شناسهٔ خبر: 29471751 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شایعات افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی را تکذیب کرد

بازگشت کارت سوخت به جایگاه ها

با افزایش قاچاق بنزین در ماه های اخیر موضوع «بازگشت کارت سوخت»، «سهمیه بندی بنزین» و «اصلاح قیمت بنزین» مطرح شده و سرانجام روز گذشته یکی از برنامه های دولت برای مقابله با قاچاق این فرآورده نفتی که بازگشت کارت سوخت بود اعلام شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته در اطلاعیه ای به دارندگان خودرو و موتورسیکلت که کارت سوختشان مفقود شده فرصت داد حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند. این اقدام هرچند گمانه زنی هایی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی آن را به همراه داشته است اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این شائبه ها را تکذیب کرد. جلسات دولت و مجلس برای مدیریت سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین در مدت اخیر به کرات برگزار شده و بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس قرار بود روز گذشته نیز با حضور وزیر نفت و اقتصاد برگزار شود. هرچند تصمیم مشخصی در خصوص بنزین تاکنون اتخاذ نشده اما به نظر می رسد اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن برنامه ای است که در طولانی مدت در دستور کار دولت و مجلس باشد.

صاحب‌خبر - بررسی ها نشان می دهد قاچاق بنزین به دلیل افزایش نرخ ارز و شکاف آن با کشورهای همسایه در چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده است و این مساله درآمدهای میلیاردی نصیب قاچاقچیان کرده است. در حالیکه قیمت بنزین در کشور 1000 تومان است این قیمت در ترکیه 7000 تومان است و این شکاف قیمت ها انگیزه برای قاچاق سوخت را افزایش داده است. کارشناسان بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین را به عنوان راهکاری کوتاه مدت و اصلاح حامل های انرژی را به عنوان راهکاری بلند مدت برای کاهش قاچاق سوخت عنوان می کنند. اقدامی برای جلوگیری از تشدید قاچاق بنزین قدم‌های اولیه برای بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برداشته شد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همان زمان اعلام کرد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر هم‌چنین تاکید شد افرادی که کارت سوخت ندارند، باید به‌منظور جلوگیری از ایجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. در این مدت بارها نمایندگان مجلس و هم‌چنین مسئولان دولتی از به‌کارگیری مجدد کارت سوخت خبر دادند. درنهایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ظهر روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود. در این اطلاعیه آمده است: مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند. به‌منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت و یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی و صدا و سیما به اطلاع مردم خواهد رسید. برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد. این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نکنند. بنابراین از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، همانگونه که گفته شد، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد. نظر مجلس و دولت در خصوص سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین بیژن زنگنه، وزیر نفت به تازگی در خصوص تصمیم گیری ها درباره مدیریت مصرف بنزین و سهمیه بندی آن گفت: «بحث احیای کارت سوخت به صورت جدی در دولت مطرح است. طرح جدی احیای کارت سوخت در دولت مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه بیش از ۳ ماه است که این طرح در دست بررسی است و قرار است نتیجه آن، اعلام زمان مشخص برای استفاده از کارت سوخت شخصی به جای کارت سوخت جایگاه داران باشد.» وی در خصوص تصمیم گیری‌های جدید مربوط به عرضه سوخت در کشور گفت: «درباره سهمیه‌بندی یا کارت سوخت به‌طور جدی بحث است، اما اساس دولت بر افزایش قیمت‌ها نیست؛ البته برای کسانی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت مطرح شده است. در حال حاضر بیشتر بحث‌ها در مورد بنزین است زیرا گازوئیل وضعیت پیچیده‌تری دارد. بحث احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی برای بنزین به‌طور جدی مطرح است و انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است.» سید محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز حدود 5 ماه پیش در میانه خردادماه در خصوص بازگشت کارت سوخت شخصی به نظام توزیع سوخت کشور گفته بود: «ما مصمم هستیم تا به‌سمتی برویم که مردم از کارت‌های شخصی خود استفاده کنند؛ چرا که استفاده از کارت‌های شخصی می‌تواند اطلاعات آمار مدیریتی خوبی در خصوص مدل خودروها، میزان سوخت مصرفی و حتی میزان مصرف در صد کیلومتر را در اختیار ما قرار دهد که پایه اطلاعات آماری کشور خواهد بود.» روز گذشته نیز بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس قرار بود نشست با حضور وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شود تا درباره مدیریت مصرف سوخت تصمیم‌گیری شود. پیش ازاین در بیست و نهم مهرماه هم نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با موضوع کارت هوشمند سوخت و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت با حضور برخی اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس و انجمن نفت برگزار شده بود. در این نشست گزارشی درباره مصرف سوخت و کنترل آن و اقدام‌های گذشته همچون استفاده از کارت هوشمند سوخت ارائه و پیشنهادها درباره راهکارهای مهار مصرف سوخت مطرح شده بود.

نظر شما