شناسهٔ خبر: 29473942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد نگاه کردن

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد نگاه کردن

صاحب‌خبر -

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)


احكام نگاه كردن
سؤال 1003- آيا جايز است براى زن نظر نمودن به صورت اجنبى كه مى‏شناسد او را؟

جواب: بله اشكال ندارد بدون لذت بردن.

سؤال 1004- آيا جايز است براى مرد يا زن نظر نمودن به صبيه مميزه در مابين ناف و دو زانوى او؟

جواب: اشكال ندارد در صورتى كه براى مرد تهييج شهوت نباشد.

سؤال 1005- نظر كردن به مو و بدن زن ديوانه جايز است يا خير؟

جواب: نظر مزبور حرام است. واللََّه العالم.

سؤال 1006- آيا جايز است براى مرد نظر كردن به پيرزن بدون تلذذ و ريبه؟

جواب: در چنين فرضى اشكال ندارد.

سؤال 1007- آيا جايز است براى مرد نظر نمودن به زنهايى كه هيچ گونه اشتهايى در حق آنها نمى‏كرده، مانند زنهاى سياه چهره يا چهره‏هاى آبله‏اى بدون تلذذ و ريبه؟

جواب: در چنين صورتى اشكال ندارد.

سؤال 1008- آيا در صورتى كه قلباً اعتنايى نباشد و نگاه كردن به مو و گردن و بازوى نامحرم تأثيرى در مرد نداشته باشد باز هم نگاه كردن اشكال دارد؟

جواب: در صورتى كه آن زنها از آن زنهايى مى‏باشند كه اگر نهى كنيد آنها را از بى‏حجابى اعتنا نمى‏كنند نگاه كردن بدون قصد لذت و شهوت مانعى ندارد و در غير آنها جايز نيست.

سؤال 1009- آيا كشف نمودن زن آنچه را كه واجب دانسته شده پوشش آن مانند موى و ساق پا و مثلاً خارج شدن زن به اين صورت در خيابانها با ديدن مردها او را و لاابالى بودن او، آيا اين امارات كافى است در حكم نمودن بر آن زن از اينكه از كسانى است كه باز داشته نمى‏شود از نهى از تكشف؟

جواب: اگر اين امارات فايده اطمينان را بدهد به اين صفت، اشكالى ندارد.

سؤال 1010- در منهاج فرموده‏ايد جايز است نظر نمودن به اهل ذمه و زنهايى بى‏بند و بار آيا مراد جواز نظر است به خصوص صورت و دو كف، يا به همان اندازه كه اظهار نموده‏اند از موهاى سر و ساق پا و گردن و امثال آن؟

جواب: در آنچه اظهار نموده‏اند.

سؤال 1011- مرد يا زن اولادشان نمى‏شود آيا جايز است كه زن نزد مرد نامحرم يعنى طبيب برود كه بدن يا عورت او را معاينه كند و علاج نمايد يا خير و به همين بى‏اولادى بسازد، و يا آنكه مرد نزد طبيب برود كه عورت او را معاينه نمايد جايز است يا خير؟

جواب: جايز نيست مگر اينكه به حد ضرورت برسد. واللََّه العالم.

سؤال 1012- آيا جايز است براى زنى كه سالها گذشته و جنب نگرديده، اينكه
طبيب او را تفحص نمايد، تا معلوم شود عقيم گرديده يا خير، با اينكه مستلزم كشف عورت او مى‏گردد؟

جواب: چنين چيزى جايز نيست. س 1013- در بيمارستانها مرسوم است از مريض براى علاج او درجه حرارت مى‏گذارند و سنجش نبض او و فشار او و از اين قبيل امور، و چنانچه مريض امتناع بورزد او را طرد مى‏كنند و نسبت به علاج او اهتمام نمى‏ورزند، آيا جايز است هر يك از زن و مرد نسبت به ديگرى اين امور را انجام دهند؟
جواب: اگر ضرورت اقتضا كند چنين چيزى را يا حرج باشد اشكال ندارد.

سؤال 1014- در دانشگاههاى پزشكى واجب است بر دانشجو كه تفحص نمايند از زن اجنبيه و رجل اجنبى و اين تفحّص منجر مى‏گردد به كشف عورت چه قبل و چه دبر، و اين امر در اثناى درس او لازم است، آيا جايز است براى دانشجوى پزشكى در اثناى درس اين امر را انجام دهد و آيا اين امر براى طبيب جارى است چنانچه بر دانشجوى پزشكى جارى است؟

جواب: اين كار بنفسه جايز نيست و لكن اگر متوقف گردد حفظ نفسهاى محترمهء بر عمل مذكور اگر چه در آينده بوده باشد پس در اين صورت جايز است و همچنين حكم نسبت به طبيب.

نظر شما