شناسهٔ خبر: 29474352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاروان مهاجران در مسیر آزادی یا بحران انسانی

نیویورک - ایرنا - بخشی از کاروان بزرگ مهاجران که از حدود یک ماه پیش حرکت خود را به سوی مرزهای آمریکا آغاز کرده است، اکنون در نزدیکی مرز کالیفرنیا با محدودیت ها و ممنوعیت های فراوانی مواجه شده اندکه می تواند منجر به یک بحران انسانی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیشتر این مهاجران از هندوراس و السالوادور با پای پیاده یا هر وسیله ممکن مسافتی قریب به چهار هزار و 500 کیلومتر را به سوی سرزمین های شمالی حرکت کرده اند تا به رویای زندگی بهتر دست یابند.
منابع غربی میزان قتل در هندوراس را 43 تن در هر 100 هزار نفر اعلام کرده اند که البته مشابه نیواورلئان یا دیترویت آمریکا است اما چشم انداز ضعیف اقتصادی این کشور 9 میلیون نفری، دیگر عامل مهاجرت اتباع آن دانسته شده است.
آمارهای بانک جهانی می گوید در هندوراس سرانه هر نفر حدود 120 دلار در ماه است و از هر سه نفر، دو نفر در فقر زندگی می کنند.
برخی هم به دلیل فرار از شرایط حاکم بر محل زندگی خود از سوی گروه های گانگستری همچون ام اس-13 که گروهی تبهکار خشن معرفی شده اند، خود را با این مهاجران همراه کرده اند اما می توان گفت که السالوادور و هندوراس دو کشور بسیار فقیر در آمریکای لاتین هستند که از عهده تامین زندگی مناسب برای شهروندان خود بر نیامده و به این دلیل، سیل مهاجران برای دست یافتن به یک زندگی بهتر، راه هزاران کیلومتری را برگزیده است.
این کاروان روزانه حدود 50 کیلومتر طی طریق می کند و در حالی خود را به مرزها می رسانند که صدها نفری که پیشتر به مرز مکزیک و آمریکا در منطقه تیوانا در جنوب کالیفرنیا رسیده اند، هنوز مجالی برای عبور از آنها نیافته اند.
نخستین موج بزرگ کاروان مهاجران سه شنبه صبح وارد این شهر شد اما به جای رفتن به پناهگاه هایی که برای 900 نفر مجهز شده بود، بسیاری از آنها تصمیم گرفتند در حصار مرزی تیوانا بمانند.
حصار مرزی در تیوانا و کالیفرنیا، دیوار آهنی است که با میله های بلند ایجاد شده و یک سر آن در آب های اقیانوس قرار گرفته است. در پشت این میله های آهنی هم 6 هزار سرباز آمریکایی مستقر شده که اخیرا پس از دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به این منطقه اعزام شده اند.
آمریکایی ها هم برای اجازه دادن به این مهاجران که در پناهگاه های مرزی کالیفرنیا اقامت کنند، روزانه تنها درخواست مهاجرت 100 نفر را بررسی می کنند. این در حالی است که هزاران مهاجر در راه نیز به آنها ملحق می شوند و حضور این افراد که پیش بینی می شود به 10 هزار نفر برسد، در شهر مرزی تیوانا رو به افزایش گذاشته است.
مقامات محلی گفته اند بودجه آنها برای رسیدگی به مهاجران و ایجاد سکونت گاه های موقت تنها کفاف دو هفته را می دهد و از دولت خواسته اند 4 میلیون دلار به آنها اختصاص دهد. آنها نگران تامین آب آشامیدنی و غذا برای این تعداد از مهاجران هستند که معلوم نیست تا چه زمانی در این منطقه حضور خواهند داشت.
یو اس ای تو دی می نویسد در روز جمعه هجده توالت سیار در زمین فوتبال تیوانا قرار گرفت تا حدود 2 هزار تن از کاروان مهاجرانی که به این منطقه رسیده اند، از آن استفاده کنند و تعدادی هم حمام های سیار تعبیه شده است.
از سوی دیگر دولت ها به آخر سال مالی خود نزدیک شده اند و اختصاص بودجه برای سرویس دهی به این حجم زیاد از مهاجران که در یک زمان وارد شده اند، بسیار سخت دانسته شده است.
این شرایط، ساکنان محلی را عصبانی کرده و عده ای به مخالفت با آن برخاسته اند. معترضان به این وضعیت روز یکشنبه با به حرکت در آوردن پرچم مکزیک در یک و نیم کیلومتری مرز آمریکا خطاب به مهاجران شعار دادند «خارج شوید!».
آنها مهاجران را برای تیوانا هرج و مرج آور، ناپسند و خطرناک دانستند و با بیان این که با مهاجرت قانونی مشکلی ندارند، این سبک از حرکت آنها در مکزیک را نوعی تهاجم خواندند و ابراز نگرانی کردند که مالیات های آن ها صرف رسیدگی به این مهاجران شود.
معترضان همچنین از دولت خواستند تا سوابق این مهاجران را بررسی کنند تا مبادا سوء سابقه جنایی داشته باشند و از سیاست های دونالد ترامپ در سخت گیری های مرزی پیروی کنند.
رئیس جمهوری آمریکا پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره که در ششم نوامبر (15 آبان ماه) برگزار شد، کاروان بزرگ مهاجران را نوعی «تهاجم» خوانده و آن را محکوم کرده بود.
ترامپ روز یکشنبه هم در توئیتری با این ادعا که «آمریکا برای این تهاجم بسیار بد آماده است و برای آن صبر نخواهد کرد»، گفت: آنها باعث ایجاد جرم و مشکلات بزرگ در مکزیک می شوند.
وی اضافه کرد: به خانه برگردید.
برخی از مهاجران هم گفته اند خدمات دهی به آنها به طور عمدی رو به کاهش است تا نا امید شده و به خانه هایشان بازگردند.
آنها اکنون در زمین های چمن و میادین ورزشی مستقر شده اند و امید آن را دارند که بتوانند از طریق بالا رفتن از دیوارهای مرتفع مرزی یا از طریق شنا کردن از آب های اقیانوس خود را به آن سوی مرز برسانند و وارد کالیفرنیا شوند.
دو مسیری که رد شدن از آن، افتادن در مشکل ها است و ماندن در پشت این میله ها هم برباد رفتن رویاها و غلتیدن در یک بحران انسانی که گذشت زمان، آن را تشدید خواهد کرد.
اگرچه مقامات مکزیک اطمینان داده اند که نخواهند گذاشت این وضعیت به یک بحران انسانی تبدیل شود اما نگرانی از ناتوانی در رسیدگی به این حجم از مهاجران بی خانمان و عاری از هرگونه کار و درآمد، و تبدیل آن به درگیری با ساکنان یا ایجاد مشکلات عدیده حقوق بشری وجود دارد.
اروپام*1429 ** 1546

نظر شما