شناسهٔ خبر: 29472148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جلوگیری از بافت‌فروشی در شیراز/رانت‌های گسترده در دفاتر تسهیل گری بافت فرسوده

عضو شورای شهر شیراز گفت: شهرداری شیراز با ایجاد سیستم پایش از بافت‌فروشی در شیراز جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسم مقیمی عضو شورای شهر شیراز در شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر شیراز گفت: طرح احیا و نوسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز از سالیان پیش مطرح و تاکنون در خبر‌ها و تصاویر از آن گفته شده است و بازدید‌های موضعی و میدانی از آن انجام شده متاسفانه نشانه‌هایی از امید و آینده‌ی روشن در این محدوده نیست.

وی افزود: در حالی که مقرر بود با ارائه امتیازات ویژه و خدمات بعضا رایگان در مجوز‌ها و تفاهم نامه‌ها ساکنین بافت را به ماندن و ساختن بافت راغب کنیم، نه تنها در عمل اتفاقی در این زمینه نیفتاد که تعرفه‌های چند برابری و رانت‌های گسترده‌ای که در قالب برخی دفاتر رخ داده و همچنان جاری است.

مقیمی ادامه داد: این امر سبب شد ساکنان موجود را به رفتن و واگذاری و اجاره واحد‌های خود به بیگانه سوق داده است و کوچه‌های مملو از معتاد را به ارمغان آورده است که شرم آورانه باید گفت: سن اعتیاد در این منطقه تا نوجوانان ١٤ ساله پایین آمده است.

وی تصریح کرد: تصاویر گویای واقعیت وحشتناکی که در بطن بافت تاریخی فرهنگی شیراز می‌گذرد، خود قضاوت کنید استعمال مواد مخدر در ملاء عام و در برابر رهگذران و عابران خردسال و دانش آموزان شایسته‌ی این شهر است.

مقیمی اظهار داشت: سیمای بافت فرسوده به واسطه‌ی دود و دم تیره گشته و امنیت عمومی به خطر افتاده است و به جهت عدم تعلق خاطر و نداشتن عرق به بافت از سوی اینگونه افراد، روز به روز بافت در حال فرسودگی و فرو ریختن بیشتر است.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: دومین جنبه غیرقابل‌پذیرش که جای تأمل بیشتر دارد فسادی است که در نحوه ورود و حضور برخی افراد، مجموعه‌ها و سازمان‌ها در لوای سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی و رونق تجاری و بازگشت هویت به بافت صورت پذیرفته است.

مقیمی تأکید کرد: شهرداری شیراز و نهاد‌های نظارتی مربوطه طی دو هفته آینده با ایجاد سیستم پایش نسبت به شیوه ورود برخی افراد و گروه‌ها در حوزه بافت تاریخی و فرهنگی و نحوه واگذاری املاک و اراضی جهت ساخت مجموعه‌های تجاری ورود کنند تا اگر فسادی رخ‌داده است بیش از این تداوم پیدا نکند و مشخص شود که آیا مزایای که باید با ایجاد این اماکن به محدوده بافت و نیز ساکنین آن می‌رسید محقق شده است؟

این عضو شورا ادامه داد: آنچه از دیده‌ها و شنیده‌ها بر می‌آید جز بافت فروشی و انباشت تراکم‌هایی از رانت و شیشه‌ای نبودن قرارداد‌ها چیز دیگری عاید نمی‌شود، و گا‌ها دخالت نهاد‌ها و مجموعه‌ها نیز شهرداری را در موضع انفعال قرار داده است و این حتی اگر از سوی مردم قابل درک و بخشش باشد، در فردای تاریخ جز شرم نصیب دیگری برای ما مدیران و متولیان شهر نخواهد داشت.
انتهای پیام/م

نظر شما