شناسهٔ خبر: 29480940 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایرانِ مقتدر امروز، ایرانِ زمان جنگ اول جهانی نیست که ‌امثال جرمی هانت بتوانند آن را تهدید کنند

دیدار وزیر امور خارجه انگلیس با مقامات کشورمان در ایران فرصتی را فراهم کرد تا یکی از مورخان ایرانی در یادداشتی کوتاه به روباه پیر تلنگری بزند که خیال خامی درباره ایران در ذهن نپرورانند.

صاحب‌خبر -

دیدار وزیر امور خارجه انگلیس با مقامات کشورمان در ایران فرصتی را فراهم کرد تا عبدالله شهبازی با بازخوانی بخشی از تاریخ، در یادداشتی کوتاه تلنگری به روباه پیر بزند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در سفر روز گذشته خود با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در ساختمان وزارت خارجه در تهران دیدار و گفتگو کرد. براساس اخبار منتشر شده محور اصلی رایزنی هانت و ظریف موضوع آینده برجام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیان شده است.

هانت که همراه با یک گروه سیاسی به تهران سفر کرده بود، در  ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود با  علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو  کرد.

به بهانه این سفر، عبدالله شهبازی، مورخ ایرانی، در یادداشت کوتاهی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد با تعبیری از این دیدار به عنوان تکرار فاجعه جنگ اول جهانی توشت: «شرایط فعلی ایران به گونه‌ای نیست که روباه پیر خیال گذشته را در ذهن بپرورد چرا که ایرانِ امروز مولود مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر است». متن کامل یادداشت شهبازی در ادامه آمده است.

«ایران امروز، ایران زمان قدرقدرتی «بانک شاهی» نیست!

به گزارش گاردین، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در دیدار دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷/ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸ با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تکرار فاجعه جنگ اول جهانی را برای ایران محتمل دانست. هانت بدینسان تلویحاً ایران را تهدید کرد و در گفتگو با گاردین افزود: «در خاورمیانه ما قدرت کوچکی نیستیم، بازیگر مهمی هستیم.» او تأکید کرد که «سعودی، نه ایران، شریک استراتژیک بریتانیا در خاورمیانه است.»

ایرانِ امروز مولود مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر است/ روباه پیر خیال واهی در ذهن نپروراند

معلوم شد که گزارش ۱۸ آبان ۱۳۹۷/ ۹ نوامبر ۲۰۱۸ بی‌بی‌سی فارسی درباره قحطی بزرگ و مرگ‌ومیر گسترده زمان جنگ اول جهانی در ایران تصادفی نبود و یادآوری یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های سده بیستم میلادی را بعنوان مقدمه دیدار هانت- ظریف مدنظر داشت.

ایرانِ امروز مولود مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر است/ روباه پیر خیال واهی در ذهن نپروراند

ایران بزرگ و قدرتمند امروز مولود مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر است.

ایران امروز در کوران جنگ‌ هشت ساله با رژیم صدام آبدیده شده که، طبق اسناد ‌فراوان از جمله گزارش رسمی «‌رسوایی ماتریکس- چرچیل»، از حمایت تسلیحاتی گسترده و پنهان کمپانی‌های بزرگ بریتانیایی برخوردار بود.

ایران امروز آنقدر قدرتمند است که طرح بالکانیزاسیون کیسینجر - تونی بلر را در سوریه و عراق عقیم کند و بر کارنامه سیاه داعش مُهر ابطال زند.

ایران امروز ایران زمان جنگ اول جهانی نیست که ‌بتوانند در آن قحطی پدید آورند و با ایجاد بحران عمیق مالی، از طریق بانک شاهی و امثال جیمز مک‌ماری رئیس این بانک در ایران، آن را به جامعه‌ای مرده تبدیل کنند و سپس به دست فوج ۲۵۰۰ نفره قزاق تهران را به اشغال درآورند و طی دوره‌ای چهار پنج ساله «رژیم چنج» کنند.

سعودی و متحدانش، که از گران‌قیمت‌ترین و مدرن‌ترین سلاح‌های ساخت کمپانی‌های تسلیحاتی بریتانیایی- آمریکایی برخوردارند، پس از سال‌ها هنوز از پس عشایر پابرهنه یمنی برنیامده‌اند. چگونه به مخیله امثال جرمی هانت خطور کرده که‌‌ ایران مقتدر و سرافراز امروز را با یادآوری فاجعه نسل‌کشی جنگ اول جهانی تهدید کند؟

گفتنی است؛ عبدالله شهبازی پژوهشگر و مورخی است که با انتشار پست‌هایی در صفحات شخصی مجازی خود رویدادهای روز را در قالب تاریخی به اشتراک می‌گذارد».

انتهای پیام/

نظر شما