شناسهٔ خبر: 29489591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

العربی‌الجدید بررسی کرد

آیا تلاش‌های مصر برای آشتی فتح و حماس این بار به نتیجه می‌رسد؟

جنگ ۷۲ ساعته رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و پیروزی مقاومت که در نهایت به آتش‌بس در غزه منتهی شد، بار دیگر پرونده آشتی داخلی فلسطینیان را مورد توجه قاهره قرار داه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ قاطع مقاومت به آن که به استعفای وزیر جنگ این رژیم منجر شد، دولت قاهره را مجددا به فکر آشتی بین فتح و حماس انداخته است.

برخی منابع مصری و فلسطینی می‌گویند که شواهد و قرائن محکمی درباره حصول پیشرفت در پرونده آشتی داخلی فلسطینیان طی روزهای آینده وجود دارد.

روزنامه قطری «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع نوشت که پیروزی گروه‌های مقاومت در غزه در رویارویی اخیر باعث شد که موضع فتح و تشکیلات خودگردان نرم‌تر شود و از دیدگاه آنها توافق زیادی بین قاهره و حماس در زمان کنونی وجود دارد به خصوص اینکه حماس به مطالبات مصر در زمینه میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس پایبند بوده و همین امر به موفقیت تحرکات دستگاه اطلاعاتی مصر منجر شد.

این روزنامه به نقل از برخی منابع در جنبش حماس نیز نوشت که هیأت امنیتی مصر در سفر اخیر به غزه از رهبران حماس به دلیل آنکه خواسته‌های مصر و بین‌‌المللی برای میانجی‌گری را درک کرده‌اند، قدردانی کرد.

در همین ارتباط سرلشگر «احمد عبدالخالق» مسئول پرونده فلسطین در دستگاه اطلاعات مصر نیز عصر روز جمعه گذشته در جشنواره‌ای که گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس در جنوب نوار غزه به مناسبت بزرگداشت یاد شهدای فلسطین برگزار کرد، شرکت و با شماری از رهبران حماس از جمله «یحیی السنوار» خوش‌ و بش کرد.

برخی منابع مصری مرتبط با پرونده فلسطین نیز گفتند که فضای حاکم پس از برقراری آتش‌بس در غزه، خبر از پیشرفت بزرگ در روند مذاکرات آشتی داخلی و همسویی همه‌ طرف‌ها با آن می‌دهد به خصوص اینکه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اخیرا در شهر شرم‌الشیخ با یکدیگر دیدار کردند.

«العربی‌الجدید» همچنین به نقل از منابع مصری از تلاش‌های مستمر برای برگزاری مشترک بین مسئولان دو طرف فتح و حماس در قاهره خبر داد.

پیش از این «یحیی السنوار» نیز از جنبش فتح و بقیه گروه‌های فلسطینی برای حضور در میز گفت‌وگوهای جدی جهت تحقق وحدت و شراکت ملی دعوت کرده بود.

پیش از این روزنامه سعودی «الحیاة» در خبری نوشته بود که محمود عباس در موضوع آشتی فلسطینیان بر تحویل گرفتن یک مرحله‌ای و کامل نوار غزه (حتی نقاط زیر زمینی) از حماس تأکید دارد و علاوه بر آن توافق با آتش‌بس دائمی در غزه را به امضای این توافقنامه توسط هیأت سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاست «عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی این سازمان و عضو کمیته مرکزی فتح، مشروط کرده است در حالیکه حماس با ریاست الاحمد در این هیأت مخالف است و علاوه بر آن تحویل نقاط زیر زمینی نوار غزه به تشکیلات خودگردان را نمی‌پذیرد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما