شناسهٔ خبر: 29468538 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در دومین جشنواره دانایی ، توانایی مطرح شد

تلاش ما با شکوه تر شدن حوزه کتابخوانی است / بر اساس نیاز دانش آموزان کتاب در اختیارشان قرار می گیرد

کاظمی معاونت پرورشی آموزش و پرورش گفت : تلاش ما این است که فعالیت های حوزه کتابخوانی هر روز با شکوه تر و بهتر انجام گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبر گزاری برنا ، دومین جشنواره دانایی ، توانایی امروز در تالار قلم کتابخانه ملی تهران برگزار شد. در این مراسم که معاونت پرورش و فرهنگی با همکاری آموزش و پرورش برگزار شد از دانش آموزان برتر در عرصه کتاب و کاتبخوانی تجلیل به عمل آمد.

در این جشنواره دکتر کاظمی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت : رشد و پیشرفت یک جامعه به میزان پیوستگی ارتباط و پیوند آن جامعه با کتاب و کتابخوانی است وآنچه واضح و روشن است تاثیر کتاب بر هوش ، استعداد ، خلاقیت و دانش دانش آموزان می باشد  و یکی از بهترین استراتژیها برای کاهش آسیب های اجتماعی که به جهت حضور در فضای مجازی شکل گرفته و باعث حذف بسیاری از ارتباطات اجتماعی و مهارت های زندگی در میان نوجوانان و جوانان گردیده رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی می باشد .از فعالیت ها و اولویتهای اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی ، رشد و ترویج کتب برتر غیر درسی در میان دانش آموزان است .  

جشنواره دانایی و توانایی

وی تصریح کرد: دو فعالیت مهمی که به صورت مستمر هر ساله در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در مجموعه آموزش و پرورش برای دانش آموزان برگزار می گردد عبارتند از : 

1-  برگزاری طرح 50000 هزار نمایشگاه برای 50000 مدرسه می باشد که در آن میان انبوهی عنوان کتاب توسط تیمی از نویسندگان و اندیشمندان مطرح در حوزه کتاب عناوین برگزیده انتخاب و در اختیار دانش آموزان قرار می گرد.

2- برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی با عنوان دانایی و توانایی که در تمام مقاطع از سطح مدرسه تا کشور توسط اداره کل فرهنگی و هنری از دیگر اقدامات موثر در تحقق ارتقای سرانه ی کتابخوانی در کشور می باشد .

در ادامه رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز اظهار کرد: در حال ایجاد سامانه رصد کتاب هستیم تا براساس نیاز دانش‌آموزان، کتاب در اختیار آنان قرار گیرد.
وی افزود: از دغدعه‌های جدی معاونت پرورشی و فرهنگی این است که مشکلات حوزه کتابخوانی دانش آموزان حل شود زیرا اگر کتاب و کتابخوانی در مدارس احیا نشود، کتابخوانی در کشور صورت نمی‌گیرد. 
رئیس ستاد جشنواره دانایی و توانایی با بیان اینکه 500 هزار دانش‌آموز در این جشنواره شرکت کرده اند، اظهار داشت: این جشنواره در آبان 96 کلید خورد و با همکاری موسسه منادی تربیت، داوران، نویسندگان، روانشناسان و زبان‌شناسان، کارگروهی تشکیل شد تا در مورد انتخاب کتاب برای جشنواره نظارت داشته باشند.


رمضانی گفت: دانش‌آموزان در مرحله اول با خواندن یک کتاب، در مرحله منطقه‌ای با خواندن 2 کتاب و در استان با خواندن 3 کتاب انتخاب شدند.


وی گفت: معاونت پرورشی در حال ایجاد سامانه رصد کتاب‌هاست تا براساس نیاز دانش‌آموزان کتاب در اختیار آنان قرار دهد؛ اکنون 116 میلیون کتاب در کتابخانه‌های مدارس وجود دارد. 
دومین جشنواره دانایی و توانایی از روز گذشته 27 آبان با محوریت شعار بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «حال خوش خواندن» در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز به کار کرد. 
این جشنواره با حضور 500 هزار دانش‌آموز در مدارس کشور برگزار شد که 300 دانش آموز برگزیده داشت.  

در این جشنواره که با اجرای برنامه ای متفاوت از مجریان دانش آموز برگزار شد ، تمامی دانش آموزان مهمان که از شهرهای مختلف آمده بودند ،به سر صحنه دعوت و از آنان تجلیل شد . 

 

نظر شما