شناسهٔ خبر: 29490735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

«مسکو» میزبان نشست دبیران شورای امنیت همسود

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مرکز مطبوعاتی کمیته اجرایی کشورهای همسود در گزارشی از برگزاری نشست دبیران شورای امنیت کشورهای این اتحادیه در تاریخ 21 نوامبر(30 آبان ماه) در روسیه خبر داد.

بنابر این گزارش، سران هیات‌های کشورهای اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع موضوعات مربوط به تامین امنیت ملی و بین المللی در فضای جامعه همسود را بررسی می‌کنند.

همچنین انتظار می‌رود که طی این اجلاس مسائل مربوط به فعالیت مرکز ضد تروریستی کشورهای همسود و مبارزه با گسترش جریان‌های افراطی مورد بررسی قرار گیرند.

دبیران شوراهای امنیت کشورهای عضو جامعه همسود علاوه بر این مکانیسم اقدامات مشترک در قلمرو کشورهای مستقل مشترک المنافع و عوامل اطلاعاتی در جنگ‌های ترکیبی را بررسی می‌کنند.

بررسی وضعیت نظامی و سیاسی در افغانستان، اقدامات لازم برای تامین امنیت در کشورهای آسیای مرکزی نیز در این نشست برنامه ریزی شده است.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما