شناسهٔ خبر: 29480060 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کارت سوخت نگیرید، کارت بانکی کافی است

افزایش چشمگیر مصرف بنزین در ماه‌های گذشته و حجم بالای قاچاق سوخت سبب شد تا سرانجام مسوولان نسبت به استفاده مجدد از کارت سوخت به توافق برسند و مالکان خودروها و موتورسیکلت های فاقد کارت سوخت را ملزم کردند تا ۲۴آذر برای صدور کارت سوخت جدید اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، چند ماهی است که موضوع افزایش قیمت بنزین، سهیمه بندی شدن این حامل مهم انرژی، تجارت پرسود قاچاق سوخت و جلوگیری از این کار و … تبدیل به بحث داغ روز در میان مسوولان نفتی به عنوان سیاست‌گذاران از یک سو و همچنین  مردم به عنوان مصرف کنندگان از سوی دیگر شده است. 

ماجرا تا آنجا پیش رفت که تقریبا هر هفته اظهار نظرها و گمانه زنی‌های مختلفی راجع به قیمت بنزین وسهیمه بندی آن مطرح شد و پس از چند روز یکی از مسئولان و معاونان و … ماجرا را تکذیب کردند. 

سابقه بحث استفاده مجدد از کارت سوخت را می توان در  زمستان ۹۶ و بین سخنان زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی جستجو کرد که با تاکید بر استفاده دوباره از کارت سوخت در هنگام سوخت گیری تاکید کرده بود؛ مالکان خودرو و موتور سیکلت ها فاقد کارت سوخت در آینده ای نزدیک باید برای دریافت از کارت سوخت جدید اقدام کنند.
در تابستان ۹۷ این مساله به صورت محسوس از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دنبال و نسبت به تغییر تجهیزات و لوازم جانبی جایگاه‌های سوخت اقدام شد که این کار حدس ها را نسبت به سهمیه بندی قریب الوقوع سوخت قوت بخشید. 

در این میان مسوولان اتحادیه جایگاه داران و ... نیز در گفت‌وگوهای مختلف با خبرآنلاین بر این مساله صحه گذاشته و از تجهیز جایگاه های غرب و شمال غرب پایتخت با دستگاه های جدید خبر دادند اما هیچ کدام اطلاعی دقیقی از زمان اجرای طرح استفاده مجدد از کارت سوخت های شخصی نداشتند. 

اما روز گذشته سرانجام گمانه ها تبدیل به واقعیت شد و اطلاعیه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر شک و گمان ها پایان داد. 

شرکت  پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرده به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود و در همین راستا از مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند خواسته شده از روز شنبه ۳ آذر ماه، حداکثر لغایت شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.

هرچند این شرکت با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده از هموطنان محترم درخواست کرده نسبت به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نکنند اما خبر استفاده مجدد از کارت سوخت سبب بروز نگرانی در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه دهک های پایین شده و آنها دایم در هراس بالا رفتن قیمت بنزین هستند. 

مسوولان مختلف علت اصلی این اقدام را جلوگیری از قاچاق سوخت ذکر می کنند زیرا نوسانات نرخ ارز و قیمت پایین حامل‌های انرژی در مقایسه با کشورهای همسایه، قاچاق این سوخت را افزایش داده و باید گفت قاچاق سوخت سبب شده تامصرف بنزین رشد چشمگیری در کشور داشته باشد.

هرچند سئوال مردم این است که با توجه به حجم بالای قاچاق روزانه بنزین چرا دولت و مسوولان توانایی مقابله با این اقدام خلاف قانون را ندارند و مانند همیشه ممکن است مصرف کنندگان به اصطلاح خرد تاوان این ضرر ملی را از جیب خود و با گران شدن بنزین بپردازند؟‌

یکی دیگر از مواردی که سبب سوالات فراوان شده، مساله هزینه صدور کارت های سوخت جدید است و اینکه ممکن است با وجود اخذ میلیاردها تومان از مردم بابت صدور این کارت،‌بازهم شاهد قاچاق بنزین و کاهش نیافتن میزان مصرف باشیم در این صورت چی کسی ضرر مردم را جبران می کند که هم بنزینشان سهمیه بندی شده و هم بابت کارت های جدید مبالغی را پرداخت کرده اند اما در واقعیت بازهم  باید از کارت جایگاه داران استفاده کنند. 

*اتصال کارت بانکی به کارت سوخت

با افزایش ابهامات، روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه سفر با هیات دولت به استان آذربایجان غربی سفر اعلام کرد: بیش از 10 میلیون خودرو، کارت سوخت ندارند که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، به جای اینکه مردم در صف بایستند با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی آنها به کارت سوخت متصل می شود.

وی بیان کرد: برای صدور  این تعداد از کارت سوخت باید 330 میلیارد تومان هزینه می کردند درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، آنرا به کارت بانکی متصل کردیم تا به جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس بعلاوه 10(+10 )ثبت نام کنند تا بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می شود.

وی تاکید کرد:  بیش از 23 میلیون کارت سوخت برای خودرو و موتوسیکلت ها در کشور صادر شده است.

 آذری جهرمی اصلاح فرایندها را باعث بهبود خدمات دهی به مردم دانست و گفت: رییس جمهوری بر این موضوع تاکید ویژه ای دارد و برای جلوگیری از قاچاق سوخت، ستاد مدیریت سوخت کشور و شرکت ملی پخش و پالایش طی اطلاعیه ای اعلام کردند که چقدر از منابع کشور قاچاق می شود و چقدر از پول یارانه در جیب عده ای از قاچاقچیان می رود و اعلام کردند سوختگیری با استفاده از کارت سوخت باشد.
این کار امکان جدیدی است که در این دوره از ثبت نام در اختیار مشترکین قرار گرفته شده تا روند صدور کارت سوخت با سرعت بیشتری انجام شود و در نهایت اقتصاد کشور از آن منتفع شود.
حال باید دید دولت تا ۲۴آذر چگونه روند صدور کارت سوخت های جدید را مدیریت می کند و آیا با این کار می توان نسبت به قطع قاچاق سوخت از کشور امیدوار بود یا خیر؟‌

۲۲۳۲۲۴

نظر شما