شناسهٔ خبر: 29467776 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هویت تاریخی اصفهان بازنگری می شود

اصفهان- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: نکوداشت روز اصفهان با محوریت بازنگری هویت تاریخی شهر اصفهان یکم آذر برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

طبق مصوبه روز گذشته شورای شهر اصفهان یکم آذر به عنوان روز اصفهان و هفته نخست اردیبهشت هفته فرهنگی اصفهان تعیین شد.
به گزارش ایرنا، محمد عیدی روز دوشنبه در نشست خبری 'نکوداشت روز اصفهان' افزود: نماد برج قوس منقوش در سردر بازار قیصریه و کاخ هشت بهشت به عنوان نماد رسمی شهر اصفهان تعیین شده است زیرا نماد قوس یادآور اعتلای درونی و مبارزه با اهریمن نفس است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تشریح برنامه های نکوداشت روز اصفهان افزود: حدود 74 عنوان برنامه از یکم تا سوم آذرماه و در راستای هفته وحدت برگزار می شود.
عیدی مهمترین برنامه روز نکوداشت اصفهان را برنامه 'میدان تا میدان' ذکر و خاطرنشان کرد: برنامه میدان تا میدان از میدان عتیق تا نقش جهان است که دو فضای تاریخی یکی یادآور پایتخت صفویه و دیگری پایتخت سلجوقیان است.
وی محور برنامه های این روز را بازنمایی هویت تاریخی اصفهان دانست و بیان کرد: برای روز نکوداشت اصفهان میدان نقش جهان به صورت کلی درگیر این رویداد فرهنگی می شود و نزدیک به 700 نفر از هنرمندان و گروه های تئاتر در راستای شبیه خوانی و نقاله خوانی یکهزار برنامه اجرا می کنند.
به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه ورزش و در راستای این رویداد فرهنگی تجلیل از قهرمانان پاراالمپیک و مسابقات هندبال و بازنمایی بازدیدهایی بومی و محلی از جمله چوگان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: برنامه های روز نکوداشت اصفهان با محوریت بازنمایی هویت شهری اجرا می شود، همچنین این برنامه ها در تمامی مناطق این شهر به اجرا درمی آید.
عیدی اظهارداشت: برنامه های نکوداشت روز اصفهان در سه روز اجرا می شود و طی این روزها این شهر فرهنگی میزبان شهرداران کلان شهرهای ایران و سفیران و شهرداران خارجی خواهد بود.
وی تصریح کرد: شهر فرهنگی باید زیست پذیر و شهروند مدار باشد به همین دلیل اصفهان به عنوان شهر فرهنگی باید دارای مقوله های شهر فرهنگی باشد.
معاون شهردار خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که یکم آذر به عنوان روز اصفهان ثبت ملی و در تقویم رسمی کشور به ثبت برسد.
به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بودجه درخواستی برای نکوداشت روز اصفهان 12 میلیارد ریال بوده است.
رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: برنامه های نکوداشت روز اصفهان بدون سوگیری و جبهه گیری طراحی شده است و تلاش بر این است که اصفهان را آن گونه که باید به جهانیان نشان دهیم.
مهدی احمدی فر، خواجو خوانی را یکی از برنامه های نکوداشت روز اصفهان دانست و افزود: همچنین احیای نگارگری در قالب برنامه دو سالانه برنامه ریزی شده که از یکم آذر آغاز می شود زیرا نگارگری که زمانی سرآمد بوده در زمان حال مورد غفلت واقع شده است.
نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان اظهارداشت: اصفهان با 14 کشور خواهر خوانده است که سفیران و شهرداران 12 کشور در برنامه های نکوداشت روز اصفهان شرکت می کنند
علیرضا سالاریان ابراز امیدواری کرد: اجرای برنامه های متعدد در نکوداشت روز اصفهان منجر به رونق گردشگری و صنایع دستی در اصفهان شود.
در پایان این نشست از پوستر روز نکوداشت اصفهان رونمایی شد.
9913//6026

نظر شما