقل با همه عظمتش اشتباه می‌کند و اشتباه عقل را عقل می‌فهمد.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران افزود: همه انسان‌ها بهره‌شان از عقل یکی نیست. انسان می‌تواند عقلانی زندگی کند و فلسفه از علومی است که همیشه دشمن‌های خونین داشته است. فلسفه می‌کوشد دین را به نحو مطلوب بفهمد.

وی اظهار کرد: بدون عقل می‌شود دینی بود، ولی نمی‌شود متدین بود. متدین کیست؟ کسی که به مسجد می‌رود؟ فکر کردن جدی آسان است پس از دغدغه‌هایتان نترسید. وقتی انسان فکر کرد آنگاه فلسفه و زندگی معنی می‌یابد.

ابراهیمی دینانی تصریح کرد: زندگی کردن با فلسفه خوب است و اصفهان تاریخ بسیار مشعشعی دارد. بزرگانی در این شهر پرورش یافته‌اند که نظیر ندارند. همچنین تخت فولاد قبرستانی است که در دنیا قبرستانی با این عظمت کمتر وجود دارد.

انتهای پیام

نظر شما