شناسهٔ خبر: 29488084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس:

پیروی صددرصدی عربستان از آمریکا مانع از مذاکره با ایران می‌شود

تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران با توجه به حوزه قدرتی که در منطقه دارد با حسن نیت پیشنهاد می‌کند که حاضر است پای مذاکره با عربستان بنشیند، اما عربستان با پیروی صددرصدی از سیاست‌های آمریکا نمی‌تواند پاسخ مثبتی به گرایش ایران برای مذاکره بدهد.

صاحب‌خبر -

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه‌ای درباره احتمال مذاکره بین ایران و عربستان در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: تا زمانی که این وزیر خارجه و ولیعهد در عربستان سعودی است، عربستان نسبت به ایران یک جبهه‌گیری خصمانه خواهد داشت. چون هیأت حاکمه جدید در قبال سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه احساس بازندگی می‌کند و هرگونه پیشنهاد از سوی ایران به‌عنوان حسن نیت، از طرف عربستان در کوتاه‌مدت پذیرفته نمی‌شود.

وی در این باره ادامه داد: با اشاره به پنج چالش مهم میان ایران و عربستان مشخص می‌شود چرا ایران نسبت به عربستان حالت مدارا و سازش در پیش گرفته است. اولین چالش در مورد مذهب است. در حالی که ایران خود را مدافع جهان تشیع می‌داند، عربستان نیز خود را سردمدار جهان اهل سنت می‌داند. عربستان قصد دارد آن وهابیت و برند سنی خود را در کشورهای مختلف ارتقا دهد و حتی حاضر هستند جانشان را در این قضیه فدا کنند.

زرگر گفت: دومین مسئله تسلط بر آبراه خلیج فارس و رقابت برای امنیت در منطقه خاورمیانه است. ایران با توجه به ابزار نظامی و تسلطی که بر مرزهای گسترده خود دارد، می‌تواند وانمود کند که رهبری امنیت را در منطقه برعهده دارد و چه بهتر که کشورهای عربی زیر لوای این امنیت ایران بیایند و تکیه‌ای به خارجی‌ها نداشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: سومین چالش بزرگ، جهت‌گیری سیاست خارجی عربستان به سوی سیاست خارجی آمریکاست. درواقع عربستان سعی دارد در منافع استراتژیک، امنیتی و حتی اقتصادی و سیاسی منطقه، در جهت‌گیری آمریکا حرکت کند. درواقع عربستان در همه چیز دربند اجازه آمریکاست. این نشان می‌دهد که عربستان خودش نمی‌تواند تصمیم بگیرد و با ایران کنار بیاید و پیروی کاملی از سیاست‌های آمریکا دارد. چون از یک جهت به پشتیبانی آمریکا احتیاج دارد و از جهت دیگر این ترس را دارد که آمریکا بخواهد به عربستان فشار بیاورد و آن را تجزیه کند.

وی افزود: چهارمین مسئله، رقابت سرسخت بین ایران، عربستان و ترکیه در منطقه است و پنجمین مسئله هم چالش انرژی میان ایران و عربستان است. در حالی که عربستان این پنج چالش را جدی گرفته است، ایران با توجه به نفوذ گسترده‌ای که در منطقه دارد و امنیتی که در حوزه خلیج فارس برای خود مهیا کرده است، احساس قدرت‌طلبی می‌کند.

زرگر تأکید کرد: ایران با توجه به حوزه قدرتی که در منطقه دارد با حسن نیت پیشنهاد می‌کند که حاضر است پای مذاکره با عربستان بنشیند و در مورد اصل مسئله هویت اسلامی و برقراری امنیت در حوزه خلیج فارس با عربستان صحبت کند و نشان دهد که می‌توانیم بدون حضور قدرت‌های بیگانه، سازشی را بین خودمان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: همان‌طور که بارها در مورد مصر اعلام کردیم که حاضر هستیم روابط دیپلماتیکمان را از سر بگیریم و در عرض یک هفته سفیر بفرستیم. اما برای عربستان خیلی ساده نیست که بیاید و سریع پای میز مذاکره بنشیند، چون این هیأت حاکمه جدید دشمنی درونی نسبت به ایران دارد و خودش را در منطقه در مسائل سوریه و یمن شکست خورده می‌داند و با پیروی صددرصد از سیاست‌های آمریکا، نمی‌تواند پاسخ مثبت نسبت به گرایش ایران به مذاکره بدهد.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

نظر شما