شناسهٔ خبر: 29472068 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گام های توسعه کشور در بخش بهداشت و درمان شتابان بوده است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح های درمانی آذربایجان غربی که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر بهداشت، درمان و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح های درمانی آذربایجان غربی که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: یکی از افتخارات بسیار بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم اقداماتی بوده که در طرح تحول سلامت انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها به دنبال الگوبرداری از این طرح هستند، بیان کرد: بسیاری از رهبرانی که با بنده ملاقات کردند، گفته اند که سالیان درازی است که تلاش می کنند تا چنین تحولی را در بخش سلامت کشور خود محقق کنند.
وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت در سایه تلاش و همت جمعی بخش سلامت اجرا شده، اضافه کرد: بار سنگین اجرای این طرح بر دوش پزشکان و پرستاران و در تامین منابع مالی بوده است.
روحانی از همه دست اندرکاران فعال در زمینه بهداشت و درمان و سلامت کشور تشکر و اظهار امیدواری کرد این مسیر را در سال های آینده هم بهتر بتوان ادامه داد تا مردم در بخش سلامت مشکلی نداشته باشند.
وی گفت: تاسیس اولین مرکز آموزش طب در ارومیه در 140 سال قبل در ارومیه بیانگر سابقه بلند این سرزمین در علم، فرهنگ و طب است و در آذربایجان چه ارومیه، چه تبریز و چه اردبیل فعالیت مردمانش در زمینه فرهنگی مایه مباهات است.
وی اضافه کرد: امروز مردم این خطه اعم از ترک زبان، کرد زبان، ارمنی و آشوری همه در کنار هم دست به دست هم داده اند و برادرانه شمالغرب را به آبادانی رسانده اند.
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در این ویدئو کنفرانس گفت: اولین دانشکده طب ایران حدود 140 سال قبل در ارومیه ایجاد و اولین دانشکده پرستاری هم در این استان راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه در همه مناطق آذربایجان غربی بیمارستان ساخته شده یا در حال ساخت است، اظهار داشت: در این سفر 614 تخت بیمارستانی جدید و 46 طرح بهداشتی افتتاح می شود.
وزیر بهداشت بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز حدود 300 هزار مترمربع ساخت و ساز انجام شده که 625 میلیارد تومان هزینه داشته است.
قاضی زاده هاشمی افزود: تجهیزات پزشکی به ارزش 105 میلیارد تومان هم در این مجموعه ها خریداری و 10 دستگاه سی تی اسکن و ام ار آی و 100 دستگاه آمبولانس خریداری شده و 60 میلیارد تومان نیز برای ایجاد هتلینگ بیمارستان ها در آذربایجان غربی هزینه شده است.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید 450 هزار حاشیه نشین آذربایجان غربی بیمه شدند و زمینه عرضه خدمات بهداشتی و درمانی برای آنان فراهم شد و شاخص های بهداشتی کاملا تغییر یافت.
وزیر بهداشت و درمان اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید مرگ و میر مادران باردار بیش از 3.5 درصد کاهش یافته و از 19 درصد به زیر 16 درصد رسیده است؛ همچنین مرگ و میر نوزادان نیز کاهش یافته و به عدد 8.2 رسیده و نزدیک به آمار کشورهای پیشرفته است.
وی ادامه داد: علاوه بر بیمارستان خوی که صبح امروز افتتاح شد، طرح توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه نیز در دست اجراست و با اجرای آن در مدت یکسال گذشته،220 تخت بیمارستان به 550 تخت افزایش یافته است.
قاضی زاده هاشمی افزود: کلینیکی با 170 مطب و پنج اتاق عمل و ده ها تخت بستری نیز ساخته شده است که اولین داروخانه رباتیک کشور در این مجموعه به بهره برداری می رسد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: آزمایشگاه های مرجع نیز امروز به بهره برداری رسید و در کنار آن اولین داروخانه رباتیک کشور در این مجموعه افتتاح شد.
به گزارش ایرنا در این آیین که همزمان با دیدار رییس جمهوری با نخبگان برگزار شد، 46 طرح سلامت به صورت همزمان به بهره برداری رسید.
شاخص ترین این طرح ها شامل مجتمع دی کلینیک، آزمایشگاه رفرنس، فاز توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه و فاز توسعه بیمارستان آیت الله طالقانی است.
3072/7125
انتهای پیام

نظر شما