شناسهٔ خبر: 29472686 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

همتی از راه‌اندازی بازار متشکل ارز برای معامله آزاد خبر داد

2 برنامه عملیاتی بانک مرکزی ارز را دوباره نزولی کرد

روزنامه جوان

دو خبر درباره ساماندهی بازار ارز که یک دستورالعمل جدید بانک مرکزی به منظور بازگشت ارز‌های صادراتی و دیگری خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارز آزاد باعث شد تا دلار در روز گذشته بیش از ۶۰۰ تومان کاهش یابد و خود را در محدوده ۱۲۶۰۰ تومان برساند.

صاحب‌خبر -
دو خبر درباره ساماندهی بازار ارز که یک دستورالعمل جدید بانک مرکزی به منظور بازگشت ارز‌های صادراتی و دیگری خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارز آزاد باعث شد تا دلار در روز گذشته بیش از ۶۰۰ تومان کاهش یابد و خود را در محدوده ۱۲۶۰۰ تومان برساند.
به گزارش «جوان» طبق دستورالعمل جدید بانک مرکزی به منظور بازگشت ارز حاصل از صادارت، صادرکنندگان تا یک میلیون یورو از عرضه ارز در سامانه نیما معاف شدند که تقریباً این به معنای معاف‌شدن صادر‌کنندگان بخش خصوصی از عرضه دلارهایشان به سامانه نیما است. به این ترتیب می‌توان حدس زد دلیل افت شاخص بورس که در روز‌های گذشته ناشی از تعدیل قیمت‌های پتروشیمی و فولادی‌ها است برای چه بوده‌است.
مهم‌ترین بخش‌های، بخشنامه «نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور» به ترتیب زیر است:
- تمامی صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور می‌باشند.
- بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آن‌ها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد.
بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آن‌ها تا یک میلیون یورو است: از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف است. به علاوه می‌تواند از ارز‌های صادراتی برای چرخه تولید یا تجارت خود به شکل واردات استفاده کنند.
همچنین می‌توانند به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار کند و یا به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» عرضه کند.
اما صادرکنندگان بیش از یک میلیون یورو و تا سه میلیون یورو مکلفند ۵۰ درصد ارز صادراتی را به «سامانه نیما» واگذار کند. هر چند تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف است، اما مابقی ارز را باید به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
- در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کند (واردات در مقابل صادرات خود).
- به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار کند (واردات در مقابل صادرات غیر).
- به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» عرضه کند.
همچنین آن دسته از افرادی که بیش از ۳ میلیون یورو تا ۱۰ میلیون یورو صادرات دارند مکلفند ۷۰ درصد ارز صادراتی را در «سامانه نیما» عرضه کند. این دسته از افراد حقیقی و حقوقی مانند دیگر صادر‌کنندگان تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف هستند.
اما مابقی ارز را باید به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگرداند:
در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کند (واردات در مقابل صادرات خود).
اما بیش از ۱۰ میلیون دلار که عمدتاً صادر‌کنندگان مواد پتروشیمی و فولاد هستند، مکلفند ۹۰ درصد ارز صادراتی را در «سامانه نیما» عرضه کند که البته تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف است.
مابقی ارز را باید به طریق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
- در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده کند.
تبصره: فروش در «سامانه نیما» بیش از درصد مشخص شده در هر یک از سه دسته فوق، امکان‌پذیر است. علاوه بر این، دستورالعمل عبدالناصر همتی نیز در یک پست اینستاگرامی نوشت: بازار متشکل ارز برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.
متن پیام به‌شرح زیر است: «یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیاز‌های طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده‌است. جلسات متعددی با حضور کارشناسان و صاحبنظران بازار ارز و سرمایه و خصوصاً بانک‌ها و صرافی‌ها در بانک مرکزی تشکیل و ابعاد مختلف موضوع بررسی شد.
در نهایت، در مورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تأمین نیاز‌های خدماتی و خرد مردم به جمع‌بندی رسیدیم. این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.
صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند. امیدوارم این اقدام موجب شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز شود و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما باشد.»

نظر شما