شناسهٔ خبر: 29474995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعضای خاندان سعودی در تلاش برای تغییر ولیعهد عربستان

رویترز به نقل از سه منبع آگاه در خاندان سلطنتی عربستان گزارش داد که به دنبال قتل خاشقجی، بسیاری از اعضای این خاندان در تلاشند تا از پادشاه شدن محمد بن‌سلمان جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

اعضای خاندان سعودی در تلاش برای تغییر ولیعهد عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه در خاندان سلطنتی عربستان گزارش داد که به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، بسیاری از اعضای خاندان پادشاهی در تلاش هستند تا از پادشاه شدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، جلوگیری کنند. 

به گفته این منابع، ده‌ها شاهزاده و عموزاده از خاندان آل‌سعود به دنبال تغییراتی در مسیر جانشینی پادشاه هستند، اما تا زمانی که وی (ملک سلمان) زنده است اقدام خاصی صورت نمی‌دهند؛ زیرا معتقدند که او هیچ وقت از تصمیم خود در زمینه ولیعهدی پسرش محمد منصرف نخواهد شد.

این منابع در ادامه به رویترز گفته‌اند شاهزاده‌ها و پسرعمو‌ها در حال بحث در زمینه امکان جانشینی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر تنی ۷۶ ساله ملک سلمان و عموی محمد بن سلمان، که مورد حمایت کامل اعضای خاندان پادشاهی، مقامات اطلاعاتی و برخی قدرت‌های غربی قرار دارد، هستند و معتقدند وی می‌تواند پس از مرگ پادشاه کنونی، تاج و تخت را در اختیار بگیرد.

احمد بن عبدالعزیز ماه گذشته پس از دو سال و نیم اقامت در انگلیس به عربستان بازگشت. وی در زمان اقامت در این کشور به صورت تلویحی از سیاست‌های برادر بزرگتر خود یعنی ملک سلمان و پسرش در منطقه بویژه در قبال قطر و یمن انتقاد کرده بود.

به عنوان نمونه، زمانیکه تعدادی از معترضان با تجمع مقابل خانه او در لندن، علیه آل‌سعود شعار دادند و از جنگ یمن و محاصره قطر انتقاد کردند، او در پاسخ گفت: "آل‌سعود کاره‌ای نیست، همه چیز در دست دو نفر است."

پس از این اظهارنظر، شایعاتی درباره اختلاف او با خاندان پادشاهی عربستان منتشر شد تا اینکه او با انتشار بیانیه‌ای در توییتر به این شایعات پاسخ داد.

گفته می‌شود بازگشت احمد بن عبدالعزیز با ضمانت آمریکا و انگلیس صورت گرفته و مسئولان آمریکایی و انگلیسی به او گفته‌اند اجازه نمی‌دهند در عربستان آسیبی به او برسد.

به گفته دو منبع آگاه، احمد بن عبدالعزیز یکی از سه عضو شورای بیعت عربستان بود که در سال 2017 با ولیعهدی محمد بن سلمان مخالفت کرد.

انتهای پیام/

تلاش برای پایین کشیدن بن سلمان از قدرت در خاندان سعودی

نظر شما