شناسهٔ خبر: 29471640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سفیر ایران در ایتالیا: ما به تعهداتمان عمل کردیم حالا نوبت اروپاست

سفیر جدید ایران در ایتالیا با تاکید بر اینکه تحریم های آمریکا علیه ملت ایران ناعادلانه است و این زورگویی باید متوقف شود، گفت: امریکا در پی قطعنامه های سازمان ملل، می خواهد عزت کشور ما را هدف قرار دهد. ما به تعهداتمان عمل کرده ایم، حالا نوبت اروپاست.

صاحب‌خبر -

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حمید بیات، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه "ایل مساجرو" در پاسخ به این سوال که "فکر می کنید تحریم ها می توانند بر روابط بین المللی ایران به خصوص روابط بین ایران و اتحادیه اروپا تاثیر بگذارند؟" افزود: بستگی به عملکرد اتحادیه اروپا دارد. اتحادیه اروپا نقشی ممتاز در شکل گیری برجام داشته است.ایران به تعهدات خود در برجام کاملا پایبند بوده که این در 13 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، مورد تأکید بوده است. 
وی گفت: در مقابل، متاسفانه ایالات متحده (حتی در دوره ای که ترامپ خروج آمریکا را از برجام اعلام نکرده بود) و کشورهای اروپایی، به تعهدات خود به ایران در چارچوب برجام به طور کامل عمل نکرده اند. این گلایه را ما در دو سال گذشته همواره از دوستان اروپایی داشته ایم. اکنون هم انتظار ما از کشورهای اروپایی و مشخصا اتحادیه اروپا این است که به تعهدات خود درقبال ایران به ویژه اکنون که آمریکا از این پیمان چندجانبه که جزیی از قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد نیز هست، خارج شده، عمل کنند. ما می دانیم که اتحادیه اروپا درحال کار بر روی مکانیسمی برای ادامه روابط اقتصادی و بازرگانی با ایران است. مواضع خانم موگرینی و مقام های اروپایی نیز در حمایت از برجام، خوب و برای ما قابل تقدیر است اما ما همچنان منتظریم که این سخنان، در عمل هم تاثیر خود را نشان دهند. 
بیات در پاسخ به این سوال که 'نتیجه تحریم های آمریکا علیه ایران چه خواهد شد؟' گفت: این اقدام آمریکا در تحمیل فشارهای مضاعف، زندگی مردم و اقتصاد کشور را نشانه گرفته و فشار اصلی را متوجه معیشت مردم نموده که با ادعای حمایت از مردم در تناقض آشکار است؛ کشوری که خود را مدعی حقوق بشر می داند با اعمال فشار به زندگی مردم، عملا حقوق ملت ایران را نادیده گرفته و یک اقدام ضدبشری به شمار می رود. وزیر خارجه آمریکا گفته است اگر ایران می خواهد مردمش غذا بخورند، باید به حرف آمریکا گوش دهد! لذا کاملا روشن است که هدف آمریکا صرفا شکست اقتصادی نیست بلکه حمله به شرف و عزت ایرانی است. 
سفیر ایران افزود: نکته حائز توجه دیگر در این تحریم ها این است که این اقدام آمریکا نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام است و از این رو با مخالفت های گسترده جهانی روبرو می باشد. اما در ارتباط با تأثیرگذاری بر سیاست در ایران و مردم، باید به شما تأکید کنم که همان گونه که از چهل سال پیش تاکنون مردم ما به زورگویی و سلطه «نه» گفته اند، این «نه» در شرایط کنونی به این زورگویی آمریکا که در شکل تحریم های گسترده ظالمانه ظاهر شده، محکم تر از گذشته است. این تحریم ها باعث همبستگی بیشتر مردم و انزجار و تنفر هرچه بیشتر از آمریکا خواهد شد. 
سفیر ایران در ایتالیا با اشاره به توافق نامه های بازرگانی زیادی که ایتالیا در سال های اخیر با ایران امضا کرده است ، گفت: روابط ایران و ایتالیا، دیرینه است و قدمت این روابط چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه فرهنگی به قرنها می رسد. پس از برجام مبادلات بازرگانی دو کشور ظرف کمتر از سه سال، چهار ونیم برابر شد؛ در سال 2017 حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور به رقم پنج میلیارد و 100 میلیون یورو رسید و ایتالیا دیگر بار رتبه نخست مبادلات بازرگانی با ایران را در بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داد؛ هرچند به عقیده ما ظرفیت دو کشور برای گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی بسیار بیشتر از این ارقام است. با سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به ایتالیا بعد از امضای برجام که در واقع نخستین سفر اروپایی ایشان بود، 27 میلیارد یورو تفاهمنامه و چارچوب قرارداد برای همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور به امضاء رسید که رقمی قابل توجه است. در ژانویه 2018 نیز موافقت نامه خط اعتباری بین دو کشور به مبلغ 5 میلیارد یورو در رم به امضاء رسید که امیدواریم در وضعیت جدید، دو کشور آن را اجرایی کنند. 
وی در پاسخ به این سوال که 'فکر می کنید خروج آمریکا از توافق هسته ای به جز تاثیرهای اقتصادی، بر روی موازنه های سیاسی بین المللی هم تاثیری خواهد گذاشت؟' گفت: بدون تردید تاثیرگذار است. ایالات متحده با وضع تحریم های ثانویه، عملا درحال نقض فاحش حاکمیت ملی کشورهای دیگر از جمله متحدان خود است. زبان تهدید امریکا برای جهانیان آشناست. آیا کشوری که خود میزبان سازمان ملل متحد است، این گونه باید به نرم های بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل متحد پشت پا بزند؟ آیا در این صورت، جهان دست بسته خواهد بود و تداوم این گونه رفتارها را تاب خواهد آورد؟ اکنون جدال بر سر ایران نیست؛ اکنون آزمونی برای جهان و به ویژه اعضای اتحادیه اروپاست که بین یک جانبه گرایی و چندجانبه گرایی، بین زبان تعامل و زبان تهدید و درشت گویی، بین تحمیل قوانین داخلی آمریکا بر کشورهای خود و حفاظت از حاکمیت ملی و نهایتا بین امنیت و ثبات جهانی و بی نظمی و ناپایداری جهانی، دست به انتخاب بزنند. 
به گزارش ایرنا، بیات در پاسخ به این سوال که 'خاورمیانه همچنان دچار تنش های شدید است. جنابعالی فکر می کنید بتوان راه حل هایی یافت که از طریق آن به صلح رسید؟' افزود: در طول سالها چند علت موجب شکل گیری درگیری ها، جنگ ها و ناآرامی ها در منطقه خاورمیانه بوده است که مهم ترین آنها، دخالت نیروهای خارج از منطقه، نادیده گرفتن حقوق ملت های منطقه، عدم پذیرش گفتگو و مذاکره و تلاش برای تحمیل اراده و خواست ها از طریق اعمال قدرت و زور بوده است. در همین راستا، سیاست غلط آمریکا در منطقه موجب تشدید این درگیری ها و خشونت ها شد که در قالب حمایت از گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش، تشدید خشونت و ناامنی در این منطقه را دامن زده است. 
وی گفت: بدون شک، رسیدن به هر راه حلی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه، نیازمند تغییر این سیاست ها و توجه به اولویت مبارزه با تروریسم است. ایران در این سالها در کنار مردم سوریه و عراق با جدیت علیه داعش مبارزه کرد که موجب شکست این گروه بسیار خطرناک در این دو کشور شد. ما معتقدیم در شرایط فعلی تنها راه حل برای کاهش درگیری ها و برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه از سوریه تا یمن و بحرین، گفت وگو و مشارکت دادن همه گروه ها در این کشورها و واگذار کردن امور به ملت های منطقه بدون دخالت نیروهای خارجی است. 

نظر شما