شناسهٔ خبر: 29476178 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استکی در گفت‌وگو با میزان:

مربی تیم ملی نباید در مسائلی که ارتباطی به او ندارد دخالت کند/ با قهر و مصاحبه هیچ کاری پیش نمی‌رود/ مگر می‌شود پیشکسوت بوکس از شکست تیم ملی خوشحال شود؟

خبرگزاری میزان- سرمربی سابق تیم ملی بوکس گفت: مگر می‌شود یک پیشکسوت بوکس از باخت تیم ملی خوشحال شود؟ شاید خود این آقایان در سال‌های گذشته همچین اخلاقی داشتند که فکر می‌کنند بقیه هم اینگونه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، علیرضا استکی سرمربی سابق تیم ملی بوکس که اکنون عضو شورای فنی و سخنگوی این شورا است و مربی اختصاصی امیر علی اکبری هم محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار میزان صحبت‌های جالبی در خصوص مسائل مختلف انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

*دلیل سفر امیر علی اکبری به دبی چه بود؟

امیر یک هفته به دبی سفر کرد تا هم از نظر روحی ریکاوری شود و هم چند روزی با یک مربی جوجیتسو تمرین کند. البته او دو روز قبل به ایران برگشت و طبق برنامه تمرینات را با هم پیگیری می‌کنیم. به احتمال فراوان امیر بهمن ماه سال جاری باید به مصاف واخائف برود اما هنوز این پیکار قطعی نشده است.

*گویا حمید قلی‌پور هم مدتی است با شما تمرین می‌کند.

حمید یکی از نوابغ رشته‌های رزمی ایران است و سال‌ها برای ووشوی ایران افتخار آفرینی کرده و چند وقتی است با ما تمرین می‌کند.

*بوکس ایران پس از بازی‌های آسیایی به آرامش خاصی رسیده است. در این خصوص صحبت کن.

امیدوارم آرامش قبل از طوفان نباشد! متاسفانه بوکس در این چند سال آنقدر حاشیه داشته که به این آرامش، زیاد عادت ندارد و هر آن حس می‌کنیم قرار است باز هم اتفاقی بیفتد که البته امیدوارم اینگونه نباشد.

*مربی تیم ملی بزرگسالان چندی پیش در خصوص رقابت‌های نوجوانان و شرایط سنی این رویداد صحبت کرده بود.

واقعا نمی‌دانم این کار‌ها چه سودی برای بوکس ایران دارد و چرا باید مربی تیم ملی در خصوص شرایط سنی رقابت‌های نوجوانان و جوانان صحبت کند. مربی وظایفی دارد و نباید بیشتر از آن کاری کند و در مسائلی که هیچ ارتباطی به او ندارد، دخالت کند. وقتی یک نفر قهرمان است، می‌گوییم جوان است و اشتباه می‌کند، اما لباس مربیگری تیم ملی خیلی مقدس است و باید ارزش آن حفظ شود.

ررررررررررررر
*به نظرت این صحبت‌ها چه دلیلی دارد؟

اینکه هر وقت احساس خطر می‌کنیم دست به مصاحبه بزنیم و فکر کنیم با این کار به هدف خود می‌رسیم، کار درستی نیست. مطمئن باشید با قهر و مصاحبه کار جلو نمی‌رود، چون بوکس ایران آنقدر چاله چوله دارد که وقتی برای این چیز‌ها باقی نمی‌ماند.

*تو جزو کسانی بودی که می‌توانستی بعد از بازی‌های آسیایی خیلی انتقاد کنی، اما این کار را انجام ندادی.

هنوز هم معتقدم هیچکس اندازه من نمی‌توانست پس از بازی‌های آسیایی صحبت‌های مخرب یا انتقادی کند، اما من همیشه منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهم و به فکر آینده آن جوان‌هایی هستم که از قشر ضعیف جامعه به بوکس روی میاورند تا شاید با قهرمانی در این رشته به جایی برسند.

*چرا همیشه عده‌ای در بوکس ایران معترض هستند و با هیچکس سازش ندارند؟

به نظر من بچه‌های استخوان خرد کرده بوکس باید پای کار بیایند و به جای حرف زدن در صفحات مجاری، راهکار ارائه بدهند و در نهایت هم یک نفر انتخاب شود که به شرایط تیم ملی سر و سامان دهد. اگر قرار باشد هیچ نظارتی روی کار مربیان تیم ملی نشود، نتایج مثل بازی‌های آسیایی خواهد شد.

*رئیس فدراسیون را تا چه اندازه در عدم نتیجه گیری تیم ملی در جاکارتا مقصر می‌دانی؟

همه این نتایج به انتخاب اشتباه افشین داوری برمی‌گردد که بدون هیچ مطالعه‌ای و برای اینکه رئیس فدراسیون شود، کادر فنی تیم ملی بزرگسالان را تغییر داد. وقتی ثوری راس کار آمد، مجبور بود به دلیل زمان کوتاهی که داشت کار را با کادر فنی قبلی ادامه دهد و به مربیان فضا داد تا از شرایط موجود استفاده کنند، اما آقایان فقط سوءاستفاده کردند و نتیجه هم همان شد که دیدید.

*پس معتقد هستی حسین ثوری در این مدت کوتاه نمی‌توانست کاری انجام دهد.

بله دقیقا همینطور است؛ رئیس فدراسیون تیم ملی را پیش از بازی‌های آسیایی به ۴ تورنمنت اعزام کرد و هرکاری می‌توانست برای تیم جوانان و بزرگسالان انجام داد و این نتایج ضعیف به مربیان برمی‌گردد.

ررررررررررررر*اما شورای فنی پس از جاکارتا هم تصمیم به ابقای کادر فنی تیم ملی گرفت.

کادر فنی تیم ملی معتقد بود که زمان کافی در اختیار نداشته که من اصلا این حرف را قبول ندارم، اما در این برهه از زمان بهترین تصمیم این بود که احدی به کار خود ادامه دهد. متاسفانه این موضوع در بوکس به عادت تبدیل شده که وقتی یک تیم نتیجه نمی‌گیرد، ابر و ماه و خورشید و فلک را مقصر می‌دانیم جز کادر فنی، اما اگر روی کار مربیان به درستی نظارت شود و دلیل این ناکامی را آسیب شناسی کنیم، رفته رفته اوضاع بهتر خواهد شد.

*در کوران بازی‌های آسیایی بود که برخی‌ها علیه یکدیگر موضع‌گیری کردند. چه نظری در این خصوص داری؟

این خیلی زشت است که یک مربی که خودش قبلا بوکسور بوده در صفحه شخصی خودش بنویسد دشمنان من کبکشان خروس می‌خواند! مگر می‌شود یک پیشکسوت بوکس از باخت تیم ملی خوشحال شود؟ شاید خود این آقایان در سال‌های گذشته همچین اخلاقی داشتند که فکر می‌کنند بقیه هم اینگونه هستند. در مجموع به نظرم این کری‌خوانی‌های مجازی هیچ کمکی به پیشرفت بوکس نمی‌کند.

*چه شد که تصمیم گرفتی به شورای فنی بوکس ایران بروی و به فدراسیون کمک کنی؟

حس کردم در آن برهه خیلی به ناحق به حسین ثوری حمله شد، چون او هنوز یک سال نیست که سکان بوکس ایران را به دست گرفته و نیاز به زمان دارد. چون خودم هیچوقت در سایه قرار نمی‌گیرم و دوست ندارم پشت کسی قایم شوم، تشخیص دادم الان زمان کمک به بوکس ایران و به حسین ثوری است و امیدوارم بتوانم در آینده بیشتر به این رشته کمک کنم.

*در خصوص انتخاب سیامک صالحی به عنوان نایب رئیس فدراسیون صحبت کن.

به نظر من بهترین انتخاب ثوری تا این لحظه سیامک صالحی بوده است. او یک نیروی بسیار قوی است که دنبال مطرح شدن نامش نیست و بر خلاف بعضی‌ها فقط به خاطر کمک به بوکس آمده و تاثیر این انتخاب را در آینده خواهید دید.

*به نظرت بوکس ایران می‌تواند در آینده نزدیک روی ریل خوشبختی بیفتد؟

متاسفانه از نظر نیروی انسانی در مضیقه هستیم و بوکسور‌ها نیاز به پیشرفت بیشتری دارند. وقتی شرایط اینطور است، باید در امور مدیریتی بیشتر کار کنیم و بهترین تصمیم را بگیریم، چون هر دقیقه‌ای که وقت تلف می‌شود، یک گام از موفقیت دور خواهیم شد. به نظرم برنامه‌ریزی اصلی بوکس باید برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و المپیک ۲۰۲۴ باشد.

گفت‌وگو از سعید میرزائیان

انتهای پیام/

نظر شما