شناسهٔ خبر: 29469036 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حاج دلیگانی در دانشگاه شریف:

مجلس از زمان انتشار اولین فیش نجومی، اطلاعات حقوق نمایندگان را سه قفله کرد/ لاریجانی نمی‌گذارد طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بررسی شود

نماینده شاهین شهر گفت: طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی یک سال و نیم است در کمیسیون مربوطه تصویب شده، ولی آقای لاریجانی نمی‌گذارد در صحن بررسی شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو حاج دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در همایش چالش شفافیت مجلس که با حضور محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد گفت: در حال حاضر مهمترین مساله‌ای که در رابطه با موضوع شفافیت وجود دارد این است که ما بتوانیم سدی را که مجلس در مقابل شفافیت ایجاد کرده بشکنیم و این سد جز با استقامت و ایستادگی همکارانی که در مجلس حضور دارند و جریان دانشجویی شکسته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید در این مقطع در خصوص شفافیت به نتیجه برسیم تصریح کرد: برخی‌ها احساس می‌کنند که با تحقق شفافیت خیلی از مسائل را نمی‌توانند داشته باشند از این رو طبیعی است که مانند مار زهر خورده هستند بنابراین با شدت و حدت بیشتری در مقابل شفاف سازی می‌ایستند.

حاج دلیگانی با بیان اینکه اگر در مجلس به عنوان مظهر مردم سالاری دینی شفافیت اتفاق بیوفتد در دیگر جاه‌ها نیز شاهد تحقق شفافیت خواهیم بود اظهار کرد: اگر در مجلس شکست بخوریم دیگر بخش‌ها نیز قفل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند پدر و مادر آن خبرنگاری که برای اولین بار فیش نجومی را منتشر کرد را بیامورزد، اما واقعیتی که وجود دارد این است که مجلس از همان موقع اطلاعات مربوط به حقوق نمایندگان و دفاتر آن‌ها را سه قفله کرد بنابراین یک حرکت جدید لازم داریم.

نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه شفافیت بنیان سالم سازی در کشور است افزود: مردم حق دارند به عنوان کارفرما از موضع نمایندگان به عنوان نوکر خود و اینکه چقدر از بیت المال برداشت می‌کنند اطلاع داشته باشند.

حاج دلیگانی با اشاره به اینکه شفافیت موجب اعتماد بیشتر می‌شود اظهار کرد: یکی از دلایل عدم اعتماد عدم شفافیت و پنهان کاری است با این وجود شفافیت باید از مجلس شروع شود.

وی تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که الان در مجلس وجود دارد این است که ما هر راهی را برای تحقق شفافیت رفته ایم تیرمان به سنگ خورده است مثلا بنده یک طرح را در مورد شفافیت با یکصد و ۳۰ امضا آماده کردم و رفتم در نوبت یک فوریتی که دیدم ۶ ماه طول می‌کشد تا نوبت به بررسی این طرح برسد. با این وجود با آقای فتحی یکی دیگر از نمایندگان که طرحی مشابه طرح بنده را آماده کرده بود وارد مذاکره شدم و در نهایت یک طرح را با ۱۶۰ امضا را ارایه کردیم، اما دوفوریتی آن رای نیاورد، چون علیرغم ۱۶۰ نماینده‌ای که این طرح را را امضا کرده بودند ۵۹ نفر به دو فوریت آن رای دادند و این یعنی کمال دورویی که خیلی بد است.

حاج دلیگانی با اشاره به اینکه شفاف سازی در کشور شروع شده، ولی در مراحل اولیه خود است اظهار کرد: ما پیشنهاد دادیم که رای نمایندگان در خصوص تصویب CFT علنی باشد با این وجود ۱۱۷ نفر از نمایندگان به این موضوع رای دادند که این مساله بیانگر این است که طرفداران شفافیت در مجلس به دو برابر افزایش یافته اند و این به برکت حرکت و مطالبه گری دانشجویان بود.

وی تصریح کرد: بنده طرحی را به آقای لاریجانی دادم و گفتم ۴۰ نفر از نمایندگان امضا کردند تا رای خود را منتشر کنند، ولی او راضی نشد و گفت: ما در هیات رییسه بررسی کردیم و دیدیم که حق نماینده نیست که رای خود را منتشر کند. از این رو فعلا هیات رییسه مجلس و خصوصا لاریجانی مانع شفافیت هستند.

وی تصریح کرد: زمانی که بنده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم بودم قرار بر این بود تا ماده ۲۹ این برنامه تصویب شود با این وجود مشکل برخی‌ها این بود که واژه مردم از این بند حذف شود، چون مشکل آن‌ها این بود که مردم نداند، ولی ما ایستادگی کردیم تا واژه مردم حفظ شود.

وی به میزان حقوق و هزینه‌های دریافتی خود اشاره کرد و افزود: حقوق بنده ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که بابت ۸ دفتر خود که ۲۵ نفر در آن‌ها کار می‌کنند ۱۶ میلیون تومان دریافت می‌کنم.

در هر حال امروز در مجلس نماینده‌ای کمتر از ۷ میلیون تومان حقوق دریافت نمی‌کند، ولی آن‌هایی که از طرف قوه قضاییه و دانشگاه‌ها به مجلس مامور هستند طبیعتا مطابق مجموعه قبلی خود حقوق می‌گیرند.

حاج دلیگانی با بیان اینکه بنده حرف آقای صادقی را که می‌گویند به خاطر اعلام حقوق دریافتی نماینده را تهدید می‌کنند قبول ندارم تصریح کرد: کسی که بین خود و خدای خود حجت شرعی داشته باشد نباید نسبت به شفافیت آرا نگران باشد. در هر حال برخی می‌گویند اگر شفافیت آرا باشد شورای نگهبان با نمایندگان برخورد می‌کند. با این وجود بنده می‌گویم در قاموس جمهوری اسلامی نیست که کسی را به خاطر رای رد صلاحیت کنند.

وی با اشاره به اینکه بنده شفافیت حضور و غیاب آرا و حقوق را از رییس مجلس خواستار شدم، ولی او می‌گوید نمی‌شود تصریح کرد: بنده ۳ بار از آقای لاریجانی شکایت کردم و او یکبار محکوم شد با این وجود ۲ پرونده شکایت دیگر نیز در جریان است.

وی تصریح کرد: طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که با عملکرد خود این همه فشار به مردم آورد در دستور کار بود، اما آقای لاریجانی آن را شخصا از دستور خارج کرد. با این وجود سوال بنده این است که او با چه حقی این کار را کرد مگر پشت صحنه با آن‌ها بسته اند؟

وی اظهار کرد: طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی یک سال و نیم است که در کمیسیون مربوطه تصویب شده، ولی آقای لاریجانی نمی‌گذارند در صحن بررسی شود. در هر حال در مجلس خیلی‌ها اراده‌ای ندارند تا این کار‌ها انجام شوند.

وی هزینه تبلیغات انتخاباتی خود را ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بنده هزینه تبلیغاتی خود را از حقوق دریافتی ام کنار گذاشته بودم و الان نیز از خودرو شخصی استفاده می‌کنم و در دفتر کارم می‌خوابم.

وی با بیان اینکه بالاتر از قانون اساسی ضمانتی وجود ندارد تصریح کرد: بنده اینکه شورای نگهبان آرا نمایندگان را می‌بیند را نمی‌دانم، ولی باید بروم و این موضوع را بررسی کنم.

وی در همچنین در خصوص اینکه چرا تحقیق و تفحص شهرداری تهران رای نداده تصریح کرد: دیدگاه و منطق بنده این بود که به تحقیق و تفحص رای ندهم.

نظر شما