شناسهٔ خبر: 29490790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی خبر داد:

حضور بیش از 700 ناشر داخلی و بین‌المللی در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد

نمایندگی خراسان رضوی

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بیش از 700 ناشر داخلی و بین‌المللی در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد حضور دارند و همچنین 800 غرفه ما در نمایشگاه خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر مروارید که در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد سخن می‌گفت، اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از جمعه، دوم آذرماه به مدت یک هفته در محل نمایشگاه‌های دائمی تشکیل خواهد شد. ساعات بازدید از 15 تا 21 و در روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا 21 برگزار می‌شود.

وی ادامه  داد: این نمایشگاه با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری استانداری، اتحادیه ناشران و موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد. از ویژگی‌های این نمایشگاه، حضور ناشران بین‌المللی است. بیش از 20 ناشر بین‌المللی در 35 غرفه از کشورهای مختلفی مانند آلمان، مصر، لبنان، عراق، سوریه، افغانستان و موارد دیگر حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح  کرد: نمایشگاه با وسعت 20 هزار متر مربع در فضای مسقف برگزار می‌شود. 10 سالن نمایشگاهی پیش‌بینی شده و بیش از 150 هزار عنوان کتاب توسط ناشران داخلی و 29 هزار عنوان کتاب توسط ناشران خارجی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همزمان با نمایشگاه، برگزیدگان و تقدیر از برگزیدگان کتاب استانی را داریم. همچنین همزمان همایش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی را داریم.

مروارید خاطرنشان کرد: دو بخش ویژه در این نمایشگاه تدارک دیده شده است؛ سرای اهل قلم و غرفه‌های دوستداران کتاب این دو بخش هستند که جنبه نخبگانی نمایشگاه را پوشش خواهند داد. در سرای اهل قلم، برنامه‌های فرهنگی و هنری را داریم که شامل جشن امضای آثار نویسندگان برتر کشوری، رونمایی از کتاب، شب شعر، شب‌های فرهنگی شهرستان‌های استان، نشست‌های تربیتی، علمی و تخصصی، کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های تخصصی و مراسم ویژه روزمیلاد رسول اکرم (ص) و مراسم‌های آینی و خوشنویسی را داریم و همزمان نشست تخصصی را با حضور صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان خواهیم داشت .

وی افزود: نگاه و سیاستی که وجود دارد، این است که کتاب به منزله یک کانال ارتباطی میان نخبگان و عموم مردم درنظرگرفته شده و جریان دیالوگ و گفت‌وگو میان صاحبان اندیشه و مولفان و شهروندان مشهدی و خراسانی را در این نمایشگاه که یک کلان‌رویداد فرهنگی است، ان‌شاءالله محقق خواهیم کرد. این نمایشگاه صرفا نمایشگاه فروش کتاب نیست و نگاه ما به نمایشگاه، کلان‌رویداد فرهنگی است و انتظاری که وجود دارد این است که این نمایشگاه، برای شهروندان در کنار بارگاه منور امام رضا(ع) که مطالعه و تحقیق، انتقال فرهنگ و تجارب فرهنگی و گفت‌وگو  در فضای مشهد وجود دارد، انگیزش‌بخشی انجام دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: نمایشگاه کتاب بستری را فراهم می‌کند که این پتانسیل و ظرفیت محقق شود و بهانه‌ای باشد که در طول سال شهروندان فرهنگی  مشهد، جریان کتاب‌خوانی و آموزش‌های فرهنگی را توسعه دهند. ما نمایشگاه را مکمل کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در مشهد می‌دانیم و ظرفیتی را آماده می‌کنیم که در ادامه این جریان فرهنگی توسط کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در مشهد دنبال شود.

مروارید ادامه داد: ما مفتخریم که در نمایشگاه میزبان جمعیت‌های دانشگاهی، اصحاب هنر، پیشکسوتان، نخبگان، حوزویان و عموم مردم خواهیم بود و دعوت ما  هم شرکت خانوادگی در نمایشگاه است که این شعار بیستمین نمایشگاه امسال که «آگاهی را تماشا کن» ان‌شاءالله محقق شود. جریان آگاهی و دانایی از طریق کتاب وگفت‌وگوهایی درباره کتاب و نشست‌‎ها محقق خواهد شد و هدف این است که این ایده و اندیشه از گذشتگان به نسل جوان منتل شود.

وی گفت: کتاب یک ابزار است و در کنار کتاب، فضای مجازی، نشست‌های  تخصصی و برنامه‌های فرهنگی و هنری، کمک به انتقال ایده و اندیشه می‌کنند. در کنار سرای اهل قلم، غرفه دیگری به نام دوستداران کتاب داریم که در این غرفه بخش ویژه‌ای برای چهلمین سال انقلاب تدارک دیده شده است؛ کتب مربوط به انقلاب و جمهوری اسلامی، تازه‌های نشر مرتبط با انقلاب اسلامی و استودیو موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برای ضبط خاطرات درباره انقلاب وجود خواهد داشت. این بخش به دلیل مصادف شدن با میلاد پربرکت نبی اکرم(ص) و هفته وحدت، به گفت‌وگوی تقریبی و اتحاد جهان اسلام اختصاص پیدا می‌کند. در همین غرفه دوستداران کتاب، طرح خادمیار کتاب داریم که دانش‌آموزانی به عنوان پیام‌رسان نمایشگاه در فضای مدارس اهمیت کتاب را تبلیغ و تبیین می‌کنند  و کارت خادمیاری کتاب به آنها اهدا می‌شود.

مروارید عنوان کرد: در همین غرفه دوستداران کتاب، بخشی با عنوان تعویض کتب کهنه با کتاب‌های جدید را خواهیم داشت که خودش یک انگیزه برای ترویج کتاب‌خوانی را فراهم می‌کند و بخش مکتب‎‌خانه و کافه کتاب را نیز داریم. اخیرا کافه کتاب‌ها توانسته‌اند جمعیت زیادی از نسل جوان و نخبگان را جذب کنند و اگر یک کتابخانه سنتی با یک فضای مفرح و بانشاط همراه شود، به بالا بردن  فرهنگ و نرخ مطالعه و دانش در جامعه کمک می‌کند و ما بخشی را تحت عنوان کافه کتاب  در دوستداران کتاب فراهم کردیم. بخشی تحت عنوان مکتب‌خانه هم داریم که به خوانش متون کهن شیعی و ایرانی با بیان ساده و زیبا برای مخاطب جدید می‌پردازد.

انتهای پیام

نظر شما