شناسهٔ خبر: 29474460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ترمینال سلام و آزادراه تهران-شمال دو پروژه مهم بنیاد مستضعفان

اقتصاد ایران:

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: آزادراه تهران - شمال و ترمینال سلام فرودگاه امام دو پروژه ارزشمند در حال اجرا توسط بیناد مستضعفان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس به همراه رئیس و تعدادی از مدیران بنیاد مستضعفان از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از پروژه های اجرایی این فرودگاه بازدید کردند.

در جریان این بازدید محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به پیشرفت ملموس و قابل تأمل پروژه نسبت به سال قبل تصریح کرد: در کشور دو پروژه ارزشمند از بنیاد دیدم که واقعا جای قدردانی دارد. یکی آزاد راه تهران ـ شمال که یکی از پروژه‌های کم نظیر کشور از حیث سختی و پیچیدگی‌های فنی به ویژه در حوزه ساخت تونل‌ها و بزرگراه‌های آن و دیگری همین پروژه احداث ترمینال سلام.

نماینده مردم جهرم در مجلس با برشمردن برخی از شاخصه‌های پروژه احداث ترمینال سلام از جمله تکنولوژی‌های به کارگرفته شده برای احداث و همچنین استفاده حداکثری از مصالح و کالای ایرانی داخل کشور برای ساخت پروژه، سرعت تکمیل پروژه را قابل تحسین و تقدیر دانست.

وی تاکید کرد: این همه توانمندی نشان می‌دهد که بنیاد مستضعفان که در گذشته از آن به عنوان نهادی برای حمایت از اقشار محروم کشور یاد می‌شد، امروز به نهادی حامی توسعه پایدار کشور بدل شده است. یعنی در کنار ما قانونگذاران و دولت، آستین‌ها را بالا زده و زیر بار سنگین انجام پروژه‌های بزرگ، تاثیرگذار و زیرساختی رفته است که اتفاقا این رویه کمک به دولت در پروژه‌های زیرساختی رویه درست و به جایی است.

رضایی کوچی افزایش اعتماد و خودباوری را از جمله دیگر دستاوردهای پروژه‌هایی اینچنینی دانست و گفت: انجام اینگونه پروژه‌ها نوید بخش این پیام است که ما در داخل کشور، اگر بخواهیم، می توانیم با اتکا به توان داخلی، کارهای بزرگی را انجام دهیم و به سرانجام برسانیم. مهم این است که اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم و به خودباوری بیشتری برسیم. معتقدیم کشور آمادگی آن را دارد که بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات دانش و تخصص فنی و مهندسی در بخش‌های صادراتی خود به ۱۵ کشور همسایه که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند داشته باشد.

وی تصریح کرد: در همین راستا جلساتی با حضور وزیر امور خارجه و نمایندگان پیمانکاران برگزار کردیم تا بتوانیم از حضور پیمانکارانمان در سایر کشورها بهره بریم. چرا که معتقدیم به جای آنکه بخواهیم روی درآمد ناشی از فروش نفت با این همه نوسان مختلف تاکید کنیم، باید به سمت دیگر درآمدهای پایدار حرکت کنیم که یکی از آن‌ها استفاده از همین شیوه یعنی تولید و صادرات دانش فنی و تخصصی مهندسان و پیمانکاران است که پروژه ساخت این ترمینال نمادی از همین توانمندی است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهداف ترسیم شده برای احداث شهر فرودگاهی و دستاوردهای آن گفت: وقتی که قانونگذار اینجا را شهر فرودگاهی تعریف و آن را از زیرمجموعه شرکت فرودگاهی خارج کرد، به دنبال احداث شهری مستقل بود که تنها بخشی از آن احداث این فرودگاه بود. شهری که می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی بزرگی را برای کشور به همراه بیاورد. برای همین هم بود که اینجا منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تعریف شد.

رضایی کوچی با بیان اینکه بارها در کمیسیون عمران مجلس در مورد شهر فرودگاهی و نقشی که می‌تواند در رونق اقتصاد کشور داشته باشد، بحث و تبادل نظر شده گفت: من در یکی از جلسات کمیسیون عمران که در همین زمینه برگزار شده بود گفتم که اگر قرار است این فرودگاه واقعا بتواند نقشی تاثیرگذار در ظرفیت آفرینی کشور ایفا کند، باید حتی از زیر چتر وزارت راه و شهرسازی هم خارج شود، چون به هر حال ظرفیت آن‌ها و منابعشان محدود است. پس باید ظرفیت این فرودگاه را افزایش داده و آن را از زیرمجموعه وارت راه و شهرسازی به زیرمجموعه معاون اول رئیس جمهور ارتقاء دهیم. چون اگر قرار است وزارت صنعت، اقتصاد، بهداشت و... در اینجا سرمایه گذاری کنند، فردی متولی آن باشد که بتواند این وزارتخانه‌ها را هدایت و نظارت کند و دستگاه‌ها نیز از دستوراتش تبعیت کنند.

رضایی کوچی با اشاره به نقشی که فرودگاه امام خمینی (ره) در جابه جایی مسافران و گردشگران می‌تواند داشته باشد گفت: منتظریم که در سایر پروژه‌های بزرگ شهر فرودگاهی هم شاهد حضور بنیاد مستضعفان باشیم تا بتوانیم به آمار ۱۰۰ میلیون مسافر و گردشگر دست پیدا کنیم. در حال حاضر فرودگاه مهرآباد به خاطر محدودیت فضای اطراف آن و تعداد پروازهای صورت گرفته دیگر کشش توسعه بیشتر را ندارد؛ بنابراین طبیعی است که باید به فکر جایگزینی مناسب برای آن باشیم که این فرودگاه می‌تواند این نقش را به خوبی برای پروازهای داخلی ایفا کند. ما هم در کمیسیون عمران مجلس از تمامی زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی حمایت می‌کنیم.

سعیدی کیا: دست ها و مغزها کشور را می سازد نه پول نفت

در ادامه برنامه بازدید از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: باید این عبارت را باور کنیم که پول نفت کشور را از مشکلات رها نخواهد کرد و ما باید باور کنیم که مغزها و دست‌های مردم است که کشور را آباد می‌کند.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم هم اگر اراده مشترک و همکاری شکل بگیرد می‌توان پروژه‌های بزرگی را به سرانجام رساند. توانایی مهندسی کشور بالاست و پروژه‌های بسیار خوبی در کشور در حال انجام است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به طرح پیشرفت و آبادانی قلعه گنج گفت: من از همه اعضای کمیسیون عمران در خواست می‌کنم به قلعه گنج بیایند و ببینند مردم محروم‌ترین نقطه کشور چه کارهایی انجام داده اند. بنیاد مستضعفان تنها بستر اقدامات را فراهم کرده است، اما توان آبادانی در مردم وجود دارد.

سعیدی کیا با اشاره به اهمیت بسترسازی مدیران ارشد کشور برای فعالیت اقتصادی مردم گفت: ما به عنوان مدیران کشور باید بستری امن برای فعالیت‌ها و تلاش مردم فراهم کنیم. منظور من از بستر امن مفاهیم امنیتی نیست بلکه منظورم حذف مقررات زائد و دست و پا گیر، سیاست گذاری اثربخش و کارا، حمایت، هدایت و نظارت موثر است تا مردم بتوانند به خوبی تلاش کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما