شناسهٔ خبر: 29488546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران:

آب های خاکستری مورد توجه باشد/نسخه منطقه ای برای مدیریت آب

بیرجند- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران خواستار توجه و استفاده از آب های خاکستری شد و گفت: در شرایط فعلی هیچ منبع آبی نباید از دست برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجید سیاری پیش از ظهر شنبه در حاشیه همایش ملی مدل سازی در جمع خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر کشت های متناسب با شرایط اقلیمی کشور انجام شده  که در مدیریت آب نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر بیان کرد: اگرچه بارندگی های خوبی را شاهد بوده ایم اما به این معنی نیست که از خشکسالی های ۱۵ ساله عبور کرده ایم.

سیاری خواستار مدیریت آب در بخش کشاورزی شد و افزود: بخش قابل اعظمی از آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که بر اهمیت مدیریت می افزاید.

وی با اشاره به هزینه های تامین آب مورد نیاز در مصارف خانگی بیان کرد: باید مشترک های خانگی در مدیریت مصرف آب توجه ویژه ای داشته باشند.

سیاری با بیان اینکه باید از هر منبعی اعم از آب های خاکستری برای تامین آب استفاده کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از مناطق کشور، از پساب تصفیه شده استفاده می شود.

وی با اشاره به طرح های اجرایی شده در خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای طرح سد سیاهو به اتمام رسیده است و امید است با آبگیری های مناسب، مورد استفاده قسمت های پایین دست قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: اجرای طرح های نهرین و کریت به نتیجه رسیده و در مدار بهره برداری هستند.

وی با اشاره به دشت های ممنوعه خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه های تعادل بخشی در تمام دشت های کشور انجام و در راستای آن با برداشت های غیر مجاز برخورد می شود.

سیاری با بیان اینکه کمبود باران شرایط بد خشکسالی در کشور را تشدید کرده است، اظهار کرد: بارندگی های خراسان جنوبی به نصف کاهش یافته که این امر کاهش زیادی در منابع آبی داشته است.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در شبکه های مدرن توزیع می شود، گفت: باید به جای هزینه کرد در اجرای پروژه های جدید، به بهبود شرایط بهره گیری بهتر از ظرفیت های موجود بپرداریم.

سیاری با بیان اینکه هر منطقه ای در مدیریت منابع آب نسخه خاص خودش را دارد، گفت: باید حوزه های آبریز مبنای برنامه ریزی های کلان قرار گیرد.

نظر شما