شناسهٔ خبر: 29490773 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

ماجرای طرح‌های ۳ قلوی برخی نمایندگان مجلس

ذوالنوری: طرح‌های مقابله با آمریکا نمایشی نیستند

خبرانلاین

طرح‌ها همه موفق است و فقط باید اجرا شود و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به میدان وارد شوند ذالنوری گفت: به اندازه کافی طرح مقابله‌ای داریم و نیاز به یک قانون و طرح جدید نیست و در کمیسیون امنیت ملی هم طرح جدیدی مطرح نشده است.

صاحب‌خبر -
 
طرح‌ها همه موفق است و فقط باید اجرا شود و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به میدان وارد شوند
 
 
ذالنوری گفت: به اندازه کافی طرح مقابله‌ای داریم و نیاز به یک قانون و طرح جدید نیست و در کمیسیون امنیت ملی هم طرح جدیدی مطرح نشده است.
به گزارش روز نو :چندی پیش نصرالله پژمانفر از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم خبر از پیشنهاد سه طرح مقابله‌ای با آمریکا داد. به گفته او اولین طرح، طرح تنبیه کشورهای همکار با آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران است و بر اساس این طرح هر کشوری که در این اقدامات تحریمی با آمریکا همکاری کرده باید با آنها مقابله به مثل رفتار کرد و فروش نفت و گاز را به آنان ممنوع و تحریم‌هایی نیز نسبت به آنان داشته باشیم.
 
این نماینده مجلس درباره طرح دوم و سوم نیز به ایسنا گفته است: «طرح دوم حذف دلار از معاملات بین‌المللی است زیرا دلار نماد آمریکایی‌هاست و آنان تلاش می‌کنند از این موضوع به عنوان ابزار سوءاستفاده کنند و ما به عنوان کشور پیشتاز در مقابله با آمریکا مانند کشورهای دیگر معامله با دلار را حذف کنیم و دولت موظف شود بعد از تصویب این قانون هر نوع معامله با دلار را قطع و با انزوا قرار دادن آمریکا در این حوزه تاثیرات لازم را داشته باشیم. طرح سوم نیز در ارتباط با موضوع احتمال حمله سایبری آمریکا به کشور است و در صورت حمله سایبری و قطع یا اختلال در اینترنت کشور با اقدام نیروهای مسلح مواجه شود.»
 
از آنجایی که این طرح‌های مقابله ای اولین‌بار نیست که مطرح می‌شود و چه در این مجلس و چه درمجلس‌های قبل مسبوق به سابقه است این سوال مطرح می‌شود که تا چه اندازه این طرح‌ها قدرت مقابله دارند و تا چه حد با هدف مانور قدرت مطرح می شود.
 
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی در این رابطه به خبرآنلاین گفت: ما به حمدالله به اندازه کافی طرح مقابله‌ای داریم و نیاز به  یک قانون و طرح جدید نیست و در کمیسیون امنیت ملی هم طرح جدیدی مطرح نشده است چرا که اولا قانون الزام دولت به اقدام متقابل و متناسب را داریم که در مهر ۹۴ و قبل از اجرای برجام تصویب شده است که در آن تکلیف دولت را مشخص کرده است.
 
او ادامه داد: بعد از قانون کاتسا و تحریم هایی که آمریکا علیه سپاه وضع کرد مجددا طرح مقابله با ماجراجویی آمریکا در منطقه تصویب شد که تکلیف قوای سه گانه را به صورت قاطع و روشن مشخص کرده است بنابراین چیزی کم نداریم که دستگاهی بگوید تکلیف ما مشخص نیست و نیاز به قانون جدید داریم. بحث خارج کردن ارز از مبادلات یا تنبیه کشورهایی که در تحریم با آمریکا همراهی کرده‌اند همه از مواردی است که در آن طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا به همه این موارد اشاره شده است. مضاف برآنکه راسا در سیاست‌های دولت هم بحث خارج شدن دلار از چرخه ارزی کشور مطرح شده است.
 
ذالنوری در پاسخ به این سوال که آیا طرح های مقابله ای که تاکنون به تصویب مجلس رسیده است موفقیت آمیز بوده یا تنها جنبه نمایشی داشته است گفت: طرح ها الحمدلله همه موفق است و فقط باید اجرا شود و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به میدان اجرایی شدن آن وارد شوند. در حال حاضر اجرای این طرح ها تکلیف شده است و اصلا جنبه نمایشی ندارد بلکه کاملا واقع‌بینانه است. از سوی دیگر وزارت امور خارجه وظیفه دارد هر شش ماه یکبار گزارش اقداماتش را به سمع و نظر کمیسیون برساند.
 
او ادامه داد: این طرح‌ها و قوانین جدی است و مجلس و شورای نگهبان مهر تصویب و تائید بر آنها زده اند و برای اجرا هم ابلاغ شده است. یک طرح باید چگونه باشد که به آن بگوییم جدی است؟! بنابراین فقط لازم است اجرا جدی باشد که انشالله این اجرا را مطالبه خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما