شناسهٔ خبر: 29473742 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تزریق قطره‌چکانی اعتبار دولتی مترو

دنیای اقتصاد : به دنبال پیگیری‌های مدیریت شهری تهران برای دریافت سهم دولت از هزینه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، قرار است بخشی از یارانه بلیت متروی تهران در سال جاری طی چند روز آینده پرداخت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته خبر پرداخت ۹/ ۹ میلیارد تومان یارانه اتوبوسرانی تهران از سوی دولت اعلام شد. برابر اعلام فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران قرار است بخش دیگری از یارانه بلیت حمل و نقل عمومی پایتخت ظرف چند روز آینده پرداخت شود. پرداختی بعدی دولت بخشی از یارانه بلیت متروی تهران خواهد بود که در بودجه سال ۹۷ دولت منظور شده است. نوبخت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سهم تهران از میزان تخصیص یارانه بلیت حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها را محاسبه کرده است، ابراز امیدواری کرد در ماه‌های آینده نیز شاهد پرداخت بخش دیگری از یارانه بلیت مترو باشیم. سرجمع یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی تهران در سال جاری، آن‌گونه که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیش از این گفته، رقمی حدود ۷۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر تنها حدود یک‌هفتم از آن برای تخصیص به شرکت واحد اتوبوسرانی پرداخت شده است. در عین حال به نظر می‌رسد قرار است اعتبار دولتی بهره‌برداری متروی تهران نیز در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو طی چند قسط و به‌صورت قطره‌چکانی تخصیص پیدا کند که آن‌هم صرفا بابت هزینه‌های جاری مترو است و بابت کمک به ساخت و توسعه شبکه مترو، دولت هنوز پرداختی نداشته است. در عین حال مشخص نیست آیا تمام یارانه امسال تخصیص خواهد یافت یا نه. آنچه روز گذشته تحت عنوان یارانه بلیت اتوبوس پرداخت شد، اولین پرداختی دولت از بابت هزینه‌های حمل و نقل عمومی تهران طی دست‌کم دو سال اخیر است. نوبخت درباره پیگیری یارانه بلیت سال‌های گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: پیگیری این موضوع در شرایط فعلی نه سودمند و نه نتیجه‌بخش است و بعید به نظر می‌رسد با توجه به شرایط دولت قابل وصول باشد. بنابراین تمرکز مدیریت شهری در وهله اول وصول یارانه مصوب در بودجه سال جاری است.

در این میان سوال مهم نخبگان شهری درباره وضعیت تخصیص یارانه بلیت و کمک دولتی به حمل و نقل عمومی تهران این است که چرا با وجود همسویی دولت و مدیریت شهری به لحاظ سیاسی و خط مشی فکری، همچنان دولت از پرداخت سهم خود از هزینه‌های تحمیلی به تهران بابت استقرار پایتخت در این کلان‌شهر سر باز می‌زند؟ در دوره گذشته مدیریت شهری اختلافات سیاسی میان رئیس‌جمهور و شهردار وقت تهران بهانه عدم تخصیص یارانه‌ها و کمک‌های دولتی به مترو شده بود و این طور گفته می‌شد که در صورت همسویی این دو مجموعه به لحاظ سیاسی، مشکل برطرف خواهد شد. اما در طول دو سال گذشته با وجود این همسویی، کمترین تکالیف دولتی در قبال حمل و نقل عمومی نیز انجام نشد و اکنون پس از مدت‌ها بخش بسیار اندکی از یارانه بلیت پرداخت شده و بخشی در شرف پرداخت است.

نظر شما