شناسهٔ خبر: 29478026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش دیرهنگام عادل الجبیر به گزارش سازمان سیا

وزیر خارجه عربستان در واکنشی دیرهنگام به گزارش سازمان سیا، اعلام کرد که پادشاه و ولیعهد سعودی جزء خطوط قرمز هستند و اجازه نمی دهیم کسی به ساحت آنها اهانت کند!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگویی مشروح با وب سایت روزنامه الشرق الاوسط، به اظهارات مقامات ترکیه و گزارش سازمان سیا واکنش نشان داد. او در این گفتگو ضمن رد ادعاهای مطرح شده در واکنش به گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول قتل جمال خاشقچی اعلام کرده بود گفت: این اتهامات به هیچ عنوان صحت ندارد و ما به طور قطع گزارش های سازمان (سیا) که ولیعهد سعودی را مسئول قتل خاشقچی اعلام کرده است رد می کنیم.

وزیر امور خارجه سعودی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت: روایت رسمی عربستان سعودی از قضیه قتل خاشقچی تغییری نکرده است و تیم اجرای عملیات قتل گزارش نادرست و گمراه کننده ای به دادستانی ارائه کرده بود. در این چارچوب ما هر گونه تلاش برای بهره برداری سیاسی از پرونده خاشقچی را کاملا رد و اعلام می کنیم محقق شدن عدالت در پرونده جمال خاشقچی پیش از اینکه یک خواسته بین المللی باشد یک خواسته سعودی است.

وی افزود: پادشاه و ولیعهد سعودی جزء خطوط قرمز هستند و اجازه نمی دهیم کسی به ساحت آنها اهانت کند. به طور قطع هرگونه گمانه زنی در مورد نقش داشتن ولیعهد در پرونده خاشقچی را اهانت به ایشان تلقی کرده و قویا رد می کنیم. مقامات ترکیه تأکید کردند که ولیعهد در دایره اتهامات آنان قرار ندارد.

الجبیر در ادامه گفت: اظهارات برخی از مقامات ترکیه باعث ایجاد شکاف در روابط دو کشور تشد و ما چنین چیزی را نمی خواهیم. از ترکیه می خواهیم اگر اسنادی در اختیار دارد آن را در اختیار دادستانی عمومی قرار دهد تا به دادگاه ارجاع داده شود. متاسفانه ترکیه اسناد خواسته شده در مورد پرونده خاشقچی را تا کنون در اختیار دادستانی عمومی سعودی قرار نداده است و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: در عین حال از موضع مثبت ترکیه در مورد تشکیل کمیته تحقیقاتی مشترک قدردانی می کنیم. ریاض به محاکمه و دادگاهی متهمین در پرونده خاشقچی بر اساس اسناد و اعترافاتی که به آن دست یافته است اقدام می کند. هر کسی خواهان تحقق عدالت در پرونده خاشقچی است اسناد و مدارکی را که در اختیار دارد به سیستم قضایی سعودی تحویل دهد.

وزیر امور خارجه سعودی تاکید کرد: رهبری عربستان تمایل دارد روابط راهبردی و تاریخی با آمریکا را حفظ کند. تحریم های آمریکا علیه شخصیت های حقیقی و مستقل اعمال شده است و عربستان سعودی و اقتصاد آن را هدف قرار نمی دهد.


 آمریکا دولت یا اقتصاد عربستان را تحریم نکرده است

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: تحریم های آمریکا در مورد مساله خاشقچی فردی است و دولت یا اقتصاد عربستان را هدف قرار نداده است.

به نوشته بامداد سه شنبه الشرق الاوسط، عادل الجبیر افزود: عربستان سعودی برحفظ روابط راهبردی و تاریخی خود با آمریکا و تحکیم این روابط تاکید دارد.

به گزارش ایرنا، وی مدعی شد: منظور مقام های ترکیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نبوده است.
وزیر خارجه عربستان همچنین درباره اظهارات اولیه و ضد ونقیض این کشور در مورد قتل خاشقچی و انکار آن از سوی مقام های سعودی گفت: آنچه که اتفاق افتاد این است که گروهی که این عملیات را انجام داد گزارش های دروغین و گمراه کننده ای ارائه کرد که باعث شد تا ابتدا این مساله رد شود و زمانی که مشخص شد که گزارش آن ها دروغ بوده، پادشاه عربستان دستور انجام تحقیق از سوی دادستان را صادر کرد.
وی درپاسخ به این سوال که اردوغان اعلام کرده که یک فایل صوتی درباره قتل خاشقچی برای مسئول اطلاعات عربستان پخش کرده با انکار این موضوع گفت: دادستانی عربستان اعلام کرده است که مدرکی از سوی طرف ترک ارائه نشده و ما امیدواریم تا طرف های ترک مدارک و شواهد خود از جمله این فایل صوتی را تحویل ما بدهند.

جبیر اضافه کرد: دادستانی عربستان در صورت یافتن شواهد جدید آن را شفاف و صریح اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه عربستان در پایان گفت: روابط عربستان سعودی با شرکای جهانیش روابطی راهبردی و مهم در مقابله با چالش های مشترک است و شرکای عربستان از نقش عربستان و جایگاه این کشور آگاه هستند و ما به همکاری خود با شرکایمان ادامه خواهیم داد.

خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای انجام امور اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.
این قتل توسط عوامل سعودی انجام شده و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)به این نتیجه گیری رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور این قتل را داده است.

52310

نظر شما