شناسهٔ خبر: 29473532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من/ رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با فارس:

صادرات دلیل بالا رفتن قیمت لبنیات است/ دولت از اعمال تکلیف برای تولیدکنندگان بپرهیزد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه افزایش چند ماه اخیر قیمت لبنیات به دلیل بالا رفتن صادرات این محصول است، گفت: دولت باید از اعمال برنامه‌های تکلیفی روی تولیدکنندگان بپرهیزد، اگر ظرفیت‌های تولید ایجاد شود قیمت پایین می‌آید.

صاحب‌خبر -

احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه دلیل افزایش قیمت لبنیات در چند ماه اخیر چه بوده است، گفت: افزایش نرخ ارز باعث شد، لبنیات ایران در بازارهای جهانی قدرت رقابت بیشتری داشته باشد، بنابراین فرصتی برای تولیدکنندگان شد تا محصولاتشان را صادر کنند.

وی گفت: افزایش صادرات و بالا رفتن تقاضا باعث شد، قیمت داخل افزایش یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین ادامه داد: سال‌های گذشته پایین بودن نرخ ارز هزینه پنهانی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بود و قدرت رقابت را از آنها گرفته بود، اما اکنون قدرت رقابت آنها با افزایش نرخ ارز بیشتر شده و گرایش به صادرات افزایش یافته است.

کیخا گفت: دولت اگر می‌خواهد، قیمت محصولات لبنی را کاهش دهد، حق ندارد، هزینه و فشار را به جامعه کشاورزان و دامداران تحمیل کند. دولت باید ظرفیت‌های تولید را افزایش دهد که در این صورت قیمت متعادل خواهد شد. دولت باید از برنامه‌های تکلیفی برای تولیدکنندگان بپرهیزد. 

وی با بیان اینکه از تولید صادرات‌محور حمایت می‌کنیم، گفت: در صورتی که از تولید حمایت شود و قیمت تمام شده تولید پایین بیاید، قیمت محصولات کشاورزی مانند لبنی هم کاهش خواهد یافت. 

به گزارش فارس این موضوع توسط کاربران سامانه فارس من پیشنهاد شده بود که توسط خبرنگار فارس پیگیری شد.

انتهای پیام/ب

نظر شما