شناسهٔ خبر: 29470576 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 انتخاب‌هاي عجيب AFC

هيچ کدام بهترين نيستند

کنفدراسيون فوتبال آسيا بار ديگر در اقدامي عجيب برترين هاي آسيا را معرفي کرد. فصل گذشته البته اين طور نبود و مي شد از انتخاب هاي AFC دفاع کرد چرا که عمر خريبين آقاي گل ليگ قهرمانان، عمر عبدالرحمان بازيکن تاثيرگذار العين و وو لي يکي از بهترين هاي ليگ قهرمانان در آن جاي داشتند که در نهايت هم شايسته ترين آن ها يعني خريبين به مقام توپ طلا دست پيدا کرد.

اما اين فصل حضور دو ژاپني و يک قطري بسيار عجيب به نظر مي رسد. يوما سوزوکي مهاجم تيم کاشيما آنتلرز علي رغم بازي در 14 مسابقه تيم کاشيما آنتلرز، کمتر از بازيکني نظير مهدي طارمي گل زد و نتوانست وظيفه اصلي خود در خط حمله را انجام دهد. او حتي در بين 10 شوت زن برتر اين مسابقات هم نبود و تنها خلق 19 موقعيت از سوي او، جالب توجه به نظر مي رسد اما در همين فاکتور نيز ستاره هايي مثل اکرم عفيف و عمر عبدالرحمان (آسيايي ها) بالاتر از سوزوکي هستند. البته سوزوکي 4 پاس گل هم داد و شايد شايسته ترين بازيکن اين ليست او باشد.

کنتو ميسائو 900 دقيقه در ليگ قهرمانان آسيا 2018 به ميدان رفت و اغلب در پست هاي دفاعي حضور داشت. اگر آمار او با سيدجلال حسيني مقايسه شود، نتيجه برتري کاپيتان سرخ ها خواهد بود. سيدجلال 37 دفع توپ بيشتر و 7 توپ ربايي بيشتري از کنتو ميسائو داشت! تنها برتري ميسائو نسبت به حسيني در تکل هاي موفق بود اما نبايد از ياد برد که دفاع وسط پرسپوليس، در 2 بازي با گل هايش ناجي تيمش شد.

نکته جالب اين که در همين بازي فينال، سيدجلال حسيني دومين بازيکن برتر هفته بود و در هفته هاي قبل هم در ليست برترين ها جاي داشت. اما انتخاب عبدالکريم حسن از دو بازيکن ژاپني هم عجيب تر بود. البته دفاع کناري تيم السد بازيکن بسيار خوبي است اما چطور مي توان شکست او برابر سيامک نعمتي و بشار رسن و حتي در يک چهارم نهايي برابر استقلالي ها را ديد و سپس او را گزينش کرد؟ حسن که مدافعي پيش تاخته و نفوذي محسوب مي شود، در بين بهترين سانترکننده هاي ليگ قهرمانان هم جايي نداشت و البته باتوجه به غيبت تيم قطر در جام جهاني، نمي توان مسابقات ديگري را براي واکاوي عملکرد او بررسي کرد.

پيش بيني مي شد سيدجلال حسيني يا عليرضا بيرانوند در ليست برترين ها جاي بگيرند اما AFC تصميم گرفت هيچ بازيکني از قهرمان غرب آسيا حضور نداشته باشد اما شايد اگر قرمزها قهرمان آسيا مي شدند، اوضاع به شکل ديگري پيش مي رفت.

پيکفورد؛ گزينه منچستر براي جانشيني دخه‌آ

ادامه حضور داويد دخه‌آ در منچستريونايتد در حالي در هاله‌اي از ابهام است که قرارداد کنوني دروازه‌بان اسپانيايي شياطين سرخ با اين باشگاه انگليسي در پايان فصل جاري به پايان مي‌رسد و منچستريونايتد هم گزينه‌هاي جانشيني دخه‌آ را هم زيرنظر گرفته‌ است. نشريه انگليسي «سان» خبر داد باشگاه منچستريونايتد به دنبال به خدمت گرفتن جردن پيکفورد، دروازه‌بان ملي‌پوش اورتون است و او را به عنوان گزينه‌‌اي براي جانشيني دخه‌آ در نظر دارد. طبق اين گزارش جذب دروازه‌بان تيم ملي انگليس براي شياطين سرخ 60 ميليون پوند آب خواهد خورد. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، يوونتوس به دنبال به خدمت گرفتن دخه‌آ 28 ساله است. در قرارداد اين دروازه‌بان اسپانيايي با منچستريونايتد، بند تمديد قرارداد يک ساله وجود دارد، اما به نظر نمي‌رسد که در صورت عدم تمايل دخه‌آ به ادامه حضورش در من‌يونايتد، اين باشگاه انگليسي بخواهد او را حفظ کند.

کسر شش امتياز از استقلال خوزستان

فيفا به دليل پرداخت نشدن مطالبات بازيکن خارجي تيم فوتبال استقلال خوزستان، شش امتياز از اين باشگاه در فصل جاري کسر و يک پنجره نقل‌وانتقالاتي نيز اين باشگاه را محروم کرد. طبق رأي انضباطي فيفا، باشگاه استقلال خوزستان به دليل پرداخت نشدن مطالبات فرانک ساکوني شش امتياز از امتيازات اين فصلش کسر شد و همچنين اين باشگاه از يک پنجره نقل‌وانتقالاتي محروم خواهد بود. تيم استقلال خوزستان با 10 امتياز در مکان چهاردهم جدول رده‌بندي ليگ برتر قرار داشت و با توجه به اين کسر امتياز، چهار امتيازي شد و به قعر جدول سقوط کرد.

جايزه قهرمان جام ملت‌ها

پنج ميليون دلار

رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا 2019 در شرايطي از روز پنج ژانويه (15 دي ماه 97) براي اولين بار با حضور 24 تيم به ميزباني امارات آغاز مي‌شود که سران کنفدراسيون فوتبال آسيا در فاصله کمتر از 50 روز تا استارت بازي‌ها از پاداش‌تيم‌هاي برتر رونمايي کردند تا انگيزه تيم‌ها براي نمايش فوق العاده را بالا ببرند.براساس اعلام afc قهرمان اين دوره از رقابت‌ها مبلغي در حدود 5 ميليون دلار(65 ميليارد تومان) دريافتي خواهد داشت که اين رقم به نسبت دوره قبل با افزايش 30 درصدي روبرو شده است. تيم نايب قهرمان سه ميليون دلار دريافت خواهد کرد(39 ميليارد تومان) و تيم سوم هم يک ميليون دلار(13 ميليارد تومان) پاداش به حسابش واريز خواهد شد.اين در حالي است که کنفدراسيون فوتبال آسيا سواي از پاداش‌هاي مرحله‌اي و بازي به بازي براي تيم چهارم حاضر در نيمه نهايي نيز 200 هزار دلار (260 ميليون تومان) پرداختي خواهد داشت تا براي اولين بار در تاريخ جام ملت‌ها تقسيم پاداش‌ها روند جالبي داشته باشد. حال بايد منتظر ماند در جنگ 24 تيم حاضر در مرحله نهايي کدام تيم‌ها مي‌توانند براي کسب اين جوايز ارزشمند و چشمگير خيز بردارند.

بغداد سيري‌ناپذير

يک گل تا 50 گل!

بغداد بونجاح با آمار گلزني فوق العاده‌اي که در سال 2018 خلق کرد بالاتر از ستاره‌هايي همچون مسي و رونالدو کانديداي اول کسب عنوان برترين گلزن جهان لقب گرفت. اين بازيکن اما با وجود اين آمارها همچنان روي نوار گلزني گام برمي‌دارد تا جايي که در جام ملت هاي آفريقا با گلزني شکارچي صحرا شاگردان جمال بلماضي موفق به عبور از سد توگو شدند.

بونجاح با به ثمررساندن گل سوم الجزاير در جريان برد 4-1 مقابل توگو ششمين گل ملي خود در سال 2018 را ثبت کرد تا به اين ترتيب آمار گلزني‌هايش را بهتر از قبل کند. با اين روند حالا بسياري از طرفداران شکارچي صحرا در انتظار ثبت رکورد 50 گل از اين بازيکن در يک سال هستند؛ رکوردي که تنها يک گل با آن فاصله دارد و رسيدن به آن با گلزني در ليگ ستارگان دست يافتني به نظر مي‌رسد.بغداد بونجاح حالا با 49 گل در 35 بازي ملي و باشگاهي در سال 2018 نزديک‌تر از هميشه به کسب عنوان بهترين گلزن سال 2018 قرار گرفته است؛ اتفاقي که جمال بلماضي از آن به عنوان پاداشي بزرگ براي تلاش‌هاي گلزن اول الجزاير نام برد و مدعي شد با اين عنوان اميدها براي قهرماني الجزاير در جام ملت‌هاي آفريقا 2019 بيشتر از قبل خواهد شد.

نظر شما