شناسهٔ خبر: 29490654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام وزارت خارجه آمریکا:بن سلمان دستورقتل خاشقچی را داده است

تهران – ایرنا – یکی از مقام های وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» گفت: پر واضح است که دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی «بن سلمان» ولیعهدعربستان صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای «ای بی سی نیوز»، این مقام آمریکایی که نسخه ای از گزارش سازمان سیا در مورد قتل خاشقچی را مشاهده کرده است، می گوید که «اتفاق نظر گسترده ای در مورد دست داشتن سران سعودی در این ماجرا وجود دارد. در داخل دولت (آمریکا) هیچکس در این مورد تردیدی ندارد.»
به گفته این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در میان شواهد و مدارکی که در این گزارش بدان ها اشاره شده است، می توان از رابطه میان اعضای تیم کشتار و ولیعهد عربستان و سلسله مراتب در سیستم سیاسی این کشور، نام برد.
به گفته این مقام آمریکایی گزارش سازمان سیا براساس رهگیری های ارتباطی از جمله مکالمات تلفنی پیشین میان تیم ترور و مشاوران ولیعهد عربستان، و گزارش و تحلیل میدانی تهیه شده است.
به گفته این مقام آمریکایی گزارش های آمریکا هر روز بروزرسانی می شود.
«مایک پنس» معاون ترامپ روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «پیش بینی می کنم که در روزهای آتی گزارش تکمیلی در این باره را مطالعه کنیم و آقای رئیس جمهور در مورد مسیری که در پیش خواهیم گرفت، تصمیم گیری کند.»
«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز شنبه گفت «گزارش های اخیر در مورد این که دولت آمریکا (در مورد پرونده خاشقچی) به نتیجه نهایی دست یافته، دقیق نیستند. هنوز چندین سوال بی پاسخ در مورد این پرونده برجای مانده اند. وزارت خارجه آمریکا به بررسی تمامی حقایق مربوطه ادامه خواهد داد.»
ای بی سی نیوز در ادامه نوشت: سعودی ها این نظریه که بن سلمان دستور قتل خاشقچی صادر کرده است را رد کرده اند.
ترامپ درمصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه خبری «فاکس نیوز»، تصریح کرد که فایل صوتی از قتل خاشقچی که از سوی دولت ترکیه منتشر شده، تاثیری بر دیدگاه وی در این باره نخواهد گذاشت.
ترامپ گفت: «دلیلی برای گوش دادن به این فایل ندارم. بدون گوش دادن هم می توانم بگویم در آن چه می گذرد.»
رئیس جمهوری آمریکا همچنین با جانبداری دوباره از بن سلمان، گفت: «عربستان متحد ماست و من می خواهم به متحدی که از بسیاری جهات عملکرد خوبی داشته وفادار بمانم.»
«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در برنامه تلویزیونی «این هفته» ای بی سی نیوز گفت که احتمال ندارد چنین جنایتی بدون آگاهی ولیعهد عربستان رخ داده باشد.
این نماینده دمکرات ایالت کالیفرنیا خاطرنشان کرد: «با توجه به اطلاعاتی که در مورد نحوه عملکرد دولت عربستان و نقش کلیدی ولیعهد در آن داریم، برایم دشوار است که تصور کنم قتل یک روزنامه نگار برجسته منتقد بدون آگاهی وی روی داده باشد.»
به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست روز شنبه در گزارشی خبر داد که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود را صادر کرده بود.
ارزیابی سیا در تناقض با ادعاهای دولت عربستان قرار دارد که گفته بود بن سلمان دخالتی در قتل خاشقچی نداشته است.
این روزنامه نگار دوم اکتبر (دهم مهر) برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و در آنجا به قتل رسید. در ماه اکتبر تیمی 15نفر با هواپیمای دولتی عربستان به استانبول رفت و خاشقچی در کنسولگری به قتل رساند.
منابع آگاه که خواستندنامشان فاش نشود اعلام کردند سیا چندین منبع اطلاعاتی از جمله تماس تلفنی «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا با خاشقچی را بررسی کرده است. خالد به خاشقچی گفته بود که او برای دریافت مدارکش باید به کنسولگری عربستان در استانبول برود. وی به این روزنامه نگار تضمین داده بود که در آنجا در امان خواهد بود.
به گفته منابع آگاه،مشخص نیست که آیا خالد از نقشه ها برای به قتل رساندن خاشقچی اطلاعی داشته یا نه. اما وی به دستور برادرش با خاشقچی تماس گرفته بود و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا این تماس را ردیابی کرده اند.
گفته می شود که اسناد مداخله ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی در محافل خصوصی به ترامپ ارائه شده است اما وی همچنان نسبت به اینکه وی دستور این قتل را صادر کرده باشد، شک دارد.
به گفته دیگر منابع مطلع، یکی دیگر از منابع اطلاعاتی سیا، فایلی صوتی ضبط شده توسط دستگاه شنودی است که ترک ها در داخل کنسولگری عربستان جاساز کرده بودند. ترکیه نسخه ای از این فایل صوتی را به سیا داده اند و «جینا هاسپل» مدیر این آژانس اطلاعاتی آن را گوش کرده است.
مقام های چند کشوری که این فایل را شنیده و یا گزارش آن را دریافت کرده اند، می گویند طبق این سند صوتی خاشقچی چند دقیقه پس از ورودبه کنسولگری عربستان دراستانبول به قتل رسید.این روزنامه نگار منتقد آل سعود در دفتر سرکنسول عربستان کشته شد. در فایل صوتی، صدای سرکنسول شنیده می شود که از این اقدام که جسد خاشقچی مثله شده و سپس محل قتل از هر گونه شواهدی پاک شود، ابراز نارضایتی می کند.
سیا همچنین تمام تماس های تلفنی «ماهر مطرب» را که پس از قتل خاشقچی از داخل کنسولگری گرفته بود بررسی کردند.
مطرب عضو تیم قتل خاشقچی و یک مقام امنیتی سعودی است که اغلب در کنار بن سلمان دیده شده است. در روز قتل خاشقچی از او حین ورود به کنسولگری عربستان در استانبول و خروج از آن عکس گرفته شده است.
به گفته منابع آگاه از این تماس ها، مطرب با «سعود قحطانی» یکی از مشاوران ارشد بن سلمان تماس گرفته و به وی اطلاع داده بود که عملیات تکمیل شده است.
تحلیلگران سیا همچنین برخی اعضای تیم قتل خاشقچی را مستقیما با خود بن سلمان مرتبط می دانند. طبق سوابق گذرنامه هایی که به رویت واشنگتن پست رسیده است برخی از اعضای تیم 15 نفره در تیم امنیتی ولیعهد عربستان حضور داشتند و در جریان سفرهای مقام های ارشد سعودی از جمله بن سلمان در آمریکا سفر کرده بودند.
اروپام**9418 ** 1546

نظر شما