شناسهٔ خبر: 29482856 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دیابت؛ بیماری خاموش

به گزارش ایرنا، دیابت که امروزه به یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان و بسیاری از نقص عضوها و بیماری های مرتبط دیگر شده است بیماری خاموشی است که تنها راه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، دیابت که امروزه به یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان و بسیاری از نقص عضوها و بیماری های مرتبط دیگر شده است بیماری خاموشی است که تنها راه تشخیص آن گرفتن آزمایش آن هم به صورت دوره ای است.
دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین و یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می شود در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را به خوبی انجام دهد.
دیابت به سه نوع دیابت نوع یک با عامل توقف تولید انسولین، دیابت نوع 2 با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی تقسیم می شود.
در دیابت نوع یک سلول‌های بتای پانکراس تخریب و تولید انسولین متوقف‌ می‌ شود که این نوع بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد.
دیابت نوع 2 نوعی از این بیماری است که بیش از 85 درصد بیماران را در بر می گیرد و اغلب بیماران، افرادی دارای وزن زیاد و فعالیت بدنی اندک هستند که اختلال اصلی در این بیماری کمبود تولید انسولین و یا مقاومت نسبت به آن است.
دیابت بارداری نوعی دیگر از دیابت است که در خانم های باردار ایجاد می شود، و به نوعی است که در دوران بارداری قند خون بالا رفته و باعث بروز مشکلاتی بر جنین و مادر می شود.
در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش می یابد.
وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم، اعصاب، قلب و عروق را درگیر کند.

**عوامل ایجاد کننده
استرس، کم تحرکی، مواد غذایی نامتعارف، دخانیات و غیره از عوامل مهم ابتلا به بیماری دیابت است، بیماری که این روزها بسیار به چشم می خورد و پیر و جوان نمی شناسد.
کارشناس بیماری های غیر واگیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات و دغدغه های زندگی امروزی باعث شده که اکثر افراد دچار استرس و اضطراب شوند که این امر عامل مهمی در ابتلا به انواع بیماری ها چون دیابت است.
محمد مولایی افزود: هم اینک حدود 12 درصد جمعیت بالای 20 سال مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 هستند که بیش از نیمی از آنها اطلاعی از بیماری خود ندارند.
وی دیابت را بیماری کشنده و خاموش عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش قند خون در دراز مدت، و عدم شناخت فرد بیمار سبب تخریب اعضای مختلف بدن همچون کلیه و چشم می شود.
وی اظهار داشت: مصرف سبزیجات تازه، کاهو، خیار، گوجه، گوشت خالص مرغ و ماهی (بدون چربی)، کدو ، قارچ، سویا، شیرکم چرب و مانند آن از عوامل کاهش زا این بیماری هستند.

** راه های پیشگیری
معاون فنی مرکز بهداشت استان سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: داشتن تغذیه مناسب، آرامش روانی و تحرک (روزانه نیم ساعت ورزش یا کار فیزیکی) و عدم استعمال دخانیات در کنار آزمایشات دوره ای از بهترین راه های پیشگیری و درمان این بیماری است.
دکتر مهدی زنگنه با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر همچون دیابت علامت خاصی ندارند اظهار داشت: عامل بیشتر مرگ و میرهای کنونی بیماری های غیر واگیر چون سرطان، سکته و بیماری های قندی و چربی هستند که انجام آزمایش به ویژه در افراد بالای 30سال بسیار مهم است.
وی ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت نگاه ویژه ای به بیماری های غیر واگیر به ویژه بیماری های خطر آفرین دارد.
وی با تاکید بر چکاب سالانه هر فرد افزود: تمام شهروندان با مراجعه به مراکز درمانی شهر و روستای خود می توانند با گرفتن آزمایش چربی و قند خون که به صورت رایگان انجام می شود در پیشگیری و شناسایی این بیماری خاموش اقدام کنند.

**عدم تشخیص به موقع بیماری
دیابت یک بیماری پرهزینه است که با تشخیص زود هنگام و کنترل آن متحمل هزینه های گزاف نخواهیم شد این در حالی است که بسیاری از افراد نسبت به این بیماری بی توجه هستند به گونه ای که نیمی از افراد مبتلا، از بیماری خود بی خبر هستند.
با وجود آنکه مسئولان بهداشتی و درمانی کشور از طریق رسانه های دیداری و شنیداری بارها اعلام کرده اند که دیابت بیماری خطرناکی است که در صورت تشخیص به موقع، کنترل می شود، بسیاری از افراد نسبت به این بیماری بی تفاوت بوده و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که دچار بسیاری از عوارض این بیماری شده اند.
اضافه وزن، بی تحرکی، رژیم نامناسب غذایی، افزایش سن، فشار خون و چربی خون بالا، زمینه خانوادگی دیابت، سابقه دیابت بارداری و نژاد از عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت است.
انجام سالانه آزمایش ها و اندازه گیری مرتب فشار خون می تواند در جلوگیری و کنترل این بیماری کمک کند.
به گفته متخصصان، پرادراری، تشنگی شدید، گرسنگی شدید، کاهش وزن، خستگی مفرط، بی حوصلگی عدم تمرکز، احساس سوزش و خارش یا بی حسی در دست ها و پاها، تاری دید، عفونت های مکرر و بهبود دیرهنگام زخم ها از علایم هشداردهنده دیابت است.

**کارلا گیاهی درمانی
گیاهان دارویی اگر چه از دیر باز برای انسان آشنا و در بسیاری از مواقع مرهم دردهای بشری بوده است اما پیشرفت های علمی و فناورانه در سالهای اخیر اهمیت و نقش سازنده گیاهان دارویی را در تامین نیازهای بشر به ویژه در حوزه دارو و درمان دو چندان کرده است.
کارلا یا موموردیکا کارانتیا به عنوان گیاهی کهن با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد مغذی برای تنظیم و کنترل دیابت بسیار موثر و مفید است.
کارلا از خانواده کدوئیان بوده و در واقع به ظاهر مثل خیار است با تعدادی زگیل که روی سطح میوه آن قرار دارد، این گیاه با وجود اینکه طعم آن تلخ است از مواد مغذی محسوب می شود و میوه این گیاه وقتی نارس است خورده می شود.
کارلا درمان کننده دیابت، کشنده باکتریها، ویروس ها، کشنده سلول های سرطانی، پیشگیری از تومورها، کاهش دهنده ی قند و فشارخون، کاهش دهنده دمای بدن و کلسترول است که مردم هند از این میوه ها به منظور درمان محلی و سنتی دیابت ها استفاده می کنند.
حسین جهانتیغی یکی از کارشناسان گیاهان دارویی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک بیش از 6 هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان به کشت کارلا اختصاص دارد که با توجه به استقبال مردم استان و سایر استان ها بزدوی سطح زیرکشت این محصول افزایش قابل توجه ای خواهد یافت.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مطلوب یکی از مهمترین قطب های تولید این گیاه در کشور است به طوری که کشاورزان استان با برداشت 15 تن از هر هکتار این محصول توانسته اند بازار خوبی را در داخل و خارج استان از آن خود کنند.

**استفاده بیماران دیابتی از خدمات کلینیک دیابت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک هزار بیمار زاهدانی از خدمات کلینیک دیابت مستقر در بیمارستان بوعلی این شهرستان استفاده می کنند.
دکتر قاسم میری علی آباد بیان کرد: ارائه آموزش سبک زندگی، پیگیری روند درمان و ارزیابی و کنترل عوارض بیماری دیابت از جمله خدمات این کلینیک به مراجعه کنندگان است.
وی با اشاره به روند رو به رشد شیوع بیماری دیابت گفت: کلینیک دیابت بیمارستان بو علی زاهدان با حضور متخصصان داخلی، قلب و عروق، زنان و زایمان، نفرولوژی، کارشناس پرستاری و کارشناس تغذیه در شیفت صبح و همچنین متخصص روانپزشکی در شیفت عصر به مراجعان خدمات ارائه می دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: به منظور سهولت دسترسی به خدمات ویزیت تخصصی برای بیماران دیابتی و در راستای پروتکل کشوری برنامه کنترل و پیشگیری دیابت نوع 2 ، بزودی ارائه خدمات در بخش های چشم پزشکی، داخلی اعصاب و اورولوژی و فوق تخصص غدد به مجموعه این کلینیک اضافه می شود.
وی با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری های غیر واگیر است که به دلیل تغییر شیوه ی زندگی در جامعه رو به افزایش است، ادامه داد: به مناسبت هفته ملی دیابت کلینیک های دیابت در بیمارستان های امام خمینی(ره) خاش و رازی سراوان افتتاح شد.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
9914 **6081
انتهای پیام

نظر شما