شناسهٔ خبر: 29483087 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون فرابورس اعلام کرد:

جزییات مجوز سازمان بورس برای ایجاد یک ابزار جدید

معاون بازاریابی و پذیرش فرابورس جزییات مجوز سازمان بورس برای ایجاد یک ابزار جدید را تشریح کرد و همچنین گفت: تقاضا برای خرید اوراق مسکن کم شده و قیمت هم کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا غلامعلی پور، معاون بازاریابی و پذیرش فرابورس در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه با خبرنگاران گفت: ابزار جدیدی در مجموعه بازار سرمایه خالی بود و مقررات در سازمان بورس مصوب و هفته قبل ابلاغ شد که بر اساس آن بر بستر صندوق ها، عملیاتی خواهد شد.  

وی افزود: صندوق سرمایه گذاری خصوصی با وظیفه تملک و راهبری شرکتهای خارج از بورس تشکیل می شود که هدف و جایگاه سرمایه گذاری این صندوق ها این است که شرکتهای خارج از بورس یا اخراج شده، تملیک کرده و با قصد هدایت و کمک آنها را راهبری خواهند کرد.

به گفته غلامعلی پور، عمر این صندوق ها هفت ساله در نظر گرفته شده و بعد از اصلاح ساختار شرکتهای تحت تملک از آن خارج شده و به سمت مجموعه دیگری پیش خواهد رفت.

وی اظهار داشت: حداقل کف خرید در این صندوق ها صد میلیون تومان است و سرمایه گذاران می توانند در آن سرمایه گذاری کنند. بر این اساس کمیته ای در فرابورس در نظر گرفته شده و دستورالعمل و فرمت اولیه اساسنامه این صندوق ها بر روی سایت سازمان بورس قرار گرفته است.

وی در خصوص اوراق معاملات مسکن نیز افزود: امتیاز خرید وام مسکن هم اکنون در قالب فرابورس معامله می شود و هر ماه آمار تسهیلات ارایه شده و به فرابورس ارایه می شود و فرد متقاضی در جریان جدییات اوراق در اختیار قرار می گیرد؛ البته نحوه قیمت گذاری ای اوراق بر اساس عرضه و تقاضا است.

غلامعلی پور گفت: هم اکنون بانک ملی نیز در کنار بانک مسکن وارد عمل می شود و اوراق مواهی سپرده حق تقدم مسکن ارایه می دهد؛ البته در ماههای گذشته روند قیمت اوراق کاهشی بوده است؛ البته روند منتشر شده تسهیلات بیشتر از تقاضا بوده و همواره مازاد وجود دارد.

معاون فرابورس گفت: سمت عرضه اوراق مسکن در بازار تقویت شده و قیمت اوراق در فرابورس کمتر از نرخ ماههای قبل است؛ البته رقم وام ها پاسخگوی نرخ خرید ملک نبود.

وی افزود: حجم تامین مالی بازار سرمایه در سال ٩٦ معادل این بوده که مجموع تامین مالی از بازار سرمایه ٨٠هزار میلیارد تومان بوده که ١٧هزار میلیاردتومان آن افزایش سرمایه بوده است.

غلامعلی پور با بیان اینکه ٤٧هزار میلیارد تومان اوراق بدهی بوده است گفت: در شش ماهه امسال شروع معاملات ثانویه اوراق دولتی، ١٣٥٠٠ میلیارد تومان بوده است.

همچنین در این نشست، بابک ثقفی نیز گفت: کره‌ای ها اعلام کرده اند که به زودی ارسال قطعات مربوط به تولید لوازم خانگی به ایران را از سر می‌گیرند.

این تولیدکننده افزود: ایران هم اکنون توانایی تولید برد الکترونیکی را دارد و هیچگونه وابستگی در این حوزه وجود ندارد؛ این در حالی است که بیست و پنج میلیون خانوار در ایران وجود دارد که به دلیل نوع شرایط اقتصادی حداقل هر ده سال یکبار تلویزیون خود را عوض می کنند؛ بنابراین آمارها نشان می‌دهد که یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تلویزیون سالانه تولید می‌شود؛ البته پتانسیل تولید سه میلیون دستگاه نیز جود دارد.

وی افزود: البته در شش ماهه ابتدای سال جاری ۵۰ درصد بیش از سال قبل تلویزیون فروختیم؛ این در حالی است که از ۵ ماه پیش کشور کره صادرات قطعات لوازم خانگی به ایران را قطع کرده بود ولی اکنون خبرها حکایت از آن دارد که به زودی ارسال قطعات از سر گرفته می شود.

ثقفی میانگین تعرفه واردات قطعات لوازم خانگی را ۱۴ درصد ذکر کرد و گفت: تعرفه واردات تلویزیون اکنون ۵۵ درصد است؛ ضمن اینکه برای واردات قطعات همواره ارز دولتی پرداخت می شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص مابه التفاوت نرخ ارز نیز گفت: ۱۳ میلیارد تومان بابت مابه التفاوت ارز پرداخت کرده ایم؛ این در حالی است که یک ماه و نیم ترخیص کالاها در گمرکات متوقف بود و روند تولید نیز متوقف کرده بودیم.

نظر شما