شناسهٔ خبر: 29466547 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای یافتن راهکارهای ارتباط با صنعت

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما برای رفع چالش‌های بخش صنعت به دنبال بررسی مشکلات آنها هستیم که با چنین رویکردی با وزارت نفت همکاری‌های علمی ایجاد کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛  سید احمد معتمدی در نشست صاحب‌ نظران ارتباط صنعت با دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر دو هدف عمده را در دستور کار خود دارد، افزود: رسیدن به 100 دانشگاه برتر دنیا تا سال 1404 از جمله این اهداف کلان است که تاکنون در برخی از رتبه بندی‌های بین‌المللی در میان 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: در این هدف هر چند محور آن تولید علم و مقاله است ولی در آن به ارتباط با صنعت و انعقاد قرار دادهای صنعتی توجه شده است ولی وزن اصلی این هدف بر دوش تولیدات علمی است.
معتمدی رسیدن به دانشگاه نسل سوم را از دیگر اهداف کلان این دانشگاه ذکر کرد و گفت: دانشگاه نسل سوم دانشگاه‌هایی هستند که در چرخه اقتصادی کشور نقش و همچنین تولید فناوری دارند. در این رویکرد دیگر تولید علم کمتر مطرح است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تجربیات سایر دانشگاه‌ها در این زمینه، افزود: هر چند که دانشگاه‌هایی مانند ام آی تی، استنفورد و برکلی از نظر تولید مقالات سرآمد هستند ولی بررسی سوابق آنها حاکی از حجم بالایی از تولید دانش فنی فروخته شده و ثبت اختراع است ضمن آنکه بخشی از سهام کارخانجات به دلیل فروش فناوری مربوط به این دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به برخی از انتقادات به دانشگاه‌های کشور گفت: انتقادی که به دانشگاه‌ها می‌شود این است که مراکز آموزشی به مشکلات کشور نمی‌پردازند که تا حدی درست است و تا حدی نادرست چون ما قراردادهای صنعتی خوبی را منعقد کرده‌ایم ولی در مقایسه با دانشگاه‌های دنیا فاصله زیادی داریم و این انتقاد وارد است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تأکید بر اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم حلقه مفقوده‌ "مارکتینگ" وجود دارد، یادآور شد: در این زمینه مدل‌هایی ارائه شده است که می‌تواند به عنوان یک تجربه به این دانشگاه منتقل شود.
وی در عین حال با تأکید بر اینکه انتظار نداریم با برگزاری یک جلسه راه حل‌های ارتباط دانشگاه با صنعت ارائه شود، گفت: به نظر می‌رسد نه دانشگاه‌ نسبت به صنعت آشنایی دارد و نه صنعت با فضای دانشگاه‌ها آشنا است و این در حالی است که همانطور که صنعت متحول شده، دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده‌اند.
معتمدی با اشاره به موفقیت کشور در سال 2017 در زمینه رشد علمی، خاطر نشان کرد: این امر اتفاق مهمی است چون یک درصد جمعیت دنیا در ایران ساکن هستند ضمن آنکه با اکثر دانشگاه‌ های مهم اروپا و ژاپن ارتباطات دو طرفه خوبی ایجاد شده است.
وی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته است ولی کافی نیست و نیاز به کار بیشتر دارد و مسأله ارتباط دانشگاه با صنعت یک مساله جهانی است از این رو ما به طور جدی این هدف را دنبال می‌کنیم؛ زیرا منفعت آن هم برای دانشگاه است و هم برای صنعت است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اقدامات برخی از بانک‌ها برای ایجاد مراکز نوآوری و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها، گفت: بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت فراگیر شدن اقتصاد دیجیتالی، آنها غافلگیر نشوند از این رو این اقدامات شایسته تقدیر است ولی کافی نیست.

نظر شما